O sesiune parlamentară extraordinară în prima jumătate a lunii ianuarie pentru adoptarea Legii dării în plată s-ar justifica din plin, este de părere deputatul liberal Daniel Cătălin Zamfir, care a iniţiat proiectul legislativ împreună cu avocatul Gheorghe Piperea.
Domnia sa a anunţat, încă de la finalul anului trecut, că "se impune" sesiune parlamentară extraordinară în vederea reanalizării şi adoptării acestei legi, care a fost retrimisă în Parlament de preşedintele Klaus Iohannis, cu câteva zile înainte de Crăciun şi, respectiv, de intrarea în vacanţă a parlamentarilor.
"În ultimele două săptămâni, numai în judeţul Cluj un om s-a mutat efectiv în pădure după ce i s-a executat casa, iar altul s-a spânzurat ieri dimineaţă (n.r. 29 decembrie 2015)", scria deputatul pe pagina sa de Facebook, în 30 decembrie, anul trecut.
Domnia sa a adăugat: "Eu cred că trebuie să preîntâmpinăm astfel de situaţii, iar o sesiune parlamentară extraordinară în prima jumătate a lunii ianuarie s-ar justifica din plin!"
Legea dării în plată, care presupune ştergerea întregului credit odată cu cedarea casei puse garanţie, în favoarea băncii, a produs un adevărat război între sistemul bancar (inclusiv BNR), pe de o parte, şi iniţiatori şi consumatori, pe de altă parte.
Adversarii s-au acuzat reciproc, ajungându-se la ameninţarea cu DNA-ul şi la dezvăluirea unor credite pe care le au diverşi reprezentanţi ai ambelor părţi.
Şeful statului consideră că actele normative trebuie să fie clare şi lipsite de orice echivoc, doar astfel putând fi realizat scopul avut în vedere de legiuitor.
În cadrul documentului prin care Klaus Iohannis motivează retrimiterea Legii în Parlament se arată: "Principiul dării în plată (datio in solutum) este un principiu economic şi juridic care induce partajarea riscurilor, în mod echitabil, între creditor şi debitor.
Apreciem că aplicarea acestui concept în legătură cu instituţia creditului ipotecar este binevenită, însă trebuie să aibă în vedere adaptarea instituţiei dării în plată la specificul acestui tip de contract, care este unul pe termen lung, ceea ce ar asigura premisele unor raporturi de creditare bazate pe sustenabilitate în evaluarea valorilor economice.
Aşadar, darea în plată trebuie legiferată astfel încât să preîntâmpine sau să diminueze hazardul moral în relaţia dintre creditor şi debitor, într-un context contractual în care comportamentele economice ale acestora să fie ghidate de principiul responsabilităţii în privinţa drepturilor şi obligaţiilor lor legitime".
Iniţiatorii legii apreciază poziţia abordată de preşedinte ca fiind una echilibrată. Atât Cătălin Zamfir, cât şi Gheorghe Piperea evidenţiază că fondul comunicării este reprezentat de afirmaţia şefului statului potrivit căreia legea este bună şi binevenită, în condiţiile în care s-a pornit de la declaraţii conform cărora iniţiativa ar fi anticonstituţională şi antinaţională, fiind în măsură să provoace un risc sistemic.
Singurul aspect negativ este că promulgarea legii va mai întârzia câteva luni, ne-au spus cei doi iniţiatori.
Împrumutaţii solicită Parlamentului să nu cedeze presiunilor bancherilor, să ancheteze modul în care au fost acordate creditele "care i-au determinat pe reprezentanţii BNR şi ARB să lupte cu atâta înverşunare împotriva Legii dării în plată", să depolitizeze ANPC şi să-l treacă sub controlul propriu şi, în măsura în care aparatul legislativ o permite, să demită conducerea BNR şi să verifice modul în care aceasta a supravegheat operaţiunile de creditare de pe teritoriul României.
Totodată, clienţii împrumutaţi în franci elveţieni (CHF) solicită o întâlnire premierului Dacian Cioloş.
În 22 decembrie, primul ministru şi vicepremierul Costin Borc au discutat cu guvernatorul BNR Mugur Isărescu, la sediul BNR.
După întâlnire, Dacian Cioloş a declarat: "Am anunţat în urmă cu o lună că vrem să lucrăm dincolo de implementarea programului de guvernare pe acest an, vrem să lucrăm pe o viziune de dezvoltare economică pe termen mediu, pe termen lung. O să avem discuţii inclusiv cu partidele parlamentare pe acest lucru, pentru că am vrea să ajungem la ceva ce poate fi asumat la nivel naţional, fără să avem pretenţia că noi o să facem totul".
Deşi au existat informaţii că, în cadrul discuţiilor, cei doi ar fi abordat şi tema Legii privind stingerea creditelor prin darea în plată a imobilului ipotecat, premierul Cioloş a spus că nu a discutat cu Isărescu pe acest subiect, răspunzând unei întrebări.
În cadrul solicitării pe care clienţii împrumutaţi în CHF au adresat-o domnului Dacian Cioloş, debitorii au subliniat: "Atât sistemul bancar, cât şi BNR se situează net împotriva intereselor economice ale cetăţeanului de rând, debitorul bancar fiind abuzat constant, fără a beneficia, în momentul de faţă, de vreo protecţie în faţa acestor abuzuri. Considerăm că a venit momentul ca interesul cetăţeanului să nu mai fie sacrificat în baza unor argumente nefondate şi vădit părtinitoare pe care BNR le lansează consecvent în spaţiul public".
