Ficţiunea guvernării

Cornel Codiţă
Ziarul BURSA #Editorial / 11 decembrie 2020

Cornel Codiţă

Alegeri am avut... foarte bine. Rezultatele finale le ştim... iarăşi bine. Acum, ce urmează? Constituirea unei majorităţi parlamentare pentru a investi şi susţine un guvern. Altfel spus, organizarea guvernării. Legislativul e clar, urmează executivul. Puterea judecătorească nu este dependentă de ciclurile electorale, oricum nu în mod direct, deci, e la locul ei. Şi, ce ne mai trebuie ca să avem întreg nu doar tabloul instituţiilor guvernării, ci şi rezultatul funcţional, adică o guvernare viabilă politic şi eficientă social? Pare că doar conivenţa aritmeticii şi puterea de negociere a partidelor care vor lua în cîrcă povara puterii executive. Să fie, oare, de ajuns?

Aparent, da. Să nu ne pripim, însă. Poate n-ar fi rău să luăm în seamă cîteva argumente care ar putea să facă ţăndări convingerile prea uşor achiziţionate şi prea puţin puse la încercare de îndoieli şi întrebări suscitate, deopotrivă, de teoria şi de practica politică. Primul etaj ar fi lectura textului constituţional relevant pentru această fază a organizării guvernării. În acest interval interimar, dintre ultima noapte de huzur a vechii guvernări şi prima dimineaţă de griji a celei care i-a luat locul, Constituţia României oferă Preşedintelui un rol esenţial, activ şi plin de consecinţe. El este o formă de materializare a conţinutului definitoriu pentru rolul fundamental atribuit Preşedintelui de aceeaşi Constituţie, anume acela de negociator între instituţiile puterii, respectiv între putere şi cetăţeni, de instanţă instituţională menită să vegheze la buna funcţionare, implicit, constituire şi organizare, a acestor instituţii. Mecanismul pus la dispoziţie Preşedintelui pentru a rezolva această problemă are două componente, una consultativă şi alta rezolutiv-institutivă. Prima oferă Preşedintelui cadrul pentru organizarea de consultări cu partidele reprezentate în Parlamentul nou ales pentru a constata: 1. dacă există o majoritate a unui singur partid, care poate astfel să asigure organizarea şi votul de învestitură pentru un Guvern monocolor susţinut de reprezentaţii săi parlamentari;

2. în absenţa acestei situaţii, partidele sunt chemate să prezinte formulele de coaliţie, pe care le susţin fiecare, pentru obţinerea unei majorităţi parlamentare, astfel încît să fie posibilă constituirea, învestitura şi susţinerea unui guvern de alianţă.

