Cele mai mari bănci din Canada se confruntă cu numeroase provocări, printre care încetinirea cheltuielilor consumatorilor şi lipsa listărilor, ceea ce determină câţiva creditori majori să reducă personalul, anunţă ft.com.
Bank of Montreal (BMO), cea de-a patra mare bancă a Canadei, afectată de scăderea profiturilor, îşi reduce forţa de muncă globală cu 5%, evidenţiind astfel problemele tot mai mari cu care se confruntă sectorul serviciilor financiare ale ţării.
Săptămâna trecută, BMO a anunţat că profitul său net a scăzut cu 30% în trimestrul încheiat în octombrie, în ritm anual, până la 1,2 miliarde de dolari canadieni. Declinul a fost generat de unele cheltuieli speciale.
BMO are circa 45.500 de salariaţi, din care va disponibiliza aproape 2.300. Reducerea de personal este cea mai severă pe care o face banca din Canada în ultimii 30 de ani. Banca estimează că tăierile de personal vor genera economii de 375 de milioane de dolari canadieni anual, din 2021.
La rândul său, Royal Bank of Canada (RBC), cea mai mare bancă din ţară, a raportat o scădere uşoară a câştigului net în perioada mai sus menţionată, la 3,21 miliarde de dolari canadieni, de la 3,25 de miliarde în anul anterior, de asemenea din cauza unor costuri. Această bancă nu a oferit detalii legate de numărul disponibilizărilor, conform sursei citate. Însă, Dave McKay, directorul executiv al RBC, a spus într-o conferinţă cu analiştii: "Următorii doi ani vor fi provocatori".
Joia trecută, Toronto-Dominion Bank (TD) şi Canadian Imperial Bank of Commerce (CIBC) au anunţat, de asemenea, rezultate în declin. În cazul TD, profitul s-a diminuat cu 3,5%, la 2,9 miliarde de dolari, pe fondul constituirii unor provizioane de 891 milioa-ne de dolari şi al unor costuri de restructurare de 154 de milioane de dolari. CIBC a raportat scăderea cu 6 a câştigului său net, la 1,2 miliarde de dolari canadieni, de asemenea din cauza provizioanelor pentru potenţiale pierderi din credite.
Investitorii anticipează că vom asis-ta la tot mai multe tăieri de posuri în băncile canadiene.
"Acesta nu este un mediu în care băncile trebuie să facă angajări, ci, dimpotrivă, trebuie să taie posturi, dat fiind că încetineşte creşterea veniturilor acestora", a declarat Barry Schwartz, director de investiţii şi manager de portofoliu la Baskin Wealth Management din Toronto.
FT scrie că numărul insolvenţelor consumatorilor canadieni a crescut până la cel mai ridicat nivel de la criza financiară. Peste 135.000 de canadieni şi-au declarat falimentul sau au intrat într-un acord de insolvenţă în anul fis-cal încheiat în octombrie, conform datelor oficiale. Cifra este cu 11% mai mare faţă de cea anunţată la sfârşitul lunii anterioare.
Banca centrală a Canadei a informat că, în septembrie, creditarea către gos-podării a sporit cu 3,8%, în ritm anual, nivel care depăşeşte puţin recordul minim al ultimilor 40 de ani, atins în aprilie.
De menţionat că Bank of Canada a refuzat să se alăture măsurilor de tăiere a dobânzii cheie, cum au făcut celelalte bănci centrale majore din lume. La data de 4 decembrie, banca centrală a Canadei a decis să menţină dobânda de referinţă la 1,75%, considerând că există semne potrivit cărora economia globală se stabilizează.
Banca centrală a Canadei a majorat dobânda în mai multe rânduri, în anii 2017 şi 2018.