Una dintre surprinzătoarele consecinţe perverse ale încheierii războiului rece, o prelungire a masivului război global "cald" al primei jumătăţi a secolului al XX-lea, consumat în două secvenţe legate istoric şi determinist, este disoluţia accentuată a ceea ce se numeşte, îndeobşte, "politică internaţională". Acea parte a politicii statelor care se ocupă de gestiunea problemelor generate de interacţiunea intensă şi continuă a actorilor statali în cadrul comunităţii internaţionale. Probleme de a căror rezolvare depinde menţinerea coerenţei şi dezvoltarea comunităţii. În mod evident, cel mai sus pe agendă sunt temele legate de securitatea comună, de eliminarea surselor de conflict şi prevenirea, descurajarea, sancţionarea acţiunilor capabile să genereze noi confruntări deschise, ori să le reactiveze pe cele vechi. Pentru a gestiona aceste probleme, începînd cu secolul al XIX-lea, dar cu deosebire în secolul XX, statele moderne au creat "instituţii internaţionale", de regulă specializate pe o anume secţiune de agendă politică: economie, de mediu, securitate şi cu rază de acţiune variabilă, locală, regională sau globală. Acest tablou, atît de familiar la încheierea războiului rece este astăzi complet schimbat, iar ceea ce s-a estompat semnificativ din cadru este tocmai partea care priveşte gestiunea problemelor comune. Este ca şi cînd statele au încetat să se mai intereseze de ele, să le mai recunoască statutul şi importanţa pentru cursul istoric imediat ori să mai caute soluţii în comun pentru a le rezolva. Un exemplu elocvent, ONU. După cîteva momente de entuziasm, anii 1990-1991, cînd naivii au sperat într-o masivă resuscitare a rolului său şi într-o reformă structural-funcţională de esenţă, (a fost vizată modificarea Cartei şi reorganizarea Consiliului de Securitate!!) statele, începînd cu marile puteri ale lumii, au aruncat-o într-un con de apăsătoare irelevanţă politică. Exemplul încă şi mai elocvent, OSCE, organizaţia care părea destinată, la un moment dat, să preia o parte din atribuţiile ONU, la nivel regional, a devenit astăzi o uscătură, un trunchi sec şi uitat al politicii de cooperare peste tranşeele şi cortinele războiului rece. Un fel de sectă obscură, alcătuită din cîţiva diplomaţi hiper-specializaţi, fără noroc şi marginalizaţi, mai oficiază, departe de ochii lumii, activităţile cvasi-rituale ale acestei organizaţii, pe al cărei certificat de naştere stă scris Budapesta 1994 şi care cuprinde nu mai puţin de 35 de state, între care toţi membri permanenţi ai Consiliului de securitate al ONU. Încet, pe nebăgate de seamă, dar sigur, întreaga infrastructură a securităţii colective, construită cu uriaşe eforturi diplomatice, la sfîrşitul războiului mondial şi pe tot parcursul războiului rece, zace acum în ruină. Disoluţia instituţiilor clasice de securitate colectivă este aproape completă pe toate direcţiile. Tratatele internaţionale au devenit din nou doar petece de hîrtie. Respectarea obligaţiilor asumate prin semnătura şi pecetea puse pe aceste instrumente ale dreptului internaţional, un parcurs de exercţii liber alese care ignoră după bunul plac opreliştile neconvenabile. Retragerea din tratate, cel mai adesea din raţiuni care ţin de agenda politicii interne a unui politician sau altul, fără nici un fel de preocupare pentru consecinţele imediate sau pe termen lung pentru securitatea colectivă, a devenit jucăria preferată a puternicilor zilei. Administraţia Trump a aruncat la coş, în februarie, Tratatul cu URSS (Rusia) privind armele nucleare cu rază medie de acţiune, iar ulterior a părăsit tratatul cu Iranul privind controlul asupra programelor sale nucleare. Rusia a aruncat la coş şi Carta ONU şi Rezoluţiile OSCE-ului şi şi-a văzut de treabă la vasalizarea Ucrainei, anexarea Crimeei şi continuarea efortului de separe a Ucrainei de est. Nu mai vorbim despre asaltul continuu al "trupelor specializate" ale Moscovei asupra spaţiului