În faza rezolutivă, pe baza rezultatelor acestor consultări, Preşedintele numeşte, prin decret, o persoană cu statut de Prim Ministru desemnat, cu mandatul imperativ de a constitui noul guvern şi de a se prezenta în Parlament pentru a obţine votul de învestitură. Întregul demers ţinteşte, clar, constituirea cît mai rapidă a unei formule politice relativ stabile pentru un executiv care să poată fi învestit şi să funcţioneze cu susţinere parlamentară, cel puţin o bucată bună de vreme. În nici o lectură posibilă a textului, Preşedintele nu este îngrădit în libertatea de a alege formula de organizare a consultărilor (cine vine primul, cine ultimul, pe rînd sau toţi odată etc) şi nici în formularea rezoluţiei sale privind persoana pe care o alege şi învesteşte cu mandatul formării noului guvern, respectiv obţinerea votului de învestitură. Tot ceea ce mai rămîne pentru ca România să aibă un guvern învestit în următoarele două, maxim trei săptămîni este ca puterea de convingere şi constrîngere, fie ea şi indirectă, de care dispune Preşedintele României, în raport cu liderii şi partidele care contează în ecuaţia coaliţiei desemnată cu formarea guvernului, încă înainte de lansarea consultărilor, să fie mai mare decît orgoliile, încăpăţînările, fiţele şi hachiţele celor ce vor trebui să coabiteze în teleguţa puterii, fie şi pentru o perioadă limitată de timp: PNL, URS-Plus, UDMR, reprezentanţii monorităţilor, altele decît cea maghiară. Ok, să presupunem că voinţa şi soluţia prezidenţială se vor impune, în cele din urmă, şi România va avea un Guvern nou, învestit în Parlament. Va avea România, pe cale de consecinţă, şi o guvernare? Cu siguranţă, nu, pentru că desemnarea, prin mecanismele democraţiei reprezentative a deţinătorilor autorizaţi ai puterii, legislative şi executive, nu este decît una dintre premisele guvernării, nicidecum esenţa sau conţinutul ei întreg. Guvernarea, prin care se subînţelege, buna guvernare, presupune programe, proiecte, ţinte şi repere de dezvoltare operaţionalizate, mobilizarea resurselor umane şi materiale necesare realizării lor, execuţia efectivă a agendei de guvernare pe care se obţine votul de învestitură. La noi, toate aceste condiţii sunt ignorate "suveran" atît de Executiv, cît şi de Legislativ, înlocuite fiind în cel mai bun caz cu nişte lozinci luate din aşa zisele programe de guvernare ale Partidelor, sau cu ţinte izolate şi adesea fantasmagorice privind cele mai diferite aspecte ale vieţii sociale, de la număr de km de autostradă, la venituri asigurate populaţiei şi de la "combaterea corupţiei" la "combaterea virusurilor", că tot au ajuns la modă în politică. Dincolo de lipsa răspunsului răspicat la întreabarea fundamentală, "pentru ce am dat acestor oameni şi instituţiilor prin care lucrează putere de decizie asupra vieţii şi avutului nostru, al tuturor?" mai lipseşte ceva esenţial pînă să avem cu adevărat guvernare. Ceea ce lipseşte nu este doar "contractul explicit" dintre cei ce vor deţine puterea şi cei de la care au dobîndit-o, cu privire la ţintele şi măsurile esenţiale ale guvernării, ci şi un alt element care ar trebui să lege încă şi mai trainic aceste două părţi inseparabile ale organismului politic şi social. Ceea ce în America, spre exemplu, vezi lucrarea clasică a lui S. Huntington, American Politics, The Promise of Disharmony, Harvard Univ.Press, 1981, se numeşte "Crezul american" sau ansamblul valorilor asupra cărora, dincolo de toate şi oricare diferenţe politice şi sociale, oamenii se află în acord. Huntington nu se fereşte să dea ca echivalent noţiunii pusă în circulaţie şi acreditată de Tocqueville pe aceea de Consens (Horribile Dictu!!!). "De la Missouri la Oceanul Atlantic, indivizii sunt socotiţi izvorul oricărei puteri legitime. Sînt împărtăşite aceleaşi idei cu privire la libertate şi egalitate, libertatea presei, dreptul de asociere, judecata cu juraţi şi răspunderea legală ce incumbă deţinătorilor puterii... ei recunosc autoritatea morală a raţiunii comunităţii, tot aşa cum recunosc autoritatea politică a masei de cetăţeni; iar ei susţin că opinia publică este judecătorul cel mai sigur a ceea ce este legal sau interzis, adevărat sau fals. Majoritatea lor cred că un om atunci cînd îşi urmăreşte propriul său interes, înţeles în mod corect, se va îndrepta către ceea ce este drept şi bun. Ei susţin că fiecare om s-a născut avînd în posesie dreptul de a se autoguverna şi că nimeni nu are dreptul de a-şi constrînge semenii să fie fericiţi. Ei au cu toţii o credinţă vie în perfectibilitatea omului".

În lipsa unui asemenea "numitor comun" guvernarea este o ficţiune. Sau, mă rog, o altă întruchipare pură a bunului plac transformat întotdeauna, într-o formă sau alta de opresiune, vag mascată de prapurii democraţiei. Vezi cazul României, de alaltăieri, de ieri şi de azi. Să fim optimişti, despre mîine, încă nu ştim... nu e încă clar. Pare totuşi că mai e loc (şi timp?) pentru evadarea din model!

Opinia Cititorului ( 25 )

Secţiunea de comentarii la articolele domnului Cornel Codiţă este abuzată grav, continuu, de unul şi acelasi cititor, de ani de zile, motiv pentru care, în acord cu autorul, am limitat textul oricărui comentariu la maximum 500 de semne.