La un an de când cursul CHF/leu a explodat, clienţii cu credite în moneda elveţiană consideră, pentru prima dată, că relaţia client-bancă s-ar putea echilibra, prin promulgarea Legii dării în plată.
"Debitorii bancari au nevoie disperată ca această lege să fie promulgată în forma în care a fost votată de către Parlament sau cu mici modificări ce ţin de tehnica legislativă. Orice amânare, orice modificare înseamnă girarea de către autorităţi a continuării abuzului fără limite pe care băncile îl practică în România de ani de zile!", apreciază debitorii, continuând: "Domnule Cioloş, (...) ne-aţi făcut promisiunea (n.r. în cadrul unei emisiuni televizate) că veţi asculta şi punctul nostru de vedere, al debitorilor în franci elveţieni. Este un gest de normalitate în luarea oricărei decizii în probleme care privesc mai multe părţi: să fie ascultate toate părţile. În acest moment, Legea dării în plată a devenit, din perspectiva noastră, şi o chestiune crucială din punct de vedere al importanţei şi urgenţei cu care trebuie adoptată, cu ascultarea tuturor părţilor implicate.
Aşadar, va rugăm să ne confirmaţi oficial diponibilitatea dumneavoastră pentru o întâlnire cu reprezentanţii noştri, domnul Alin Iacob, preşedinte AURSF (Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare), membru al EBA Banking Stakeholder Group, membru al Grupului Comisiei Europene al Utilizatorilor de Servicii Financiare şi cu lideri ai GCCC (Grupul Clienţilor cu Credite în CHF)".
Anul trecut, singura lege promulgată care i-ar fi putut ajuta pe împrumutaţii ce nu-şi mai pot plăti ratele a fost cea care priveşte insolvenţa persoanelor fizice. Aceasta ar fi urmat să fie aplicată de la începutul acestui an, însă, în ultimele zile ale lui 2015, intrarea ei în vigoare a fost amânată pentru un an, printr-o Ordonanţă de Urgenţă. Printre motivaţiile reprezentanţilor Executivului se numără atât nefinalizarea normelor de aplicare, cât şi lipsa de specialişti în domeniu.
1. fără titlu
(mesaj trimis de kolo în data de 05.01.2016, 00:26)
ca sa ce? sa ii scapi vilele interlopului voievozeanu si ale cameristei bejan? astia sunt oamenii tai sambatare, toti cu bube in cap de aici disperarea asta. de oamenii care muncesc si vor case va bateti joc si ii luati la misto dar de gaunosii vostri nu ziceti nimic.crezi ca ciolos nu stie ca o camerista de hotel de 2 stele nu avea cum sa fie solvabila sa isi ia vila, la fel si un bisnitar de 3 lei ca voivozeanu.a dat spuma in voi ca se baga cate 500 de dosare de executare intr-o singura zi si va e frica sa nu va alerge enoriasii sa va rupa picioarele.nu ti-eeste ma pokait pagan sa iti pui slugile sa injure oamenii pe munca carora vreti voi sa va scapati pielea. tu crezi ca nu o sa ajunga toate injurile alea si la iohanis si ciolos si la toata lumea? or sa ajunga baiatule, sa fii sigur de asta.sa vada toti ce puslamale sunteti.sunteti mana in mana cu puscariasul voiculescu ca de la barbatul unei angajate de a lui a inceput tot si la televiziunea lui ati aparut si voi si piparush. vreti sa va scapati de plati pe munca si pe vietile unor amarati.n-o sa-ti iasa baiete, o sa fie vai de tine, o sa te scuipe lumea pe strada, asculta ce-ti zic.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Cristian în data de 05.01.2016, 08:20)
Bai kolo tu nu esti sanatos la cap. Esti o mizerie de om cu o gandire foarte periculoasa si disperata. Daca ai stii cu adevarat problemele oamenilor sau daca te-ar interesa nu ai o gandire si un limbaj asa de agresiv. Pt mine legea darii in plata este singura salavre. Bai baiatule eu platesc 1500 lei pe luna pt o garsoniera si mai am 33 de ani. Ti se pare normalitate? Se vede ca esti rau intentionat si disperat. Cunosc oameni care au rata mai mare decat salariu. Asa ca lasane cu comentariile tale ca nu iti cere nimeni nimic tie.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de kolo în data de 05.01.2016, 08:49)
sa fiti ajutati cu conversii, reesalonari, tinerea jos a robor si in alte feluri.nu cu legi care iau altora posibilitatea de a cumpara o casa.voi de ce ati putut sa va luati case si in conditii bune, cu grade de indatorare de cate 80%, altii de ce sa nu poata? ca asa vreti voi cu sektarul sambatar si cu secuiul arpad? bortoasa birtea de ce sa isi creasca copiii in casa ei si altii sa creasca pe usi straine? tu te plangi ca platesti 1500 lei pe luna dar la sfarsit ramai cu casa.aia care platesc 250-300 euro pe luna la chirii si nu raman cu nimic la sfarsit cum e? de ce sa se aleaga praful de munca si vietile unor oameni pentru ca asa vrea o camerista de hotel, o grecoaica fara tara si un sambatar sektar fara dumnezeu?!
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.01.2016, 09:05)
Bai [...], astia despre care tu spui ca au putut sa-si ia case, acum, prin legea asta, isi pierd casa si ratele pe care le-au platiot!
