Cînd democraţiile gîfîie şi se ofilesc, cultura totalitară dă în floare. Ecuaţia aceasta defineşte cursul istoriei politice şi sociale, cel puţin în spaţiul occidental, din zorii democraţiilor moderne şi pînă astăzi. Iar, astăzi, adică de vreo două decenii, democraţiile Occidentului suflă tot mai greu, deşi, paradoxal, şi-au extins arealul, ba chiar sunt în competiţie pentru spaţii geo-politice închise pînă de curînd, cum sunt cele ale fostei URSS, ale societăţilor nord-africane, ale Orientului mijlociu extins, ale Asiei mijlocii sau Africii. Pe umerii democraţiilor, însă, chiar la ele acasă, liderii politici fac să crească, în locul aripilor libertăţii, noi şi noi ramuri ale gîndirii şi practicilor totalitare. Cînd şi-a publicat articolul în "Journal of Sociology", 1941, H. Lasswell nu şi-a imaginat cîtă aderenţă la realitate va avea conceptul său de "stat garnizoană", prezentat mai degrabă ca un avertisment, ca o şansă de a învăţa din greşelile trecutului, decît ca o previziune pentru viitor, cu atît mai puţin pentru cel al Americii. Trecutul proiecta umbra lungă a tradiţiei totalitare. Odată cu secolul al XVIII-lea, al revoluţiilor, deţinătorii puterii politice încep să dezvolte şi să sistematizeze o accentuată iritare, teamă, fobie, paranoia, faţă de "dezordinea socială", faţă de "pericolul" ca sub acţiunea unor forţe incontrolabile, puterea să fie obligată să părăsească, în totală neorînduială şi fără nici un fel de protecţie, palatele privilegiilor sale, pentru a da faţă cu furia dezlănţuită, la limită, cu "ghilotina" străzii! De atunci încep să fie promovate şi soluţiile bazate pe "limitarea controlată", acceptabilă social, a libertăţii. Modelul care s-a impus, iniţial, a fost cel al instituţiei militare. În afara ideii de "ordine", ca fundament al siguranţei şi prosperităţii sociale, el furniza, suplimentar, iluzia "eficienţei", a "raţionalităţii". Toate proiectele totalitare ale secolului XX sunt variaţii local-culturale, ale acestui model. Politica este subjugată nu atît de valenţele teoretice, cît de capacităţile sale practice. Invenţia "armatelor politice", la propriu, este folosită pe scară largă, în bătălia pentru putere, atît în revoluţia bolşevică, cît şi în lupta pentru putere absolută a naţional-socialiştilor germani, conduşi de Hitler. Transformarea întregii societăţi într-o uriaşă armată, a fost nu doar visul lui Stalin şi al lui Hitler, ci "realizarea" lor politică, cea mai semnificativă! Cea de-a doua coardă sensibilă a totalitarismelor, de toate soiurile, a fost controlul instituţional, statal, asupra cetăţenilor; ceea ce primii săi promotori, nemţii, au numit "der Polizeistaat", statul poliţienesc. Sub această etichetă a înflorit de atunci, adică tot de pe la 1850, şi pînă astăzi, o bogată şi arborescentă cultură a legăturilor vinovate dintre politică-stat şi servicii secrete, respectiv dintre politică-stat şi forţele de represiune. Absolut toate democraţiile occidentale au căzut pradă "seducţiei", dar mai ales avantajelor extrase din aceste complexe şi tot mai greu mărturisibile "legături primejdioase". Un model îndelung fasonat la adăpostul calotelor glaciare ale războiului rece, actualmente "oficializat" în democraţiile occidentale, sub diferite pretexte, de la "războiul împotriva terorismului", la "războiul împotriva drogurilor". Una dintre cele mai interesante consecinţe ale acestui fenomen este răspîndirea rapidă, în societate, a elementelor specifice culturii carcerale: îngustarea pînă la dispariţie a "spaţiului privat" - statul poate şi trebuie să te supravegheze, oricînd şi peste tot; constituirea, cultivarea şi generalizarea exprimării sociale preponderent, dacă nu exclusiv, prin intermediul grupurilor care mijlocesc accesul la putere, securitate şi supravieţuire - nu eşti într-o gaşcă, nu exişti!; cultul violenţei directe, fizice, extreme, ca mijloc de relaţionare competitiv-conflictuală; reducerea raporturilor simbolice de interacţiune din spaţiul libertăţii la diada "gardieni-deţinuţi"; puternica valorizare (sub)culturală a comportamentelor specifice atît de tip "gardian", cît şi "deţinut-proscris"; propagarea modelelor identitare de tip carceral, în care tatuajele joacă un rol principal; răspîndirea modelelor şi a mijloacelor de control permanet asupra persoanei - multiplicarea "brăţărilor" de identificare pe care le purtăm permanent asupra noastră; tendinţa de permeabilizare a barierelor legale dintre spaţiul carceral şi restul spaţiului social; rolul determinant în plan politic al instituţiilor de represiune şi control asupra populaţiei etc. Sunt numai cîteva semne care indică direcţia de mers şi viteza de înaintare.