  1. E bine sa avem incredere ca mai e loc (şi timp?) pentru evadarea din model!

    1. Va multumesc pentru numitorul comun sau consens. Imi va fi de mare ajutor!

      E nevoie de crearea unei energii colective care sa duca la evadarea din Model. O schimbare la nivel teoretic este energia necesara pentru a manifesta aceasta iesire din Model prin crearea unui alt Model care sa adune toate partidele prin numitorul comun al valorilor si intereselor.

      E un proces complex. 

      Nemanifestarea este potentialitate pura la care avem acces prin imaginatie, activarea in realitatea mea a aspectelor din acest potential infinit. Lumina devine acest aspect nemanifestat al potentialului infinit. Sa ne iluminam prin cunoastere!

      Activam acea amprenta comuna...care exista in noi toti, important este sa ne dorim acest lucru sa manifestam potentialul comun, Sa ne punem intentia!

      -Bem apă din izvorul unicornilor albi atrași în moarte

      De duhul liniștit și plin de pace în nopți pale, stelare , 

      încălzite de oryx adăpostită-n inimă, adânc în șoapte, 

      așternându-ne culcuș pe nunțile de stele ancestrale. 

       

      Pe coarnele inorogilor de pradă, un nou început de stea... 

      și vin perechi de stele stinse să-mi arate zboruri ne-ncercate ,... 

      E important sa clarificam ceea ce ne dorim, aceste partide sa aleaga numitorul comun spre binele comun nu doar al gastilor de partid. Sa ne fie bine noua cetatenilor si nu doar elitelor economico-financiar la nivel planetar, european si national.Fericirea e mai importanta decat niste cifre care nu spun nimic despre gradul de feriicre , chiar duc la eliminarea ei prin taieri bugetare, prin imprumuturi fictive care creeaza datorii fictive doar pentru a ne controla, a ne taa din gramul de...

      Putem unul in rezonanta morfica?

      Ascultă Omule, 

      De vrei vindecare,nu e posibil să rescrii etern 

      Genele, alchimiile! 

       

      Vezi, iubite Om, 

      Câmpurile morfogenetice ale formei. dansând etern, 

      Tipar al vieții – Pom? 

       

      Om al luminii sacre, 

      Câmpurile holistice, neizolate, cântă veșnic iubire, 

      geometriile sacre. 

       

      Știi, iubite Om-foc 

      Capacitatea de regenerare e vindecare, e fericire, 

      Ce tai crește... 

      12 12 poarta energia dorintei de parteneriat, conectare si unitat, .semnifica armonizarea energiilor yin si yang, masculine si feminine.

      Este vorba de schimbări de viziune, de noi convingeri și mentalități, noi principii care să ne conducă spre evoluție spirituală și progres. Însă, ca acestea să fie posibile va trebui să renunțăm la vechi tipare de gândire, să ne reechilibrăm anumite... 

    Ficţiunea guvernării

    Pe coarnele licornilor de pradă, nou început de stea... 

    pictez albele coame, îmblinziți de fecioare ferecate, 

    zburăm,ca porumbeii spre infinita stea, în inima mea. 

    Gustăm misterul păcii din stea, întregita eternitate. 

     

    O iubire, o inimă unică, un suflet cuantic, de început 

    suntem una cu Sursa Păcii,renăscuti, eterna libertate, 

    Lumina Adevărului,... 

    1. Mi-era teamă ca nu cumva să fii uitat de data de azi.

      In globul meu de cristal se afișează că urmează să postezi clipul cu valsul admirației vers univers. Evident cui îi este adresat, dincolo de cuvinte.  

      Puțin îți pasă probabil de Porunca a 3-a.  

      Toată credința afișată nu e altceva decât un paravan pentru realizarea scopurilor.

      Indiferent cât de lipsite de moralitate sau de... 

    putem spune din 2008 -zi când am avut 39,67% și de atunci dub 50%?

    "Ce a zis poporul?"- Starea N. după min 5 ne explică destul de clar?