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.01.2016, 09:07)
''Vila'' lui Voivozeanu sa o ai si tu! Vorbesti din lipsa de infirmatii, lipsit de educatie, bun simt, nu ai ai sapte ani de acasa! Atata poti!
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.01.2016, 09:09)
Pai, nu!!
El vrea sa se friga si altii, sa aiba bancherii de unde sa se ingrase!
1.6. raspuns la opinia lu kolo (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de bancheru ravasit în data de 05.01.2016, 09:09)
mesaj tipic de bancher model flocut , grohningen , preda , cinteza ! Sau e unul din ei ?
1.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.4)
(mesaj trimis de kolo în data de 05.01.2016, 09:21)
vilele lui voevozeanu si birtea iti trimit eu poze daca vrei sa le vezi desteptule.tu chiar crezi ca astia se lupta pentru tine? astia se lupta pentru tine si pentru biserica sektarilor
1.8. mesaj pt kolo (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de marii în data de 05.01.2016, 09:50)
arata-ti te rog identitatea [...]
1.9. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de Nume în data de 05.01.2016, 09:52)
poți să îți achiziționezi casă ieftină de la cineva care vrea să o deie în plată. el vrea să o deie pe degeaba dar ar renunța cu atât mai mult la ea dacă ar primi și avansul tău care a fost strâns până acum.
trebuie să gândești pozitiv. zii în ce zonă cauți casă și din sutele de mii de împrumutați care vor să deie casa pe degeaba, numai ca să scape, ar primi bucuroși suma de avans strânsă de tine.
1.10. raspuns (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de sorin în data de 05.01.2016, 09:53)
ia arata mah tu poze cu vile si cu tot ce vrei tu...dar dupa aia sa-ti pui si o poza undeva sa te caute lumea [...] daca minti!!!!
1.11. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.8)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.01.2016, 10:06)
sa inteleg (marii) ca tu iti arati identitatea de te rupi in 14.
1.12. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.10)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.01.2016, 10:09)
Stai mah linistit ca o sa apara si vila lui Voivozeanu si a Bejanilor. Hai ca le trimitem la Bursa si la alte publicatii, lui Ciolos, parlamentarilor din toate circumscriptiile, lui Badin, Guran, Mandruta. Le trimitem tuturor, daca tot va doriti asta. De n-o sa va alerge lumea ca-n Benny Hill :)))))
1.13. pt.kolo (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de radu în data de 05.01.2016, 10:43)
ba frate da' tu esti [...] rau nu gluma!!
1.14. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.9)
(mesaj trimis de radu în data de 05.01.2016, 10:45)
o solutie fff.buna,da boii nu au cum sa vadaa
1.15. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.01.2016, 16:21)
De ce ai pus mesajul asa de tarziu 00 05 era bine.
2. fără titlu
(mesaj trimis de fara nume în data de 05.01.2016, 08:53)
trebuie sa cunosti problemele oamnenilor si apoi sa te lansezi in jigniri... dar daca guvernul a ajuns sa ne jigneasca.. de la un neica nimeni care habar nu are ce inseamna sa muncesti cinstit si sa fii furat nu mai ai pretentii. Da legea este ff utila acestui popor . este singura salvare a noastra.
3. In atentia BURSA
(mesaj trimis de Cristian DAN în data de 05.01.2016, 08:58)
Avand in vedere regulamentul mesajelor:
- Utilizarea unui limbaj decent.
- Nu sunt permise mesajele care incită la acţiuni ilegale.
- Nu sunt permise mesajele cu tentă antisocială.
- Nu sunt permise postările cu caracter obscen şi/sau insultativ, incitările la ura rasială şi/sau xenofobie.
si avand in vedere comentariile (anonime sau cu pseudonime de gen `kolo`, `anonim`, sau cu identitatea falsa `Cristian DAN`) jignitoare si incitarile la ura din partea unor persoane rau intentionate, membrii Grupului Clientilor cu Credite in CHF au rugamintea ca mesajele sa fie moderate si sa fie eliminate cele care nu respecta regulamentul si constituie atac la persoana.
Va multumim.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de kolo în data de 05.01.2016, 09:07)
sa-ti dau eu [...]mesaje date de oamenii tai bai [...]in care erau jigniti si spurcati in ultimul hal toti care nu erau de acord cu voi.toti semnau tot cu anonim sau jack spintecatorul, robin hood si altele.oamenii pusi de tine.vrei sa se stearga comentariile sa nu mai stie nimeni de voevozeanu, bejan, arpad, cristoforidiss si toata banda ta.o sa stie baietas, deja stie lumea cat va poate pielea.
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Andreea Roibu în data de 05.01.2016, 09:42)
Dar cand postacii dumitale ma numeau "curva" si "sluga", "proasta" si in alte feluri iar pe omul acela cu proteza de femur "taran betiv si porc" sau "clasa muncitoare" pentru ca nu am fost de acord cu voi, de ce nu cereati moderarea comentariilor. Chiar si dumneata ii ziceai unei persoane ca ii vei "sparge maselele", daca iti aduci aminte. La dumneata si la postacii dumitale asta nu e limbaj indecent sa intelegem.
