Deputatul PNL Alexandru Nazare consideră că soluţia realizării Autostrăzii Comarnic-Braşov este îmbinarea fondurilor europene cu cele private, pe un model recomandat de Comisia Europeană, şi că tergiversarea concesiunii Comarnic-Braşov este doar "o tentativă de a ascunde eşecul şi a pasa responsabilitatea", potrivit unui comunicat remis azi redacţiei.
"Premierul Ponta ne tot ameninţă periodic că Autostrada Comarnic-Braşov e ca şi făcută. Ba că e gata în 2016 - iar dacă nu, el nu mai candidează -, ba că stau să înceapă lucrările, ba că e gata proiectul. Cred că e evident pentru toată lumea, însă, că din 2016 premierul Ponta ar trebui să dispară din viaţa politică pentru că Autostrada Comarnic-Braşov nu va fi gata. Anunţul ministrului Rus că va continua discuţiile până în aprilie nu face decât să tergiverseze o piesă cu final aşteptat. Niciun finanţator serios nu vine să investească într-un proiect cu studiul de fezabilitate expirat, fără acord de mediu şi cu o valoare incertă", a afirmat Alexandru Nazare, conform comunicatului.
Deputatul PNL apreciază că Guvernul nu valorifică oportunitatea oferită din perspectiva financiară 2014-2020 de a finanţa proiectele de investiţii şi din fonduri europene, şi din fonduri private prin instrumente financiare.
''Comisia Europeană încurajează statele membre să maximizeze impactul fondurilor europene prin îmbinarea cu fonduri private. Au fost astfel de exemple de succes în mai multe state europene: linie feroviară de mare viteză în Portugalia, autostrăzi în Grecia, terminal multimodal în Belgia, infrastructură broadband în Franţa şi multe altele. Pentru România, această soluţie ar putea fi aplicată pentru Autostrada Comarnic-Braşov, care este pe reţeaua TEN-T şi deci poate fi eligibilă pentru fonduri europene, dar este şi atractivă pentru investitorii privaţi datorită valorilor de trafic. Decât să plătim peste 8 miliarde pentru o concesiune prost făcută, mai bine ar lua Guvernul asistenţa celor de la BEI pentru a realiza cu adevărat un proiect viabil economic, finanţat şi cu fonduri europene'', a concluzionat Alexandru Nazare.
Proiectul Autostrăzii Comarnic - Braşov va merge mai departe dacă se va reuşi restructurarea acestuia, respectiv identificarea unui model financiar mai eficient pentru bugetul României, la realizarea căruia să participe şi instituţii financiare internaţionale, precum BEI sau BERD, iar pe aceste coordonate ale restructurării proiectului discuţiile cu consorţiul Vinci-Strabag-Aktor vor continua până în luna aprilie, a declarat ieri, pentru Agerpres, ministrul Transporturilor, Ioan Rus.
Potrivit proiectului de concesiune al Autostrăzii Comarnic - Braşov, publicat pe 14 ianuarie pe site-urile CNADNR şi Ministerului Transporturilor, construcţia ar dura patru ani, operarea şi întreţinerea sunt prevăzute pentru o perioadă de 26 de ani, iar tariful de concesiune ce va fi plătit de un autoturism pentru întreaga lungime a autostrăzii este preconizat a fi de 7 lei cu TVA inclus, supus indexării. Nivelul tarifului perceput este stabilit în funcţie de distanţa parcursă de vehicul.