Publicitatea va domina piaţa de media şi divertisment de la nivel global în 2026, urmând să ajungă la o valoare de un trilion de dolari, din care trei sferturi vor fi generate de reclamele online, pe fondul creşterii consumului de servicii digitale, de la cumpărături până la platformele de streaming şi la programele de exerciţii fizice, susţine Doina Bîrsan, Partener PwC România, potrivit unui comunicat de presă.
Potrivit sursei citate, după anul 2020 în care companiile au frânat cheltuielile cu publicitatea din cauza incertitudinilor create de pandemia COVID-19, iar valoarea acestui sector a scăzut cu aproape 7% la nivel global, în 2021 a fost înregistrat un avans de peste 22%, potrivit raportului Global Entertainment & Media Outlook 2022-2026 (GEMO) realizat de PwC. Industria de media şi divertisment se prefigurează din ce în ce mai digitală, orientată către media care atrage tinerii şi mai dependentă de publicitate în toate formele sale. În acest an publicitatea (32,2%) va depăşi cheltuielile pentru accesul la internet (31,9%), iar până în 2026 va surclasa şi cheltuielile consumatorilor, urmând să devină cel mai mare sector al industriei, cu o cotă de 35,1% din piaţă.
Iar această evoluţie va fi susţinută de publicitatea online, care este înfloritoare, deşi consumatorii instalează în mod obişnuit programe de blocare a reclamelor şi pot ignora mesajele de marketing care le întrerup experienţele media. Totuşi, numărul şi tipurile de medii digitale se extind: site-uri web şi platforme de social media, aplicaţii de comunicaţii şi site-uri de comerţ electronic, lumi de realitate virtuală şi jocuri video. Şi se dovedeşte că fiecare dintre aceste medii are ceva convingător de oferit agenţilor de publicitate, cu mult dincolo de spoturi de 30 de secunde şi jingle-uri digitale. Cele mai mari site-uri de comerţ electronic vând reclame de miliarde de dolari în raport cu rezultatele căutării efectuate pe site-urile lor, iar jocurile video au devenit un vehiculul de livrare pentru reclame adresate tinerilor.
Pe parcursul perioadei de prognoză de cinci ani din cadrul raportului, veniturile globale din publicitatea pe internet vor creşte cu o rată anuală compusă de 9,1% şi vor ajunge la 723,6 miliarde de dolari în 2026, trei sferturi urmând să fie obţinute din publicitatea pe mobil.
Numai reclamele video pe mobil vor atinge 138,9 miliarde dolari în 2026. În schimb, publicitatea non digitală este de aşteptat să scadă după 2025.
Toate acestea înseamnă o schimbare în ceea ce priveşte influenţa şi puterea, de la cheltuielile de consum (cărţi, abonamente la cablu, platforme streaming, presă etc.) şi acces la internet (persoane care plătesc pentru acces online şi date), la publicitate.
În România, publicitatea va creşte, dar nu va depăşi consumul de internet şi cheltuielile de consum
Şi în România publicitatea (online, TV şi Out-of-home) va creşte în următorii ani, până la o valoare de 1,18 miliarde euro în 2026, de la 967 milioane euro anul acesta, dar nu va depăşi consumul de internet (2 miliarde euro) şi cheltuielile de consum (1,4 miliarde euro), afirmă Doina Bîrsan.
Evoluţia va fi dictată tot de publicitatea pe internet care a depăşit publicitatea tradiţională pe TV pentru prima oară în 2019, anul trecut a atins pragul de 500 milioane euro (plus 35% faţă de 2020) şi va creşte constant, cu rate între 4-14%, până în 2026. În 2026, valoarea pieţei de publicitate online din România este estimată la 712 milioane euro.
Deşi va avea cea mai rapidă creştere, piaţa de publicitate pe internet din România rămâne una dintre cele mai mici din regiune. Spre exemplu, în 2026, piaţa de publicitate pe Internet din Cehia este estimată la 1,7 miliarde euro, iar cea din Polonia la 2,7 miliarde euro.
Raportul Global Entertainment & Media Outlook analizează 16 segmente ale industriei de media şi divertisment din 52 de teritorii şi facilitează compararea datelor referitoare la consumatori şi cheltuielile de publicitate. Segmentele acoperite de acest raport sunt: cărţi, media B2B, cinema, acces la internet, publicitate pe internet, ziare şi reviste, muzică, radio şi podcasturi, publicitate outdoor, video OTT, televiziune tradiţională şi consum de video acasă, publicitate TV, jocuri video şi sporturi electronice, realitate virtuală, mai spune partenerul PWC România.