politic, mediatic şi informaţional-virtual prin care îşi exercită, în diferite grade, influenţa asupra dinamicii politice şi electorale din statele cele mai importante ale lumii. De la SUA pînă la Marea Britanie, Franţa şi Germania. Elaborarea şi intrarea în vigoa-re a tratatelor internaţionale, mai ales cele care se referă la problemele complexe ale securităţii internaţionale şi controlului armamentelor, necesită eforturi complexe de negociere care se întind, nu rareori, pe durata unui deceniu! Dacă înainte de a ieşi dintr-un tratat nu ai făcut nimic pentru a genera altul, ai deschis dintr-o dată o poartă de insecuritate pentru nu mai puţin de zece ani!!! În materie de arme nucleare, lucrurile sunt încă şi mai complicate. Tratatele epocii războiului rece sunt deja irelevante, iar pregătirea temeinică a altora noi nu pare să intereseze cu adevărat pe vreuna dintre marile puteri deţinătoare. Iar cu improvizaţii, în această materie, nu se poate opera. Ca dovadă, iniţiativa "din pix" a Administraţiei Trump care, presată de reacţiile negative la retragerea din tratate internaţionale, a pus pe tapet propunerea unei negocieri trilaterale de reducere a arsenalelor nucleare Rusia, China, Statele Unite. Un exerciţiu retoric, nici măcar diplomatic fundamentat, care a primit de la Beijing ştampila derizoriu. O mică lecţie privind abc-ul politicii internaţionale pentru uzul Administraţiei Trump. "Premisele şi bazele unor negocieri trilaterale privind controlul armamentelor nu există, iar China nu va participa vreodată la ele". "Ceea ce se impune în momentul de faţă este respectarea şi implementarea acordurilor existente, iar nu crearea de noi acorduri" (!!!). În traducere liberă, "din limba chineză": după ce ai călcat în picioare tratatele, fără să îţi pese de consecinţe, ridicînd sus stindardul fals şi ipocrit "America first", de ce ar mai avea cineva încredere să încheie altele noi cu tine???!!! Iar ca să facă de rîsul curcilor Administraţia Trump, purtătorul de cuvînt al Ministerului de Externe al Chinei şi-a luat libertatea să vorbească şi în numele Rusiei!!!! "Rusia, de asemenea, este de părere că Statele Unite ar trebui să continue să îşi îndeplinească obligaţiile internaţionale asumate şi înţelege pe deplin poziţia Chinei în legătură cu negocierile trilaterale privind controlul armamentelor".
Din păcate, imensele pericole din miezul zicalei "Cine seamănă vînt, culege furtună" sunt ignorate nu doar la Washington de actuala administraţie, ci şi la Moscova şi Beijing. Fiecare, chiar dacă mai puţin ostentativ, dar fără ezitare, a ridicat pentru sine acelaşi steag. Şi, aşa se face că, pe măsură ce infrastructura instituţională a politicii multilaterale rugineşte şi se scufundă, statele, începînd cu marile puteri, descoperă că au nu mai puţine probleme şi nici mai multe soluţii, ori mai bune, ci mai multe probleme şi tot mai puţine soluţii pentru ele. În mod hidos şi păgubos a revenit vremea unei generaţii politice care se scaldă în apa moartă a iluziei că puterea înseamnă înainte şi deasupra a orice: "Fiecare pentru sine". Ciudat sindrom de uitare selectivă a unui ciclu de istorie neagră, istorie a distrugerii şi suferinţei la scară globală, inaugurat exact pe aces-te premise, acum o sută de ani! Ciudat cît de uşor pot fi uitaţi morţii tăi şi ai altora, chiar şi atunci cînd sunt vreo sută şi cinci zeci de milioane! Trist şi înspăi-mîntător să vezi cum suferinţa celor trei generaţii şi jumătate abia mai suscită, astăzi, palide gesturi de reverenţă oficială din partea celor care, după ce se închină uşor în faţa monumentelor, dau apoi buzna să repete aceleaşi abominabile greşeli ale "glorioşilor înaintaşi". "Dispariţia" politicii internaţionale este doar o parte a acestui sindrom de patologie colectivă.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Obama în data de 22.05.2019, 10:31)
true! si cine ar fi de vina, de unde a inceput totul? administratia Trump?
