Reporter: Cum a fost anul 2012 pentru Săhăteni şi pentru piaţă?
Aurelia Vişinescu: 2012 a fost un an dificil, ca urmare a lipsei apei pentru o perioadă îndelungată. Au apărut anumite fenomene de care nu ştim şi care ne-au produs probleme în cramă. Dealu Mare a fost afectat în primul rând de îngheţ. Au fost suprafeţe - cele din văi şi de la baza dealului - afectate şi 100%. Noi am fost mai puţin afectaţi, dar la "Pinot Noir" am avut o pierdere de 70%. O parte din viile plantate în zona de şes au suferit. Per total, am înregistrat o scădere în cantitate cu circa 20%, faţă de anul trecut, ceea ce este foarte bine în comparaţie cu alte crame care au avut pierderi de până la 60%. În cifre absolute, am procesat circa 700 de tone de struguri, ceea ce înseamnă 420.000 de litri de vin.
Reporter: Cât de calitativ este vinul din acest an?
Aurelia Vişinescu: Pe calitate încă îmi este greu să mă pronunţ. Vinurile albe sunt la fel de bune ca în 2011, an în care nu am avut mare încredere, dar în care am făcut nişte vinuri foarte bune. Pe roşu, îmi este încă greu să pun un verdict. Anul trecut a fost extraordinar, însă pot spune acest lucru abia acum, după un an. Cred că 2012 va fi puţin sub 2011, cel puţin aşa simt eu.
Reporter: Cum au evoluat vânzările în acest an?
Aurelia Vişinescu: Ca vânzări, a fost un an foarte bun, cu un trend puternic ascendent, atât pe piaţa locală, cât şi la extern. Estimez că, valoric, exportul s-a dublat, faţă de anul trecut, în timp ce vânzările pe intern, înregistrau o creştere, la sârşitul lui septembrie, de 65% faţă de aceeaşi perioadă a lui 2011.
Reporter: Cât din vinul produs este vândut în afară?
Aurelia Vişinescu: Circa jumătate din producţie merge la export. Vindem aproape în toate lumea. Ca pieţe noi menţionez Brazilia. Suntem primul exportator de vin românesc în Brazilia, ţară în care am pătruns în urmă cu circa trei luni. Am început exportul şi în SUA, o piaţă cu un potenţial foarte mare şi de care ne-am ocupat foarte puţin. În continuare ne extindem în Asia - în China, Japonia, Coreea, Taiwan - şi, evident, în Europa.
Reporter: Cu ce fel de vin aţi mers în Brazilia?
Aurelia Vişinescu: În Brazilia am exportat "Fetească Neagră" unui club şi avem speranţă de a continua.
Reporter: Cum a evoluat percepţia străinilor asupra vinului românesc?
Aurelia Vişinescu: Vinul nostru este încă foarte timid la export, dar am constatat un interes crescut al producătorilor mici, în special pentru export, ceea ce este extraordinar. Încă suntem nesemnificativi. Am fost la un târg la Hong Kong şi am avut un stand mare, de 13 producători, iar vizitatorii erau foarte curioşi să încerce vinul nostru, deşi nu-l cunoşteau. 2012 a fost un an cu producţii mici în toată emisfera nordică. Stocurile sunt la minim şi cererea va fi mai mare decât oferta. Preţurile sunt în creştere, iar România are o şansă să fie remarcată.
Reporter: Am devenit competitivi pentru export?
Aurelia Vişinescu: Sunt mulţi producători care sunt competitivi, cel puţin pe segmentul de vinuri premium.
Reporter: Mai este loc de alţi producători de vin?
Aurelia Vişinescu: Este loc mult, atât pe piaţa internă, dar mai ales pentru export. Cu cât suntem mai mulţi, cu atât este mai bine: Creştem împreună şi toţi avem de câştigat.
Reporter: Cum se promovează societatea "Domeniile Săhăteni" pe alte pieţe?
Aurelia Vişinescu: Noi nu am activat niciun program de promovare. Soluţia ar fi dacă am accesa în grup - mai multe companii - un program, pentru că un program european necesită cheltuieli destul de mari.
Reporter: Aţi mai atras fonduri europene?
Aurelia Vişinescu: Am închis anul acesta, în aprilie, cel de-al doilea proiect de investiţii în cramă, de aproximativ 1,1 milioane de euro (modernizare şi extindere, pentru a avea o varietate mare, vizând calitatea), din fonduri europene şi acum avem în derulare un proiect de restructurare-reconversie pentru 14 hectare derulat prin APIA. Am mai replantat 14 hectare, în acest an, cheltuind circa 200.000 de euro. Anul viitor vom pune sistemul de susţinere pe cele 14 hectare replantate.