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de Simona în data de 05.01.2016, 09:43)
Legea asta e buna pt noi și pt generațiile viitoare. Degeaba Îți arăți tu invidia aici. Explica-mi tu, de ce la amnistia fiscala unde scapi toate dobânzile si penalitățile la stat , nu face distincția dintre bogatași cu vile și săracii țării? Ca tot așa ar fi cu legea: banca își primește tot principalul înapoi prin însumarea plăților efectuate deja timp de 7-8 ani și casa pe care o revinde
3.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.3)
(mesaj trimis de Andreea Roibu în data de 05.01.2016, 09:55)
Legea e proasta pentru ca imi scoate mie si celor ca mine cateva zeci de mii de euro in plus daca vrem sa ne luam case. Unui mare numar de tineri si familii tinere cu studii superioare, la inceput de drum le taie complet accesul la o casa si ii obliga la niste ani de umilinte cu bocceluta in spate in chirii, cu vietile la cheremul proprietarilor. Invidia v-o arati voi! Daca ati esuat in incercarea de a cumpara o casa vreti sa nu mai poata nimeni sa faca asta.
3.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.3)
(mesaj trimis de Nume în data de 05.01.2016, 09:55)
poți să îți achiziționezi casă ieftină de la cineva care vrea să o deie în plată. el vrea să o deie pe degeaba dar ar renunța cu atât mai mult la ea dacă ar primi și avansul tău care a fost strâns până acum.
trebuie să gândești pozitiv. zii în ce zonă cauți casă și din sutele de mii de împrumutați care vor să deie casa pe degeaba, numai ca să scape, ar primi bucuroși suma de avans strânsă de tine, și ai și imobil plătit 7-8 ani.
de ce nu gândești ?
3.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.5)
(mesaj trimis de Nume în data de 05.01.2016, 09:56)
era ptr. kolo
3.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.6)
(mesaj trimis de kolo în data de 05.01.2016, 10:29)
dar de ce sambatar sau sectant sunt stimabililor jigniri ca chiar marele lider a fugit la pocaiti sa se roage sambata?
3.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.4)
(mesaj trimis de Alina C în data de 05.01.2016, 10:40)
Iti doresc sa-ti cumperi o casa si peste 8-10 ani sa ai aceeasi soarta ca a noastra sa te vezi in imposibilitatea de a-ti plati ratele, de a te hrani corespunzator, de a nu-ti permite sa-i cumperi o jucarie copilului tau, de a ramane fara casa si toti banii pe care i-ai platit pana acum si atunci iti vei aminti de aceasta lege si de beneficiile ei. Te cred, nu ai cum sa intelegi.
3.9. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Emilia în data de 05.01.2016, 10:48)
Stimate domnule Dan,
Va asiguram ca, potrivit regulamentului, eliminam orice mesaje care contin cuvinte obscene sau injurioase, precum si pe cele ai caror autori au identitate falsa.
In acest sens, va rugam sa ne semnalati de fiecare data cand observati astfel de nereguli.
Restul comentariilor raman postate, in virtutea liberei exprimari pe care ziarul nostru o asigura!
Multumim!
3.10. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.8)
(mesaj trimis de kolo în data de 05.01.2016, 10:50)
mi-e mila de voi de ma tavalesc pe jos.misto urari le faceti altora.pentru voi e un pacat sa vrei o casa, nu? daca fata o sa isi cumpere cu cap, in euro sau in lei nu o sa fie in situatia asta si peste 30 de ani cand o sa urlati din gura metroului dupa 2 lei ea o sa treaca pe langa voi si nici nu o sa va bage in seama.
3.11. pt.andrea roibu (răspuns la opinia nr. 3.4)
(mesaj trimis de radu în data de 05.01.2016, 10:53)
daca vrei sa-ti cumperi o casa poti prelua un contract de la cel care cedeaza casa in baza acestei legi.cine te opreste sa vii la mine,ne intelegem,si-ti dau casa mea(sa platesti tu ratele mele in continuare)
3.12. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.9)
(mesaj trimis de kolo în data de 05.01.2016, 10:54)
mama dar ce repede va semnalati cand zice cineva se sektant.aveti grija de el ca e plapand si se cufureste daca se zbiara la el. cand el si oamenii lui platiti de voevozeanu si fratele lui zamfir ii amenintau cu bataia, chemau lumea sa dea foc la banci, injurau ca tiganii din ferentari, nu v-am vazut sa luati atitudine.halal.
3.13. Câte locuri de muncă aveți? (răspuns la opinia nr. 3.8)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 05.01.2016, 13:10)
Pentru că în SUA, când o persoană ajunge în dificultăți financiare și este doborâtă de datorii, încearcă, de obicei, cam 3 locuri de muncă simultan.
3.14. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.13)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.01.2016, 17:47)
de ce trebuie sa am eu 3 servicii ca in sua? ca sa platesc la banca o rata umflata de clauze abuzive, de dobanzi uriase? asa doriti astia de la banci ,sa vina banii nu conteaza cum ii faci! si crezi ca in sua puteau sa faca bancile atatea magarii ca in romania?
