Declin major pe piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată

C.P.
Ziarul BURSA #Companii #Bunuri de Larg Consum / 19 mai 2009

Piaţa românească a bunurilor de folosinţă îndelungată a scăzut în primul trimestru cu 33,4% comparativ cu acelaşi trimestru din 2008, potrivit raportului GfK TEMAX România. Cele mai importante situaţii de declin s-au înregistrat pentru echipamentele de birou şi în sectorul foto, a căror scădere a depăşit 40%. Sectoa­rele electrocasnice mari, electronice şi IT au trecut de asemenea printr-o descreştere de aproximativ o treime.

Piaţa globală de bunuri electrice monitorizată de către GfK TEMAX a fost de 356 milioane de euro în primul trimestru al acestui an, cea mai mică valoare din ultimii doi ani. Declinul total de 33,4% comparativ cu acelaşi trimestru al anului 2008 poate fi atribuit scăderii vânzărilor pe toate segmentele de piaţă.

Aparatura electrocasnică mică a fost categoria cel mai puţin afectată în primul trimestru. Cu toate acestea, a coborât cu 16%, în timp ce telecomunicaţiile au scăzut cu 26,7%. Electrocasnicele mari, electronicele de larg consum şi produsele IT au arătat scăderi mai accentuate, pierzând 35.9%, 34,4% respectiv 34,3%. Sectorul foto (41,5%) şi cel de echipamente de birou (44,9%) au întunecat şi mai mult tabloul de ansamblu, vânzările înregistrând scăderi semnificative.

Telecom: Telefoanele Smart Phone echilibrează efectul negativ asupra cererii

În primul trimestru al anului 2009, piaţa de telecom a scăzut cu 26,7% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2008. Declinul vânzărilor telefoanelor mobile tradiţionale a fost compensat, în parte, de puternica performanţă a telefoanelor smart phone, definite ca telefoane avansate cu un sistem de operare deschis şi o interfaţă cu tastatura QWERTY şi/sau touchscreen.

Electrocasnicele mari: Segmentul încorporabilelor luptă împotriva tendinţei pieţei

Piaţa de aparatură electrocasnică mare a înregistrat cifre negative similare, descrescând cu 35,9% în această perioadă. A doua cea mai importantă piaţă dintre sectoarele monitorizate de către GfK TEMAX - aparatura electrocasnică mare - se ridică la 66 milioane euro în trimestrul întâi.

Dinamica declinului vânzărilor este similară pentru toate grupele de produse din această categorie; numai segmentul încorporabilelor a dat semne încurajatoare. Acest lucru se poate atribui, în principal, nu numai unui declin mai puţin intens în ceea ce priveşte cererea, cauzată de preferinţa actuală a consumatorilor spre acest segment, dar şi unei mai slabe deprecieri a preţului comparativ cu evoluţia pe segmentul electrocasnicelor clasice, de sine stătătoare.

Piaţa TV în declin

În primul trimestru al anului 2009, piaţa de electronice a totalizat 59 milioane de euro. Această tendinţă negativă, deja vizibilă pentru toate categoriile de produse electronice monitorizate de GfK TEMAX în trimestrul 4 din 2008, a afectat şi tabloul general în primul trimestru din 2009. Această evoluţie se traduce printr-o descreştere de 34,4% pe piaţa electronicelor, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent. Aproximativ două treimi din cheltuielile cu produsele electronice monitorizate în cadrul GfK TEMAX au fost folosite pentru achiziţionarea de televizoare cu plasmă şi LCD. Incapabile de a susţine ritmul anterior de creştere, vânzările de televizoare cu plasmă şi LCD au încetat să genereze valoare adăugată pe piaţă şi au înregistrat cote de creştere negative (de două cifre), în primele 2 luni ale anului. În cadrul acestui segment, plasmele au avut de suferit în mod special.

Aparatura electrocasnică mică: Aparatele pentru pregătirea alimentelor şi aspiratoarele ţin pe loc întreg sectorul

Comparativ cu alte sectoare, aparatura electrocasnică mică a înregistrat o performanţă mai bună în primul trimestru al anului 2009. În ciuda acestui lucru, primele 3 luni au înregistrat cifre negative şi un declin al preţului mediu. Ianuarie a fost o lună bună pentru aproape toate categoriile de produse, fără a avea însă un impact pozitiv asupra trimestrului. Vânzările foarte slabe din lunile februarie şi martie au afectat trimestrul în ansamblu, inducând o scădere semnificativă de 16%. Friteuzele şi fierbătoarele au fost singurele categorii care nu au urmat tendinţa generală. Categoriile de produse importante, precum aparatele pentru pregătirea alimentelor, fiarele de călcat şi aspiratoarele au înregistrat rezultate negative ceea ce a determinat scăderea întregului sector. Pe timp de criză, vânzătorii cu amănuntul încearcă să atragă consumatorii cu o gamă largă de oferte financiare, promoţii şi reduceri de preţ.

Echipamente de birou: Tendinţa negativă se accelerează

Sectorul echipamentelor de birou a generat o valoare care se ridică la 14 milioane de euro în Q1 din 2009, ceea ce se traduce printr-o scădere puternică cu 44,9% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent. Tranziţia către imprimantele multifuncţionale, produse cu evoluţie mai bună, nu a fost suficientă pentru a compensa declinul rapid al vânzărilor de imprimante. Concluzionând, sectorul echipamentelor de birou nu a reuşit să evite efectele crizei economice şi financiare.

IT: Notebook-Urile rămân cu cerere în creştere

Sectorul IT din România a scăzut cu 34,3% în primul trimestru din anul 2009, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Acest declin s-a datorat, în parte, scăderii vânzărilor pentru categorii de produse cum sunt monitoarele şi calculatoarele desktop. Notebook-urile au fost cel mai puţin influenţate de criză datorită cererii în creştere de laptopuri cu preţ mic (notebook-uri de dimensiune mică şi portabilitate ridicată). Astfel, notebook-urile au reuşit să îşi păstreze evoluţia bună şi în condiţiile dificile de piaţă.

Scădere accentuată de preţuri

La începutul anului 2009 am fost martorii unei performanţe dezamăgitoare pe piaţa foto. Cu vânzări totalizând 7 milioane de euro, piaţa a scăzut cu 41,5% în comparaţie cu perioada similară din 2008. Cea mai mare parte a vânzărilor din acest sector este generată de către aparatele foto digitale compacte, unde cererea a scăzut brusc şi, însoţită de un puternic declin al preţului, a dus la o descreştere valorică a vânzărilor cu aproximativ 40%. În plus, nu s-a înregistrat o schimbare semnificativă în preferinţa consumatorilor pentru produse cu caracteristici mai bune. În schimb, cererea de D-SLR a fost în declin, înregistrând totuşi o evoluţie pozitivă în primul trimestru. Cu toate acestea, luând in considerare şi eroziunea preţului, acest segment a încetat să genereze valoare adăugată pe piaţa foto. Efectul ultimelor evenimente în materie de curs valutar a influenţat evoluţia preţului, astfel încât scăderea în valoare în euro a fost mai pronunţată decât cea în RON. Evoluţia globală a acestui sector este, de asemenea, influenţată de vânzarea în creştere a ramelor foto digitale. Deşi prezintă un trend general pozitiv de creştere a vânzărilor, această piaţă a fost totuşi afectată de criză.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb