Tergiversarea de către Guvern a aprobării contractelor de servicii publice pe 10 ani, pentru perioada 11 decembrie 2022- 11 decembrie 2032, pentru operatorii români de transport feroviar de călători, ar avea ca efect dispariţia din piaţă, începând cu 11 decembrie, a companiilor autohtone, avertizează, într-un comunicat de presă, Federaţia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR).
"Operatorii străini de transport feroviar de călători care vor înlocui operatorii români vor primi compensaţii mai mari de la Guvern şi toate trenurile noi care vor fi achiziţionate pe fonduri europene şi care erau destinate OTF-urilor autohtone. Astăzi, de Ziua Naţională a României, nu există încă toate avizele interministeriale şi avizul Consiliului Economic şi Social, aviz care nu poate fi dat în lipsa avizelor ministerelor cu atribuţii în domeniu. Avertizăm că viitoarea şedinţă de guvern este programată pe 7 decembrie şi, dacă până atunci nu există avizul CES şi nu avem o HG până în 10 decembrie 2022, de a doua zi - 11 decembrie - intră în vigoare dispoziţiile Regulamentului European în materie, care prevede că, în lipsa contractelor de servicii publice cu atribuire directă în derulare, statul este obligat să încheie noi contracte de servicii publice numai prin atribuire competitivă (prin licitaţie) a fiecărei trase de tren de călători, licitaţii la care nu vor participa operatorii de transport feroviar de călători români din cauza stării tehnice a locomotivelor pe care le au în prezent. Astfel România va scăpa de CFR Călători şi operatorii privaţi români de transport feroviar şi va avea pe calea ferată numai operatori străini de transport feroviar de călători", a declarat, ieri, Gabriel Rodrigo Maxim, preşedintele FSTFR.
Amintim că în 7 noiembrie Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) anunţa prin preşedintele Ştefan-Adrian Roşeanu că propunerea sa pentru viitoarele contracte de servicii publice este gata şi va fi pusă în dezbatere publică, urmând a parcurge până la începutul lunii decembrie circuitul de avizare interministerial pentru a fi aprobate de Guvern până în 8 decembrie. ARF anunţa că noile contracte ce se vor derula pe parcursul a zece ani vor duce la creşterea calităţii serviciilor contractate, creşterea eficienţei cheltuirii fondurilor publice şi la reformarea sistemului de transport feroviar de călători din ţara noastră în contextul tranziţiei către un cadru de atribuire a contractelor de servicii publice exclusiv pe proceduri competitive.
Prin noua reglementare se doreşte ca în următorii zece ani, activitatea celor şase operatori de transport feroviar de persoane din ţara noastră - CFR Călători, Regio Călători, Transferoviar Călători, Interregional Călători, Softrans şi Astra Trans Carpatic - , să atingă în total 771 milioane tren-km sau 70,1 milioane tren-km în medie pe an, în condiţiile în care anul acesta au avut 62,9 milioane tren-km, iar pentru anul viitor se doreşte o majorare a numărului respectiv cu 3 milioane tren-km. Pentru atingerea acestui obiectiv, ARF şi Ministerul Transportului sunt gata să aloce câte 4,8 miliarde lei pe an, în următorii zece ani, din care să fie achiziţionate de către Autoritate 62 trenuri regionale, 20 trenuri intercity, 12 trenuri regionale pe hidrogen, 16 locomotive electrice şi să fie realizat un sistem naţional de ticketing electronic integrat. Tot din suma respectivă, cei şase operatori de transport feroviar de persoane ar urma să modernizeze 55 locomotive electrice în cei zece ani (5,5 locomotive pe an), să convertească 20 de locomotive diesel în locomotive electrice pe baterii şi să achiziţioneze 109 vagoane de clasa I şi a II-a şi 30 de vagoane speciale - cuşetă şi restaurant.
Reprezentanţii ARF şi Ministerului Transporturilor susţin că aplicarea noilor contracte ar duce, la finalul decadei, la un profit total de 3 miliarde lei pentru cei şase operatori de transport feroviar persoane din ţara noastră.