3.15. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.4)
(mesaj trimis de Bogdan în data de 05.01.2016, 22:12)
sunt o persoana care am cumparat un ap. 2 camere in 2007 cu un credit in CHF si sutin Legea darii in plata; Andreea Roibu, esti din start in eroare pentru ca nu ma aflu (ca multi altii ca mine) in situatia de a fi esuat in incercarea de a cumpara un apartament (am descris mai sus) ci sunt in situatia de a fi fost pacalit de catre banca, asta trebuie sa intelegi. Nu vad care ar fi argumentul pentru care eu as fi invidios. As putea spune ca tu esti egoista pentru ca te intereseaza doar interesul personal. Eu am platit avans 25% nu am beneficiat ca cei care fac credit acum prin Prima Casa, dar nu ma plang de chestia asta. Problema e ca am fost pacaliti de banci la momentul respectiv, ni s-au recomandat creditele in CHF de catre banca cu argumentul ca este o moneda stabila, mai mult in lei si euro ni se spunea ca nu ne putem incadra pentru a lua credit. (sa platesc la acel moment pentru un credit in lei o rata de aproximativ 1300 lei nu ma incadram dar sa platesc acum pentru creditul in CHF o rata de 2000 lei nu mai este nici o problema - din punctul de vedere al bancii); Ni s-au introdus in contracte tot felul de clauze abuzive. In timp ce indicele Libor a tot scazut din 2007 pana in prezent rata mea nu a scazut cu nici macar 1CHF. E corect? Legea darii in plata reprezinta o parghie prin care debitorii sa aduca bancile la masa negocierii, atata tot. Dupa ce am platit rate timp de 8 ani si am dat avans 25% crezi ca imi convine sa imi dau apartamentul bancii? Si stai linistita ca nu isi permit sa inaspreasca conditiile de creditare pentru ca nu s-ar mai incadra nimeni sa faca un credit si nu isi doresc asta, doar din asta traiesc. Sunt doar amenintari pentru a asmuti oamenii unii impotriva altora. Daca prin aceasta lege vor fi multe persoane care isi vor da casa bancilor ofera va creste pe piata astfel ca preturile vor scade, deci draga Andreea vei fi avantajata pt ca iti vei cumpara o casa mai ieftina. Abuzul bancilor trebuie sa se termine odata si odata insa doar daca suntem uniti. Draga Andreea, din cauza anumitor interese e posibil ca la un moment dat sa explodeze valoarea Robor, sa te vad atunci ce pareri o sa mai ai. Acum e usor sa ii judeci pe altii. Cand o sa ajungi sa fii pacalita si sa fii in pragul disperarii probabil o sa iti schimbi parerea pe care o ai acum.
4. fără titlu
(mesaj trimis de Radu în data de 05.01.2016, 10:22)
O lege poate impune ca si bancile sa isi asume o parte din risc, insa acesta este un serviciu pe care bancile il vor face contra cost prin majorarea dobânzilor, iar pentru car riscul sa nu fie prea mare se vor solicita probabil si avansuri mai mari. Daca asa se va decide... asta va fi, va fi mai rau pentru unii dintre cei care vor dori sa ia împrumuturi in viitor, va fi mai rau pentru toata lumea fiindca se vor lua probabil mai putine împrumuturi, iar asta va reduce cresterea economica... dar asta va fi decizia si va trebui respectata. Nu este insa normal ca legea sa se aplice si contractelor de imprumut care s-au facut in trecut, fiindca acele contracte s-au facut in alte conditii in care nu exista o astfel de lege, iar aceasta lege o avantajeaza pozitiv doar pe una dintre artile contractului de imprumut.
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de kolo în data de 05.01.2016, 10:34)
daca o lege afecteaza un numar asa mare de oameni, cresterea economica, tinerii si familii ca sa il scape pe voevozeanu si pe ai lui inseamna ca nu trebuie sa treaca, simplu.ai vrut vila ca tuseai la bloc pune mana si plateste.nu are nimeni obligatia sa plateasca pentru tine.in tara asta somerii platesc taxe, batranii ajung la executori pentru 200 de lei, tinerii muncesc pe branci ca sa poata sa chiverniseaca ceva si nesimtitii astia se plang ca vrea lumea sa ii scape de zeci de mii de euro de datorii.
4.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de lyloo în data de 05.01.2016, 12:15)
Printre cei care și au luat vile sunt și oameni ca mine cu copii care și au dorit o casă pt o stabilitate.Nu vrem milă nimănui vrem să ne platim rațele așa cum ne am inteles în 2008.Am luat 44.000chf(numai în această monedă ne încadram),,atât să dau înapoi +dobândă bineînțeles.Dar acum dau triplu și nu este corect.Și încă ceva:am făcut creditul în 2008de 44000,am plătit rață pe fiecare luna, acum am un șold de 42.150.Crezi ca asta e cotrect?
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.01.2016, 10:35)
toti vorbiti pe aici ca imprumutatii vor da buluc la banci sa si dea casele!nimic mai fals! imprumutatii au nevoie de aceasta lege ca sa nu mai fie calcati un picioare de banci!
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de Cristian DRAC în data de 05.01.2016, 12:55)
atunci sa se faca o lege prin care sa vi se inlesneasca negocierile cu banca.nu o lege care sa loveasca in tineretul care vrea case, in aia care au credite fara probleme sau in aia care au bani depusi.dar vad ca sambatarul cu buzunarele burdusite de zeciuieli de la bisericalui scoate gestante de lant in strada, amarati cu mufele de bou din dotare si tot felul de dubiosi ca sa treaca legea prin care sa dati casele ca sa scspati de datorii.pai ce faceti? nu va mai intelegeti intre voi?
5.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.01.2016, 17:55)
mufa de [...] ai tu! o dai cu tineretul dornic de case! daca sunt asa multi doritori de case in romania le cedez eu contractul meu sa plateasca! dar in conditiile actuale! sa vedem atunci doritori de case!