Reporter: Ce vinuri urmează să lansaţi?
Aurelia Vişinescu: Vom lansa, zilele acestea, "3 Fete Negre" - un cupaj din "Fetească Neagră" obţinută din trei ani de recoltă - 2008, 2009 şi 2011. Este un proiect special. Am lansat şi anul trecut un cupaj de "Fetească Neagră", din 2007, 2008 şi 2009, însă a fost un lot mic, de puţin peste 2.500 de sticle. "3 Fete Negre Anima" seria 001 este disponibil într-un număr de 4.996 de sticle numerotate. Vinul este evoluat, rafinat, cu buchet intens de cireşe negre bine coapte, coacăz negru, ciocolată amăruie şi iz vanilic provenit de la maturarea în butoaie din stejar românesc. Gustul este bogat, generos, cu nuanţe de prună, marmeladă, cafea şi tabac. Finalul este catifelat şi persistent. Distribuţia este exclusivistă, vinul fiind prezent într-o selecţie de magazine specializate şi restaurante atât în Bucureşti, cât şi în câteva oraşe importante din ţară.. Rose-ul din gama "Nomad" este următorul vin care va fi scos la vânzare, iar Shiraz-ul din gama "Anima" va ieşi pe piaţă în aprilie.
Reporter: Cu ce noutăţi aţi venit în acest an?
Aurelia Vişinescu: Anul acesta am lansat o linie nouă, sub brandul "Aurelia Vişinescu", care se numeşte "Karakter" (linia pentru soiurile internaţionale) şi am lansat două vinuri albe, un rose şi un vin roşu. Sub brandul umbrelă "Aurelia Vişinescu" avem patru game - "Nomad" (entry level, se regăseşte şi în retail, cu excepţia a două varietăţi), "Artisan", "Karakter" şi "Anima" (ultimele trei pentru HoReCa şi magazinele de specialitate). "Anima" este o colecţie privată şi reprezintă vinurile pe care le fac doar în anii excepţionali.
Reporter: Cum a evoluat piaţa pe care activaţi?
Aurelia Vişinescu: Lucrurile s-au schimbat mult în ultima vreme şi s-au schimbat în bine. Toţi colegii mei au un merit, toţi au muncit, sunt foarte multe crame mici care fac calitate, iar consumatorii văd acest lucru şi se educă tot mai mult.
Reporter: Mulţumesc!
Dezvoltată din fonduri europene, societatea "Domeniile Săhăteni" - o afacere de familie, după cum ne-au descris-o reprezentanţii acesteia - a fost fondată în anul 2006 şi produce vinuri premium din podgoriile care se întind în zona Dealul Mare.
Pe cele 70 de hectare de vie pe care le deţine, compania are plantate soiurile roşii "Fetească Neagră", "Merlot", "Cabernet Sauvignon" "Pinot Noir" şi "Shiraz" - un soi mai puţin cultivat în ţara noastră. Ca soiuri albe de struguri, în viile de la "Săhăteni" regăsim "Fetească Albă", "Fetească Regală", "Tămâioasă Românească", "Sauvignon Blanc", "Chardonnay" şi "Pinot Grigio".
1. Aveti stil doamna Visinescu. Felicitari!
(mesaj trimis de Virgil Bestea în data de 07.12.2012, 10:48)
Am observat in fuga cateva din marcile pe care le promovati si sincer m-ati convins. Mergeti pe aceeasi linie cal Nespresso a lui Mr. Clooney pentru a crea diferentiere, a new Lifestyle. "Nomad este vinul nostru dedicat celor care traiesc pentru a descoperi" - un super slogan . De fapt la fel ca si Artisan - " nu incearca sa fie perfecte sau standard, imitand un sablon inert, ci sunt vinuri cu identitate. Vinuri vii." Karakter- aici chiar m-ati castigat. Insa nu pot sa gust din nou rafinamentul exprimarii dumneavoastra pentru ca site-ul pare suprasaturat de cereri. Trebuie sa certati pe domnul Make, caci se pare ca pe ultima suta de metri pretendentii la fotoliile pentru salvarea Romaniei fac comenzi mari de acest sort rar numit Karakter , care asa cum spune si dictionraul este o forma veche de scriere a notiunii de Charakter...Sa ne intoarcem la vechile valori. I like it ! Va recomand sa participati la expozitia de la München din 09-10.03.2012 sub Motto: RUMÄNIEN - EIN LAND ZEIGT KARAKTER! Il convingem si pe domnul Make sa vina cu partea literara si se poate crea o bresa in lantul reclamei a la "Flori de Mucegai" pe care vajnici aparatori ai valorilor economice europene o folosesc cu atata nonsalanta atunci cand vorbesc de solul care da asa picaturi de karakter :-)