Tema dumneavoastă, pentru acasă, este să notaţi în fiecare zi, timp de o săptămînă, cîte asemenea semne ale "societăţii carcerale" aţi remarcat în jur. Vă asigur că o să rămîneţi şocaţi de frecvenţele întregistrate!!!! Pseudo-democraţia impusă societăţii româneşti, aureolată de luminile strălucitoare ale eşecului, se îndreaptă, cu mici şi rare ezitări, către modelul societăţii carcerale. O lume mult mai sigură, mai stabilă şi mai lipsită de "evenimente necontrolate"!!! Pe scurt, idealul politicii totalitare.
1. multumesc pentru clarificare
(mesaj trimis de Salomeea în data de 12.07.2013, 06:57)
credeam ca numai eu ma simt in instutie ca intr-o inchisoare..si cand mai evadam din ea tot in inchisoare ma simteam. Nu mai exista spatiu privat..inchisoarea si-a intins domeniul peste tot...ar trebui sa ne simtim in siguranta pentru ac cineva ne protejeaza. Oare?!Chiar exista sarcini nescrise ca sa se stie tot ec se intampla in directie...tot ce vorbesti sau faci se raporteaza si se foloseste impotriva ta..astfel incat exprimarea libera devine rara avis intr-o astfel de carcera. Asta da...
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 12.07.2013, 09:17)
Tema de casa: citeam ieri un articol despre toleranta, Romania, prima tara care va adopta legea tolerantei. Initiativa isi propune sa lupte pe cale legislativa impotriva xenofobiei si intolerantei rasiale. Ma intreb: de ce oare are nevoie toleranta de restrictii (legislative)? Oare restrictia nu inseamna intoleranta?! Se spune in popor ca drumul spre iad este pavat cu bune intentii ... tare me tem ca o asemenea lege, in realitate, va deschide drumul xenofobiei si intolerantei, caci asemenea...
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de salomeea în data de 12.07.2013, 11:42)
Corect. Ne-au divizat dupa diferite criterii, divide et impera, repet. De ce ar fi nevoie de o lege a tolerantei cand avem nevoie de iubire. daca toleerz pe cineva nu insemana ca-l si iubesc. Mai mult de modelat constiinta umana pentru a reveni la natura sa nobila.
3. Diferenta dintre cele doua
(mesaj trimis de Oarecare în data de 12.07.2013, 12:55)
Sa luam exemplul nostru ca "stat garnizoana", de altfel foarte simplu si edificator: Sistemul bolsevic, urmat de cel national(ist)-comunist al lui Ceausescu, a functionat pe principiul "frica pazeste bostanaria". Se vorbea ca toate telefoanele sunt ascultate si ca unul din cinci romani este securist sau informator. Aceasta metoda de supraveghere este acum hilara. Pentru mentinerea starii de fapt, a "ordinii si deciuplinei" se punea pe tapet pericolul, mai mult sau mai putin real, al ursului...
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 12.07.2013, 13:48)
De ce ne-am creat "societati carcerale"? Nu poti schimba lucrurile cu care refuzi sa te confrunti. Sa astepti doar ca cineva sa-ti spuna, tot timpul, ce sa faci, cine esti, ce-ti trebuie si ce e bine pentru tine, nu faci decat sa-ti creezi "gratiile" personale. Sa ai pretentia ca altcineva ti le creaza fara sa-i "dai acordul", si asta o faci prin nepasarea ta, este doar aroganta.
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 12.07.2013, 15:19)
era vorba despre supraveghere si nu ai cum sa-i impiedici
5. Ne aflam intr-o camera a lui Ames
(mesaj trimis de Theodor Marcean în data de 13.07.2013, 21:18)
BBC a difuzat,recent,un documentar in care se vede camera lui Ames.
Este o camera in care tavanul este la distante diferite de podea,in doua colturi opuse.Aceasta camera produce,la oricare dintre noi, o iluzie optica foarte puternica:persoana aflata in coltul cu tavanul mai jos pare de doua ori mai mare decat cea asezata in coltul opus .Dovada ca este o iluzie optica este schimbarea pozitiei intre cele doua persoane din camera,asezati imvers,cel mic devine dublu fata de celalalt.
Medicii si...
6. continuare
(mesaj trimis de Theodor Marcean în data de 13.07.2013, 21:23)
Doamna in cauza cred ca suferea de iluzia optica creata de arhitectura Casei poporului,in care tribunele fiecarei sali au fost construite astfel incat cei din sala erau vazuti,de la tribune,ca niste gandaci.
Prin urmare,nu conta o greseala la numararea voturilor.
Cred ca mai multe institutii ale acestui stat au forma de camere ale lui Ames.