Ministrul Finanţelor Publice Ioana Petrescu a transmis Societăţii Academice din România (SAR) o "sinteză privind impactul macroeconomic şi bugetar al reducerii CAS cu 5 pp".
Deşi acest document a fost solicitat în numeroase ocazii atât de către mediul de afaceri, dar şi de presă şi chiar de Fondul Monetar Internaţional şi de şeful statului, doar SAR a reuşit să-l obţină, după ce a ameninţat că va ataca în instanţă eventuala secretizare a studiului de impact privind diminuarea CAS.
Referitor la acest lucru, reprezentanţii SAR subliniază, într-un comunicat: "Reamintim că SAR a solicitat, printr-o cerere pe Legea 544, acest studiu în momentul în care doamna Ioana Petrescu a declarat că există, dar nu e public. SAR a mai anunţat intenţia de a ataca în instanţă eventuala secretizare a acestuia. Documentul nu a fost însă secretizat şi la baza acestei confuzii stă concepţia despre Legea 544 a juriştilor de la Finanţe, care au transmis preşedintelui SAR o scrisoare nesemnată în care se precizează că în lucrările de analiză şi evaluare preliminară a impactului noilor reglementări sunt lucrări curente şi nu documente oficiale de politici publice, ca atare nu ar exista obligaţia publicării lor".
Preşedintele SAR Alina Mungiu-Pippidi susţine că argumentaţia Finanţelor nu stă în picioare: "Legea 24/2000 nu face vorbire despre legi organice sau neorganice referitor la studiul de impact, ci precizează că asemenea studii trebuie făcute la orice lege de complexitate deosebită şi unde există un impact bugetar. Dacă acesta există, nu poate fi secretizat, şi nici dacă îl clasificau conform legii, tot nu ar fi rezistat la tribunal secretizarea, doar dacă era vorba de siguranţă naţională. Deşi au pierdut atâtea procese sub toate guvernele, juriştii statului nu pricep că tot ce nu e secretizat e public, inclusiv emailurile pe care le schimbă între ei, dacă sunt pe teme de serviciu şi pe emailul oficial".
• Pârvan: "Rezultatele anticipate strict ca prelungire a unor rezultate din 2000-2006 nu sunt relevante"
Oamenii de afaceri nu au primit acest document, după cum ne-a spus Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), deşi, fiecare ocazie, ministrul de resort ţine să precizeze că discută măsura de diminuare a CAS atât cu "mediul investiţional", cât şi cu "mediul academic".
Conducerea SAR, dar şi analiştii şi oamenii de afaceri s-au arătat dezamăgiţi de conţinutul respectivei sinteze.
Sinteza MFP are la bază "istoricul deciziilor anterioare de modificare a cotei de contribuţii sociale", care, "arată că reducerea a fost însoţită de impact pozitiv, îndeosebi la achitarea arieratelor, iar majorarea a condus la reducerea încasărilor".
Documentul transmis SAR subliniază: "Analiza efectelor pe care le-au avut deciziile de reducere a CAS după anul 2000 arată că, deşi pe termen scurt diminuarea contribuţiilor de asigurări sociale poate genera o reducere a veniturilor bugetare, pe termen mediu apar efecte pozitive ale măsurii, precum diminuarea persoanelor angajate la negru şi implicit a evaziunii cu forţa de muncă, investiţii suplimentare care au efecte de multiplicare şi asupra altor sectoare de activitate, creşterea ratei de ocupare, îmbunătăţirea competitivităţii externe prin reducerea costului unitar cu forţa de muncă şi atragerea de investiţii străine directe".
Ceea ce a trimis MFP Societăţii Academice din România este o compilaţie de date cu afirmaţii, opinează Cristian Pârvan, precizând: "Este o sinteză documentară interesantă. Informaţiile publice nu pot fi comentate, iar rezultatele anticipate strict ca prelungire a unor rezultate din 2000-2006 nu sunt relevante, condiţiile economice fiind mult diferite".
Potrivit domniei sale, două variante ale modelării macroeconomice, prin modelul ONU, au fost întocmite în anul 2003, opiniile fiind diferite. "MFP, cel mult, a dezgropat acel raport din 2003", ne-a precizat domnul Pârvan, subliniind că oamenii de afaceri nu au primit niciun document pe tema reducerii CAS.
• Dragoş Cabat: "Istoric vorbind, MFP nu a avut un studiu de impact pentru nicio măsură adoptată"
Analistul economic Dragoş Cabat menţionează că un studiu de impact trebuie documentat cu cifre bazate pe trecut, adăugând, însă, că nici aşa nu există certitudinea că, dacă în anii anteriori am avut situaţii în care scăderea CAS a produs efecte pozitive în economie, se va întâmpla la fel şi acum.
"Nu cred că există un studiu de impact real pe acest caz. Cei din MFP au început să dea nişte cifre din momentul în care a fost cerut un astfel de studiu. Istoric vorbind, MFP nu a avut un studiu de impact pentru nicio măsură adoptată. Autorităţile nu au negociat cu nimeni şi nu au ţinut cont de nicio propunere pentru măsurile pe care le-au adoptat. În aceste condiţii, este foarte greu să afirmi că, după ce ani de-a rândul ai dat chix în adoptarea unor măsuri, acum vei reuşi în demersul propus", ne-a spus Dragoş Cabat.
