Eliminarea creditului fiscal din Legea offshore pune anumite piedici în continuarea discuţiilor şi luarea unei decizii pentru continuarea investiţiilor în proiecte pentru exploatarea gazelor naturale din perimetre offshore, consideră liderul departamentului de asistenţă fiscală şi juridică din cadrul EY România, Alex Milcev.
Domnia sa susţine: "În ceea ce priveşte eliminarea creditului fiscal, de reţinut că acesta a fost conceput ca o măsură de stabilitate şi predictibilitate fiscală pentru titularii de acorduri petroliere pentru perimetre offshore aflate în curs de executare la data intrării în vigoare a Legii. Eliminarea lui, aşadar, pune anumite piedici în continuarea discuţiilor şi luarea unei decizii pentru continuarea investiţiilor în proiecte pentru exploatarea gazelor naturale din perimetre offshore".
Proiectul de lege privind unele măsuri necesare pentru implementarea operaţiunilor petroliere de către titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore (denumită în mod generic "Legea offshore") a fost adoptat pe 9 iulie de Camera Deputaţilor, în calitate de for decizional.
Din cauza noilor articole de fiscalitate din proiectul de Lege (modificate semnificativ faţă de varianta propusă de Senat), cât şi din perspectiva procedurii de aprobare a proiectului de Lege (fără o consultare prealabilă, evaluări de impact sau dezbateri publice transparente) s-a produs un val de reacţii din partea reprezentanţilor industriei petroliere româneşti.
Reprezentantul EY precizează că de ultimă oră sunt şi problemele ridicate de către reprezentanţii titularilor de acorduri privind deducerile acordate pentru investiţii în limita de 60%.
"Deşi această deducere ar trebui, la nivel teoretic, să reprezinte un avantaj fiscal pentru titulari, formula de calcul detaliată în Anexa 2 la proiectul Legii offshore pare să condiţioneze deducerea de luna în care s-a realizat efectiv vânzarea gazelor naturale - ceea ce reprezintă o restrângere a efectelor benefice ale acestei măsuri şi o potenţială limitare a avantajului fiscal aferent. Având în vedere valoarea mare a investiţiilor upstream iniţiale, specifică segmentului de offshore, ar trebui căutate mecanisme care să permită acordarea deducerilor pe parcursul realizării investiţiilor (şi nu doar la momentul vânzării propriu-zise)", subliniază Alex Milcev.
Domnia sa a adăugat că rămâne în continuare controversa referitoare la obligativitatea angajării cetăţenilor români cu rezidenţă fiscală în România (după cum a fost şi cea legată de obligaţia de a folosi subcontractori români), subiect al contestării de către Ministerul Energiei în adrese trimise către Camera Deputaţilor.
"Pot oare asemenea prevederi să conducă la un potenţial infrigement din partea Comisiei Europene din perspectiva încălcării principiilor pieţei libere? Rămâne de văzut", consideră oficialul EY.
Alex Milcev consideră că este nevoie de o analiză detaliată de impact, cu date statistice, comparaţii cu pieţe internaţionale, cu dezbateri publice şi o colaborare strânsă şi transparentă cu mediul de afaceri din industria petrolieră românească pentru a găsi răspuns la toate întrebările şi polemicile ridicate.