5.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.01.2016, 19:27)
stai linistit ca numarul de idioti gen voi e extrem de mic.stiu ca asta va doriti sa nu aiba nimeni posibilitatea sa isi ia case iar aia care reusesc sa ajunga in situatia voastra, ca sa puteti voi sa va dati destepti in continuare.voi chiar nu v-ati dat seama ca sunteti atat de prosti ca va zgariati cu furculita pe ochi cand mancati
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.01.2016, 10:39)
credeti ca daca sistemul bancar negocia cu acei clienti care intampina cu adevarat probleme in rambursarea creditului, mai era nevoie de o astfel de lege?vina e a voasta ,bancherilor, ca nu a ti stiut sa ascultati problemele deditorilor!
6.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de radu în data de 05.01.2016, 11:00)
si chiar de vor fi multi cei care-si vor da casele,nu vor fi probleme,bancile vor trebui sa le vinda(deci vor da credite-n continuare).singura chestie e ca nu-si vor permite sa mai faca smenuri de gunul,,casa face 50000 de euro si ei o vind cu 9000''.nu-si vor mai permite luxul asta
6.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.01.2016, 11:00)
bancile nu negociaza nimic. negocierea a fost praf in ochi aruncat de Isarescu si Olteanu. bancile nu raspund la solicitari ofieciale de informatii facute de luni de zile, nu au efectiv cu cine discuta. BNR-ul a mintit grosolon
6.3. Negociere (răspuns la opinia nr. 6.2)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 05.01.2016, 13:06)
Ce înseamnă în mintea ta negociere? Chiar trebuie să reduci prețul cu 50% ca să fie negociere? Chiar și o reducere de câteva procente este un succes. Cele mai multe bănci au lăsat de la ele puțin. De ce crezi tu că negocierea înseamnă furt ca în codru. Ce este asta? Black Friday la credite?
6.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.01.2016, 14:19)
nu ma, vreau sa ma bage in seama!nu vreau sa mai merg ca milogu la banca,sa astept pomana din partea lor! vreau sa fiu tratat ca un partener de afaceri! sau afacere e numai pentru unii?
6.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.01.2016, 12:00)
O sa fi tratat ca partener de afaceri cand o sa ai si tu o afacere si, eventual, banca te va angaja la mcuratenie/la vopsit gardu' ; deocamdata esti unul dintre cei care s-au imprumutat.
Capisci?
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.01.2016, 10:58)
anul asta nu o sa ignor postacii bancilor, roboti analfabeti lansati sa inabuse dezbaterea. o sa spun ce cred eu: ca oamenii politici inclusiv Iohhanis sunt responsabili pentru omul care s-a spanzurat cand banca l-a executat silit. si pentru familia lui care a ramas in urma. coruptia ucide s-a strigat in piata si din pacate este mottoul Romaniei de azi. ati permis BNR-ului sa devina stat in stat, bancilor sa faca abuzuri inimaginabile in alte state europene, iar oamenii saracesc sau isi iau viata. politicieni, aveti datoria sa reparati aceste nedreptati
7.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de kolo în data de 05.01.2016, 11:10)
minti ca sektarul daca nu chiar mai rau sa poate esti chiar el.ala care s-a spanzurat era executat fiindca muierea lui luase nu stiu cate credite de consum.deci, legea lui zamfir nu il scapa pe ala de nimic.legea asta ii scapa pe voivozeanu si bejan de rate mari la vile, pe fratioru lui zamfir, bortoasa birtea, arpad secuiul, fanarioata cristoforidiss si pe sambatar. in rest ii nenoroceste pe altii fara vreo vina.nu mai mintiti cu sinuciderile ca nu tine figura.e si porunca in scriptura, cititi si voi poruncile acolo sambata la biserica voastra.zice clar sa nu mintiti si sa nu poftiti la munca altuia.
7.2. corect (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.01.2016, 16:42)
Coruptia ucide.
Poate avem nevoie de oameni pana in 30 de ani maxim 35 care sa ne conduca.Aceasta varsta nu prea a prins Comunismul in floare.
7.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.01.2016, 12:02)
Te amagesti singur; n-ai auzit ca lupii tineri sunt cei mai periculosi?
8. Este foarte bună legea
(mesaj trimis de Eu în data de 05.01.2016, 11:00)
Da' de unde naiba apăreți voi, toți Gică contra ? Legea ajută la negocierea contractelor făcute acum 8-10 ani.
Referitor la domnul Voivozeanu, din câte știu, nu este dispus să își dea casa. Mâncați ce nu trebuie. Cu lopata.
8.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de kolo în data de 05.01.2016, 11:13)
ma faci sa rad cu "domnul" voevozeanu. a zis cumva cineva ca bisnitarul voevozeanu sau camerista de hotel de langa gara bejan vor sa renunte la vile? nu! logic ca nu vor, ei vor sa isi negocieze ratele pe munca altora.ca altii au din cauza asta dobanzi mai mari sau nu mai pot sa isi case ii doare in gaura pe ei.
8.2. De ce doar ei? (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 05.01.2016, 12:29)
Te-ai gândit, Eu, la caracterul arbitrar al inițiativei? De ce doar cei cu case? De ce nu și cei cu tractoare, blocuri și orice fel de datorii?
Legea este proastă. Dacă cineva își cumpără o casă, a cărei valoare scade apoi mult din diferite cauze (locuința a fost avariată, s-a descoperit un depozit toxic în apropiere, a explodat o țeavă de gaze, un incendiu), o returnează băncii. Caută tu în textul legii ceva care să specifice mai exact condițiile în care poți returna imobilul și o să vezi că NU EXISTĂ.
Legea este proastă. Soluția reală este cea a falimentului personal. Nu precum un comentator anterior care declară că nu vrea să mai plătească 1500 lei / lună pentru o garsonieră. Dacă ai bani, îți plătești țeapa. Dacă nu ai bani, îți declari falimentul personal și îți lichidezi și alte dețineri.