1.1. te invit la un supeu sa discutam (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.05.2019, 17:27)
Faptul de a te alatura celor cu care impartasesti viziunea si istoria poate fi ceva foarte innoitor si aducator de recompense. Poate fi nevoie sa reiei legatura cu prieteni vechi. Ai evitat sa te intilnesti in ultimul timp cu cei ce gindesc similar? Adevarata prietenie si fraternitate poate aduce un dulce sentiment de nostalgie si de innobilare a vietii fiecaruia.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.05.2019, 07:42)
1 si 2 sunt cam dubiosi; isi dau întâlnire!?.
2. imaturitate a umanitatii
(mesaj trimis de Salomeea Romanescu în data de 22.05.2019, 11:09)
Cauza este considerarea utopiilor ca fiind irealizabile...sunt considerate elucubratii ,chiar daca visatorii cred in ele, realistii, in marginirea lor rationala, discrediteaza astfel de solutii idealiste, globale, integrate, refuzand sa inteleaga integritatea sistemului.
Trebuie sa mai asteptam pana cand o cantitate suficienta de realisti va ajunge la maturitate, pentru a se face saltul calitativ, la nivelul umanitatii! Alegem elite marginite, nu avem un sistem educational european, mondial,...
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.05.2019, 20:25)
Ceva câci tu acolo !
2.2. Paradigma nonviolenta (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de Salomeea Romanescu în data de 23.05.2019, 21:08)
Din mai pana in septembrie umanitatea trece printr-un portal prin care vom schimba paragidma, o paradigma nonviolenta... vom deveni mai buni. Aceasya conjunctie are loc la 1000 de ani! Daca nu se creeaza masa critica necesara saltului calitativ riscam aceasta oportunitate unica!
3. UE-actor global
(mesaj trimis de Salomeea în data de 22.05.2019, 11:25)
In 2001 am imaginat intr-un eseu la o Universitate internationale de relatii internationale, din Elvetia, ca UE va deveni actor global. Nu intamplator misiunea președintiei României la Consiliul de Miniștri este promovarea unui model de guvernanţă umanistă globală pentru securitate umană in general și medicală în special, prin integrarea conceptului de dezvoltare durabilă în toate politciile europene și...
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.05.2019, 20:28)
Hmmm
4. one more opportunity
(mesaj trimis de Protopopescu în data de 22.05.2019, 14:31)
The political imaginations of the rich and powerful are still caught up in greed and by efforts to retain short-run advantage. As a consequence, the historical opening at the end of the Cold War has been largely squandered, being treated as one more opportunity to consolidate power and wealth.
5. humane governance opposite concept of geo-governan
(mesaj trimis de Salomeea în data de 22.05.2019, 14:34)
.Humane geo-governance is the preferred variant of geo-governance. Humane geo-governance is not a structure to be blueprinted, but a process of engagement that is guided by a principle of non-violence. Humane governance is a preferred form of governance being a process and a goal, which emphasizes the achievement of comprehensive rights for all peoples on earth. We have to worn that our passivity will ensure the triumph of the G-7 view of the human future. The prospect for human governance is...
5.1. human core (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de cauza disparitiei în data de 22.05.2019, 14:42)
We could conclude that a civilization the more it advances in sacrificing ideals and values to interests, the more perverse and degenerate is. A "civilization" that conveniently and unscrupulously subordinates values to interests is not really worthy of being called a civilization. No matter how it may develop its material aspects, it will remain empty at its human core, which is always moral-spiritual based. In this regard, world politics is shifting fr om a horizontal axis of Right vs....
6. Model or governance
(mesaj trimis de anonim în data de 22.05.2019, 17:41)
The starting point of each Model or governance is the necessity to have as a common denominator but the problem is which one? Sustainable development and Humane security for all actors of international system and the Right to development can be the key words, as integrative concepts of all human needs for the humanity as a whole. In public policy debates, few argue openly in terms of their own self-interest. Everything is couched in terms of general interest.
6.1. greater pressure fr om the people (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.05.2019, 17:45)
What is common to all actors is that the criterion of human development is shelved “for the duration”. The duration here is not the short -term reality. Rather, this duration is here to stay until a global security system with functional institutions capable of dealing with rampant global forces is developed. Some of our friends have counseled us that to speak of the logic of national security mobilization and of corporate elite rules is to furnish “the haves” with the rationale needed to...