Marile lanţuri de retail, care îşi desfăşoară activitatea în special în cadrul centrelor comerciale, şi-au menţinut în 2018 ritmul mediu de creştere a cifrei de afaceri la nivelul de 12%, similar cu cel din 2017 şi dublu faţă de avansul consumului, care în primele zece luni ale anului a consemnat un plus de 5,9%, potrivit celei de-a doua ediţii a studiului Retailers' METRICS, realizat de Cushman & Wakefield Echinox.
În cadrul studiului au fost analizate ritmul de expansiune şi evoluţia cifrei de afaceri ale unui număr de 88 de companii de retail care operează magazine sub mai mult de 100 de branduri internaţionale şi locale din domeniile FMCG, Fashion, Electro-IT, Cosmetice, Articole Sportive, Încălţăminte, Articole pentru Copii, Bijuterii, Restaurante şi Cafenele, Home & Deco şi Librării.
Retailerii analizaţi aveau la începutul anului 2018 peste 5.054 de magazine, iar de-a lungul anului şi-au extins reţelele cu 487 de unităţi noi, comparativ cu un număr de 522 de deschideri în 2017. În ceea ce priveşte cifra de afaceri, rulajul cumulat al acestor companii este estimat pentru 2018 la 15,37 miliarde de euro, având o cotă de piaţă de aproape 40% din cifra de afaceri totală a companiilor specializate în comerţ cu amănuntul.
Cristi Moga, Head of Research, Cushman & Wakefield Echinox: "Evoluţia din 2018 ne arată că retailerii mari, cu zeci sau sute de magazine, continuă să câştige cotă de piaţă atât prin extindere, cât şi organic. Chiar dacă din punct de vedere al livrărilor de spaţii noi, 2018 nu a fost un an senzaţional, iar cele câteva deschideri au fost concentrate în ultimele luni ale anului, majoritatea retailerilor au găsit resurse să crească pe fondul majorării salariilor şi a puterii de cumpărare, a inflaţiei, dar şi a comerţului online."
Faţă de anul 2017, ritmul de extindere a reţelelor de magazine a încetinit în majoritatea sectoarelor, atât ca urmare a opţiunilor limitate de spaţii, cât şi pe fondul continuării procesului de optimizare derulat de o serie de retaileri.
Cele mai mari creşteri ale cifrei de afaceri sunt preconizate pentru retailerii care comercializează articole pentru copii (39%), articole vestimentare (17%) şi produse din categoria Home & Deco (16%).