• "Frâncuşa de Cotnari" va fi lansată pe 7 octombrie
Viile de "Cotnari" au fost deja culese, iar acum compania pregăteşte primul vin al anului, urmând ca pe data de 7 octombrie să fie lansată "Frâncuşa de Cotnari", în cadrul unui festival de muzică populară.
Cătălin Grecu, directorul de marketing al societăţii, ne-a spus că, la "Cotnari", culesul viilor a început în prima decadă a acestei luni, finalizându-se în data de 22 septembrie.
Cu toate că seceta a afectat producţia de struguri, din punct de vedere cantitativ, vinul produs în acest an va avea o calitate bună, deoarece strugurii au acumulat mai mult zahăr, după cum ne-a explicat reprezentantul companiei.
Domnia sa ne-a precizat că societatea va produce în acest an 7 milioa-ne de litri de vin (circa 10 milioane kg de struguri), cu 16% mai puţin faţă de anul trecut, scăderea producţiei fiind influenţată atât de îngheţul din iarnă, cu aproximativ 10%, cât şi de seceta din această vară, cu circa 6%.
Ca urmare a problemelor întâmpinate în 2012, societatea îşi va scumpi produsele cu 4% până la 25%, în funcţie de gama de vin.
"Cu toate că a fost un an mai dificil, compania < Cotnari > a continuat investiţiile şi în 2012", ne-a mai spus Cătălin Grecu.
Potrivit acestuia, cheltuielile de întreţinere a celor 400 de hectare plantate cu viţă de vie care nu a intrat pe rod, instalarea sistemului de susţinere la o parte din vie şi achiziţionarea de utilaje specifice au ridicat valoarea investiţiilor la 2 milioane de euro, sumă la care se adaugă alte 500.000 de euro - bani cheltuiţi de producătorul de vinuri pentru mărirea capacităţilor de depozitare în combinatul de vinificaţie.
"Cotnari" intenţionează să mai dezvolte un proiect de 2 milioane de euro, din fonduri europene, în vederea realizării unei crame noi, pentru producerea de vinuri roşii.
În acest context, în primele şase luni ale anului în curs, compania şi-a crescut cifra de afaceri cu 4%, faţă de perioada similară a lui 2011, vânzările "Cotnari" crescând, cantitativ, cu 11%.
Şi exportul are un trend crescător, pe clienţii vechi, reprezentând 10% din cifra de afaceri totală. Societatea exportă cel mai mult în Europa - res-pectiv în Italia şi Spania şi, de anul trecut, în Rusia. De asemenea, vinurile de la "Cotnari" sunt prezente pe piaţa Canadei, Japoniei, SUA. Compania a intrat, recent, şi în China, după circa doi ani de demersuri în acest sens. Potrivit lui Cătălin Grecu, societatea va continua să tatoneze piaţa Chinei, pentru a continua exporturile în această ţară.
"Am exportat prima comandă în China şi sperăm să ne extindem exporturile în această ţară. Avem un partener pe care l-am cunoscut la târgul din primăvară. Tatonări erau de vreo doi ani, dar la ei negocierile sunt foarte dure", ne-a spus domnul Grecu în urmă cu circa două luni.
Reprezentanţii companiei se află în discuţii şi cu ţări ca Danemarca şi Finlanda, pentru extinderea exporturilor.
Cu o cifră de afaceri de aproape 100 de milioane de lei, în 2011 şi un profit de circa 3,5 milioane de lei, compania va continua să producă vinurile tradiţionale din podgoria sa: "Grasa de Cotnari", "Tămâioasa Românească", "Feteasca Albă" şi "Frâncuşa de Cotnari".
Societatea are o suprafaţă de 1.350 de hectare de vie pe rod şi va lansa pe piaţă, anul viitor, primele vinuri roşii.
Sergiu Nedelea, preşedintele Federaţiei Somelierilor din România, consideră că societatea "Cotnari" este o rezervaţie vitivinicolă.
"Podgoria < Cotnari > este singura regiune vitivinicolă protejată din ţara noastră, pe suprafaţa ei fiind plantate doar soiuri româneşti", ne-a spus, recent, Sergiu Nedelea, adăugând: "În această zonă întâlnim cele patru soiuri albe sacre - < Tămâioasă Românească >, < Fetească Albă >, < Grasă de Cotnari > şi < Frâncuşă >. Ca noutate, compania a replantat < Busuioacă de Bohotin > şi < Fetească Neagră >, ultima fiind o reeditare a acestui soi, care se află acolo de vreo şase mii de ani. Practic, < Cotnari > este o rezervaţie vitivinicolă".
În ultimii ani, "Cotnari" a plantat 100 de hectare de "Fetească Neagră" şi 50 de hectare de "Busuioacă de Bohotin", vinurile care vor fi produse de pe aceste suprafeţe urmând să fie destinate exclusiv HoReCa.
Compania a investit circa 4-5 milioane de euro, anual, în modernizarea viilor, retehnologizare, suprafeţe de depozitare, combinate etc.
În ultimii cinci ani, producătorul de vinuri de la Cotnari a fost premiat, doar la concursurile internaţionale, cu peste 100 de medalii de aur. În acest an, compania a primit peste 20 de medalii, la concursuri din ţară şi străinătate.