    Majoritate din minoritate de când se calculează așa ( putem întreba întâiul-fizician) copii evită Bac-ul? 

    Jongland cu fictiunile domnul Codita ne da exemplul american: uniti in cuget si-n simtiri, americanii au "crezul american" si ca atare nimeni nu are dreptul de sa-si constrange semeni sa fie fericiti.

    Il ia cineva de maneca putin? poate realizeaza cat de fericiti sunt sarmanii Americii!. 

    1. Nimic nu intelegi Anonimule! E vorba de crezul american sau visul american. Numitorul comun al intereselor si al valorilor este solutia pacii sociale. Acest model este de dorit!

      Nu cred ca ai auzit de principiul potcoavei. In structura de adancime sta chiar acest consens asupra valorilor comune.

      Astăzi, în mai multe țări din întreaga lume, unii oameni pledează pentru a scăpa de aparatul de guvernare și de statul de drept - pentru a „deconstrui statul administrativ”, așa cum a spus un expert.

      În sloganuri comune precum „statul adânc”, „guvern ascuns” și „complex militar-industrial”, putem auzi temerile unei părți semnificative a populației alarmate care disprețuiește guvernul, care... 

    Oare nu ne-ar fi mai de folos daca autorul ne-ar vorbi ceva despre realitatea guvernarii?

    1. Daca cititi si textul articolului veti baga cu usurinta de seama ca asta si face, vorbeste despre realitatea guvernarii spunind celor care vor sa auda si sa vada ca guvernarea din Romania, aceea din realitate, este de fapt o fictiune, un simulacru, o palida si proasta imitatie a ceea ce este guvernarea, atunci cind conditiile fundamentale pentru ea sunt indeplinite. In cazul nostru 2 din trei conditii nu sunt indeplinite. Articolul ofera si argumentele necesare.

      Multi citesc putini pricep! Nu le mai arspundeti rau voitorilor! Nu merita efortul!

      La multi ani cu soare in suflet! Sa ne traiti ani multi, cu bucurie si sanatate! Asteptam sa va citim editorialele, cu interes si drag!

      Al perspectivelor superioare Suflet comun Portal

      de Salomeea Romanescu 

      Superioare perspective încriptate în cristalinul scut luminat 

      Acesta se revarsă în energia voastră devenind doar Unul, 

      cu voi! Activează acum un nivel mai profund, mai iluminat 

      acționează în jurul câmpului vostru energetic, doar Unul. 

       

      Acest scut amplifică a voastră intuiție incriptată prin vers! 

      Minunat!O... 

      Important este sa rostim aceste lucruri pentru a fi corectate si mai util sa rostim acest numitor comun pentru a-l putea manifesta ca o lumina din potentialul infinit nemanifestat. O schimbare la nivel de discurs teoretic duce la o schimbare in planul realitatii.

      Daca cerem, multumim si suntem recunoscatori Universului pentru ce primim zilnic, mai putem fi iertati de atata rautate pe care o revarsam prin cuvintele, gandurile si actiunile noastre, zilnic. Sa inlocuim competitia si rautatea din politica cu etosul din spiritualitate, fii bun, fa bine si gandeste si vorbeste de bine!

      Din păcate, însă, multe țări din întreaga lume au văzut recent o creștere a funcționarilor aleși sau numiți care pun sub semnul întrebării chiar structura guvernului democratic modern și statul de drept în sine. Din punct de vedere istoric, această dinamică a avut loc întotdeauna, deoarece puterea are tendința de a corupe, dar în ultima vreme a apărut chiar și în...

      Bancul politic al anului! 2016

       

      După ce mor, George Bush, Barack Obama și Donald Trump se prezintă la un interviu cu Dumnezeu pentru ocuparea unui post. 

      Dumnezeu îl întreabă pe Bush: Tu în ce crezi? 

      Bush răspunde: Cred într-o economie liberă, o Americă puternică, o națiune americană unită și așa mai departe…..

      Dumnezeu este impresionat de răspunsul lui Bush și îi spune:... 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7329
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3176
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9824
Gram de aur (XAU)Gram de aur387.3649

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
thediplomat.ro
targuldeturism.ro
gustulitaliei.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb