Constructorul auto german Volkswagen a înregistrat, anul trecut, o pierdere netă de 1,58 miliarde de euro, după ce a fost nevoit să pună deoparte 16,2 miliarde de euro pentru a face faţă costurilor scandalului manipulării emisiilor poluante, informează DPA, citat de Agerpres. Pierderile din 2015 vin după ce în 2014 Volkswagen, cel mai mare constructor auto european, a înregistrat un profit net de 10,85 miliarde de euro.
La începutul acestui an, Volkswagen a decis să amâne publicarea rezultatelor pentru 2015 până la finele lunii aprilie deoarece efectele financiare ale scandalului "Dieselgate" erau încă neclare la acea dată.
Volkswagen este implicat în prezent într-un scandal de amploare după ce a recunoscut că a echipat 11 milioane de vehicule vândute la nivel mondial (dintre care 2,8 milioane în Germania) cu un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel.
Publicarea rezultatelor financiare pe 2015 vine la o zi după ce constructorul german a ajuns la o înţelegere cu autorităţile americane în legătură cu despăgubirile ce urmează a fi acordate consumatorilor americani care au cumpărat un automobil diesel echipat cu un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare.
• Şoferii europeni, frustraţi de acordul încheiat de Volkswagen cu autorităţile americane
Proprietarii europeni de vehicule diesel Volkswagen, care aşteaptă de opt luni să ajungă la un acord cu producătorul auto german pentru depăşirea nivelului emisiilor, sunt frustraţi de compensaţiile de care vor beneficia şoferii din SUA, transmite Reuters.
Volkswagen şi autorităţile americane au ajuns la "un acord de principiu" în scandalul falsificării emisiilor poluante, a anunţat judecătorul federal Charles Breyer. Acordul prevede că Volkswagen va plăti "despăgubiri importante" pentru proprietarii autovehiculelor echipate cu un motor diesel care utilizează un soft care falsifică testele de emisii poluante. Termenii financiari ai acordului nu au fost dezvăluiţi, însă judecătorul federal Charles Breyer a precizat că Volkswagen va oferi unui număr de aproximativ 500.000 de proprietari de vehicule echipate cu un motor diesel opţiunea de a le răscumpără autovehiculul sau de a-l modifica astfel încât să respecte normele de poluare. În plus, Volkswagen va înfiinţa un fond destinat finanţării măsurilor de protecţie a mediului.
Avocaţii europeni susţin că şi clienţii lor merită o ofertă similară celei anunţate de Charles Breyer, care ar urma să coste VW peste zece miliarde de dolari.
Volkswagen face obiectul unor investigaţii în mai multe ţări, după ce a recunoscut că, în perioada 2005 - 2015, a echipat 11 milioane de vehicule vândute la nivel mondial cu un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel.
Acordul de săptămâna trecută vine în urma speculaţiilor că Volkswagen nu va reuşi să repare maşinile pentru a îndeplini standardele de mediu mai stricte din SUA, susţin un avocat. În contrast, VW a promis şoferilor din Europa, unde standardele de mediu sunt mai puţin stricte şi unde mulţi cumpărători au încredere în produsele germane, că va repara rapid softul începând din ianuarie, astfel încât maşinile să fie mai eficiente.
Dar Autoritatea de Transport din Germania încă analizează acest plan, în timp ce alte organisme desfăşoară investigaţii, astfel încât o soluţie definitivă încă nu există.
"Proprietarii europeni de vehicule diesel Volkswagen nu cunosc în acest moment detalii privind perioada de timp în care vor fi reparate maşinile lor, deoarece calendarul iniţial nu a fost respectat. Şi în tot acest timp oamenii încearcă să-şi vândă maşinile dar nu obţin sumele pe care le doresc, ceea ce este supărător", a declarat un avocat care reprezintă mii de şoferi britanici.
Companiile care se confruntă cu plângeri în instanţă sunt sub o presiune mai ridică să ajungă la un acord în SUA din cauza potenţialelor costuri legale mai ridicate. Reprezentanţi VW au dat asigurări că se concentrează asupra tuturor clienţilor.
"Pentru noi, clienţii sunt întotdeauna elementul cheie. Avem grijă de fiecare client. În SUA, circumstanţele sunt mai complexe şi standardele de mediu sunt mai stricte decât în Europa şi restul lumii. În prezent lucrăm la un pachet de măsuri pentru toate pieţele noastre afectate şi pentru toţi clienţii noştri, pentru a face reparaţiile cât mai agreabile pentru clienţii noştri", a afirmat un purtător de cuvânt al grupului german.
Avocaţii germani şi britanici, care reprezintă mii de şoferi europeni, au anunţat că şi clienţii lor merită acelaşi timp de acord ca cel încheiat în SUA.
"Nu este posibil ca cei din Germania să fie trataţi drept clienţi de mâna a doua. Ei sunt stâlpul de susţinere al companiei", a afirmat Julius Reiter, avocat la firma germană Baum Reiter & Collegen.
Avocaţii britanici, care de şase luni cer VW începerea reparaţiilor pentru vehiculele afectate, susţin că acordul din SUA a întărit rezolvarea cazurilor clienţilor lor.
Bozena Michalowska, de la firma de avocatură Leigh Day, care a contactat peste 9.500 de şoferi britanici, se aşteaptă să depună o plângere în următoarea lună în numele clienţilor care ar fi fost trataţi dispreţuitor. De ce sunt proprietarii britanici de vehicule trataţi diferit? Majoritatea clienţilor noştri şi-au ales maşinile deoarece erau prietenoase cu mediul şi acum sunt supăraţi că au fost minţiţi, explică Bozena Michalowska, potrivit Agerpres.
Klaus Mueller, şeful Organizaţiilor Consumatorilor din Germania (VZBV), a cerut VW fie să răscumpere maşini afectate, fie să plătească fiecărui şofer german despăgubiri de 1.000 de euro.
Anul trecut, grupul german a anunţat că a pus deoparte 6,7 miliarde de dolari pentru a acoperi pagubele create de scandalul emisiilor pe plan global şi a precizat că dispune de lichidităţile nete de 27,8 miliarde de dolari. Conform estimărilor analiştilor, costurile totale pentru Volkswagen ar putea ajunge la 30 miliarde de dolari.
Portofoliul Volkswagen este format din 12 mărci, printre care automobilele VW, Lamborghini, Skoda, Seat, Bentley, Audi şi Bugatti, dar şi camioanele MAN şi Scania.