8.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.01.2016, 14:25)
dupa parerea ta legea darii in plata este proasta! cum se face ca legea falimentului personal,care avantajeaza bancile,este buna?
8.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8.3)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 05.01.2016, 15:13)
Nu am citit legea falimentului personal. M-am referit la concept în sine, de faliment. Am citit doar legea dării și nu mi se pare acceptabilă. Dacă vrei, o să mă apuc să citesc și legea falimentului personal.
8.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.01.2016, 16:53)
Multe banci in 2007-2009 nu au avut bani si nu s-au in inchis pentru ca au primit ajutoare de stat. O mana spala pe alta si amandoua obrazul.
Daca politicienii nu aveau voie sa dea ajutoare de stat ce se intampla?
Daca bancile nu aveau voie sa dea imprumut la o tara doar cu acordul a 100%a cetatenilor respectivei tari?
Daca bancile nu aveau voie sa tipareasca bani?
8.6. Diferența o dă impactul (răspuns la opinia nr. 8.5)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 05.01.2016, 17:49)
Când AIG era falită, aproape toate companiile aeriene își țineau flota la sol pentru că multe erau asigurate la AIG. Au fost salvate instituțiile de a căror supraviețuire depindea viața a milioane/miliarde de oameni. Nu este cazul debitorilor CHF.
Săracii primesc ajutoare pentru căldură. De ce? Pentru că altfel ar muri. Nu este cazul debitorilor CHF.
Unii bugetari (militarii) au pensii ocupaționale, speciale. De ce? Se consideră că serviciul adus nației trebuie recunoscut cumva. Nu este cazul debitorilor CHF.
Există și unii fripturiști care și-au dat niște beneficii, prin legi cu dedicație. Aceste cazuri ar trebui să fie excepția într-o societate. Și trebuie evidențiate și criticate.
Debitorii CHF nu intră în nicio categorie pozitivă de mai sus. Asta este marea dilemă în a-i ajuta sau nu. Nu sunt arșii de la Colectiv, nu sunt victimele unor dezastre naturale care mai au doar hainele murdare pe ei. Nu sunt săraci în adevăratul sens. Au doar equity negativ (ca să folosim un termen economic, adică totalul datoriilor nu acoperă valoarea de piață a averii). Asta se poate schimba în 2-3 ani, dacă CHF revine la alte valori. Sunt enorm de multe firme listate pe burse care au equity negativ dar continuă să lupte și să supraviețuiască iar investitorii speră încă în succesul lor. Doar falimentul le marchează sfârșitul, nu faptul că equity-ul este negativ.
Debitorii CHF sunt niște victime (inclusiv a propriei necunoașteri). Dar așa, aproape toți suntem victime. Oameni care au plătit călătorii în străinătate și patronul a fugit cu banii. Oameni neplătiți de patronul sau partenerul de afaceri fugit. Investitori păcăliți. Metoda accidentul. Lista poate continua până mâine.
8.7. Bancile de ce au fost ajutate? (răspuns la opinia nr. 8.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.01.2016, 18:37)
Eu as fii dorit sa se inchida AIG atunci, acum NN?
Tasteaza ajutor de stat nume banca , culmea TOATE au primit, nu a fost discriminare fata de alta firma; persoana?
Trebuia sa fie executata banca si altfel era scrisa istoria de 10 ani de criza. Firme executate, persoane executate banci nu.Ceva parca pute.
8.8. Credit și bani (răspuns la opinia nr. 8.7)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 05.01.2016, 19:31)
Băncile au primit credit prin programele de bail-out, nu bani. S-a mai scris pe aici, pe Bursa, de către diverși autori. Fenomenul este destul de simplu. Nu băncile, ci EU creez bani. Băncile sunt instrumentul autorizat de stat pentru această operațiune. Dar eu, Cristi C, mă pot duce azi la bancă și pot CREA câteva sute de mii de € în credit. Dacă se duce Warren Buffet, poate crea câteva miliarde. Dacă se duce un student, acesta poate crea doar puține mii de €. Banca are doar rolul de a evalua acest "merit" al fiecăruia.
Băncile nu au primit bani în adevăratul sens fizic, pe care îl percepi tu sau eu când luăm creditul și îl cheltuim. Băncile au primit doar o linie într-o foaie de calcul Excel, prin care s-au acoperit niște găuri rezultate dintr-o criză financiară, adică o criză de încredere a valorilor materiale evaluate în bani. Adică, au primit o doză de desfundare a țevilor colmatate. Odată desfundat circuitul financiar, băncile și-au reluat activitatea lor de evaluare a meritelor (din care își opresc un comision) ce a dus la profituri care au permis "stingerea" acelei linii artificiale din Excelul sistemului financiar.
Acum, eu, Warren Buffer, studentul, trebuie să chibzuim ce facem cu creditul primit de la bancă, fiecare după "meritul" lui. Ideea este să facem din el ceva care să ne permită să câștigăm mai mulți bani pentru a-l putea returna. Este atât de simplu.
Unii vor eșua (legile naturii). Se cheamă faliment și ar trebui să existe niște repercusiuni ca urmare a acestui eșec (și nu o salvare dată de o lege populistă trecută în parlament). Alții vor reuși. Vor face mai mulți bani din banii primiți inițial (oricât de mulți sau puțini au fost aceștia). Nu este un joc cu sumă zero. Câștigul unuia nu este pierderea altuia. Câtă vreme există creștere economică și demografică, jocul poate fi win-win pentru toți participanții.
8.9. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8.7)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.01.2016, 19:39)
Cu alte cuvinte, ca sa iti explic eu fara termeni economici, daca esti camerista la un hotel de 2 lei de langa gara de nord, ca Ralucuta Bejan sau un bidinar semidoct ca numitul Voivozeanu Catalin si scoti numai tu stii de unde actele necesare ca sa iti cumperi vila prin credit, atunci sa numeste ca esti retardat sau mai rau te faci vinovat de uz de fals si inselaciune, dupa caz, nicidecum victima! Deci, nu are nimeni de ce sa te despagubeasca si intelept ar fi sa taci dracu' din gura sa nu te descopere aia, ca sa nu te bronzezi cu dungi vreo 5-6 ani.
9. pt zamfir
(mesaj trimis de wlad în data de 05.01.2016, 11:29)
domnule zamfir de ce vreti o lege numai pt cei cu credite ipotecare,de ce nu o lege pt orice tip de credit,adica cineva care a facut credit sa cumpere mobila si nu mai poate plati este executat de banca si plateste pina la ultimul banut plus penalitati (stiti la ce sume se poate ajunge) dar se pare ca pentru d-voastra sunt cazuri sociale numai cei care au reusit sa obtina cedite de peste 100 000 euro ,cind faci o lege pt a ajuta doar un mic segment din populatie,se numeste discriminare,iar un parlamentar care face acest lucru cu propriul popor ar trebui sa ajunga la ..........!?
9.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9)
(mesaj trimis de kolo în data de 05.01.2016, 11:39)
e o lege ca sa ii scape pe fratesu teodor zamfir, pe voievozeanu, pe camerista bejan care [...] stie ce acte a dus de si-a luat vila, pe bortoasa birtea, pe toti astia cu case ca-n filme. da ai dreptate e o lege pentru un segment mic din populatie.dar stii care e partea cea mai rea? ca loveste un segment foarte mare de oameni, majoritatea tineret.
9.2. pai .....nu prea ai citit legea (răspuns la opinia nr. 9)
(mesaj trimis de dragos în data de 05.01.2016, 15:53)
pai doar bancile si bnr-ul au propus un prag....legea nu prevede niciun prag tocmai pt. a nu face discriminari
9.3. eu am citit, dar tu ai citit (răspuns la opinia nr. 9.2)
(mesaj trimis de wlad în data de 05.01.2016, 17:03)
legea se refera doar la cei cu credit ipotecar,pentru restul creditelor , cei multi si fraieri trebuie sa plateasca pina la ultimul banut sau daca nu platesc banca le poate indentifica bunurile mobile si imobile pt a fi executati silit. Este corect?! dormi linistit parlamentari muncesc..... de zor...... dar pt cine??!!
9.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.3)
(mesaj trimis de filip în data de 05.01.2016, 17:26)
Cum pentru cine munceste parlamentul? Pentru Voivozeanu si pentru Cristian Sambataru
10. fără titlu
(mesaj trimis de Specialistul în data de 05.01.2016, 11:36)
...intrarea ei în vigoare a fost amânată pentru un an, printr-o Ordonanţă de Urgenţă. Printre motivaţiile reprezentanţilor Executivului se numără atât nefinalizarea normelor de aplicare, cât şi lipsa de specialişti în domeniu.
Aha! ... lipsa de specialisti! Capisci?
10.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.01.2016, 11:45)
Cristian Sima, idiotule, lasa-ne!
11. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.01.2016, 12:12)
STATUL ROMAN NU TREBUIE SA AJUTE BANCILE CU BANII CETATENILOR ROMANI,NICI LA PRIMA CASA STATUL ROMAN NU TREBUIE SA AJUTE BANCILE.
11.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11)
(mesaj trimis de Cristian DRAC în data de 05.01.2016, 12:35)
statul roman nu ajuta bancile cu prima casa [...], ajuta familiile tinere sa acceseze mai usor un credit si sa isi puna pe picioare o viata.ajuta niste cetateni care cu munca lor si cu impozitele platite dau banii inapoi cu varf si indesat.dar pe voi cand rupeati usile bancilor in 2007-2008 cand a inceput programul a fost bine. acum ca ati dat-o in gard faceti spume cu prima casa si cu avansuri de 50%, cu responsabilitatea, chiriile din ue si altele.de n-o sa [...] va asculte cu urechea.
12. Ai credit in Romania, poate e mai bine in unure?
(mesaj trimis de Cine are mainile patate de sange? în data de 05.01.2016, 16:12)
Cine are de castigat din vidul legislativ din Romania?
Aceste doua familii pot sa ceara despagubiri morale de la cineva? Avem Parlamentari, tehnocrati, Parlament UE poate ar fii mai bine sa fie "ciobani" inaceste instituti?
Nu ar fii bine sa dai garsoniera sau Mall-ul
bancii daca nu ti-l permiti? Firmele de recuperare ar avea direct bunul fara stress de la banca?
12.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 12)
(mesaj trimis de filip în data de 05.01.2016, 16:54)
Te referi la familiile Bejan si Voivozeanu? Corect ce spui dar ei nu vor sa isi dea vilele, ei vor sa pozeze in victime, sa se foloseasca de o lege care le va ajuta sa isi negocieze ratele prin santaj, dar care va taia drumul catre credite unor oameni mai chibzuiti si cu mai mult bun simt in achizitiile imobiliare.