Domnia sa consideră că reducerea CAS este o măsură pozitivă pentru economie pe termen lung, dar că, pe termen scurt, suntem deficitari la acoperirea pierderilor care vor fi înregistrate la buget după reducerea acestor contribuţii: "În trecut, după implementarea unor astfel de măsuri, impactul a fost pozitiv doar pe termen scurt, după care au fost produse din nou fisuri în colectarea taxelor la buget, ca urmare a numărului ridicat de impozite".
• Ionuţ Dumitru: "MFP compară o perioadă de boom economic cu una de revenire lentă a economiei"
La rândul său, Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal, consideră că reducerea CAS este o măsură, în esenţă, bună pentru economie, subliniind că este extrem de important cum va fi compensat deficitul bugetar de câteva miliarde lei, care va fi înregistrat, pe termen scurt, după implementarea acesteia.
Domnia sa ne-a declarat: "În 2015, avem nevoie de măsuri pentru acoperirea unui gol bugetar de circa 10 miliarde lei, din reducerea CAS şi nevoia de diminuare a deficitului".
Ionuţ Dumitru evidenţiază că, în sinteza MFP, se face comparaţie între o perioadă de boom economic şi o perioadă de revenire economică foarte lentă, în care avem de-a face cu o penurie a capitalurilor. "Contextul economic în care activăm acum este diferit fundamental faţă de cel din anii indicaţi", susţine domnia sa, apreciind că taxele mult mai mari şi salariul minim pe economie care a crescut au pus presiune pe angajatori, care au un sentiment de incertitudine pentru 2015. În acest context, oamenii de afaceri şi-au redus semnificativ investiţiile în cel de-al doilea trimestru din acest an, potrivit preşedintelui Consiliului Fiscal.
• MFP: "Reducerea CAS poate conduce la creştere PIB cu 0,1-0,2 pp"
În condiţiile reducerii contribuţiilor de asigurări sociale la angajator cu 5 puncte procentuale de la 1 octombrie, povara fiscală se va reduce cu 1,6 puncte procentuale faţă de 2013, urmând să ajungă la 42,6% din costul forţei de muncă, arată sinteza MFP.
Potrivit documentului, la nivel macroeconomic, "reducerea cu 5 puncte procentuale a CAS plătit de angajator poate conduce la o creştere reală a PIB cu circa 0,1 - 0,2 puncte procentuale, cu reflectarea directă în îmbunătăţirea productivităţii muncii".
Pornind de la premisa utilizării sumelor pentru crearea de locuri de muncă, ar rezulta un spor de peste 70.000 de locuri de muncă annual, se mai arată în sinteză.
Aceasta menţionează că, în ipoteza în care 50% din sumele pe care angajatorii le vor avea în plus vor fi utilizate pentru noi angajări şi 50% - pentru investiţii, se recuperează anual aproximativ 1,3 miliarde de lei din creşterea numărului de salariaţi din economie (din CAS, CASS, contribuţii la fondul de şomaj, impozit pe venit) şi, prin creşterea investiţiilor de capital, la bugetul de stat pot ajunge 1,25 - 1,30 miliarde lei (prin TVA încasată şi efecte de multiplicare ulterioare).
Documentul MFP menţionează: "Potrivit datelor din raportul Consiliului Fiscal pentru anul 2012, din 2005 până în 2008, nivelul cotei de CAS a scăzut de la 50,2% la 43,7%. Deşi cota de CAS s-a redus cu aproximativ 8 pp în patru ani, se observă că nivelul încasărilor bugetare ca pondere în PIB s-a menţinut relativ constant, între 9,5% şi 9,6%. (...) Din 2008 până în prezent, evaziunea fiscală la CAS a crescut cu aproape 10 miliarde de lei, de la 9 la 19 miliarde de lei. Acest lucru s-a întâmplat în contextul în care valoarea cotei de impozitare a crescut de la 43% la 44% şi apoi la 44,45% şi, după opinia mea (n.r. a ministrului finanţelor), arată clar că nivelul cotei a depăşit pragul la care agenţii economici acceptă plata contribuţiei, păstrarea acestui nivel fiind în defavoarea încasărilor bugetare (pe o curbă de tip Laffer)".
În contextul păstrării tendinţelor actuale în ceea ce priveşte diferiţi parametri care influenţează sistemul public de pensii, deficitul este de aşteptat să se dubleze, în termeni nominali, după anul 2020, mai arată specialiştii MFP, în sinteza privind impactul reducerii CAS cu 5 puncte procentuale.
• Camera Deputaţilor urmează să voteze Legea de reducere a CAS peste o săptămână
Biroul Permanent al Camerei Deputaţilor a stabilit, ieri, ca votul asupra Legii de reducere a CAS să fie dat peste o săptămână, Camera Deputaţilor fiind Cameră decizională.
Proiectul de Lege care prevede diminuarea CAS a trecut de Senat, cererea de reexaminare a actului legislativ transmisă în urmă cu circa o lună de preşedintelui Traian Băsescu fiind respinsă. În cadrul Comisiei de buget-finanţe a Senatului, PNL şi PDL au criticat lipsa surselor de finanţare pentru reducerea cu cinci puncte procentuale a contribuţiilor sociale la angajator. Ioana Petrescu s-a arătat foarte deranjată de faptul că "o măsură fiscală foarte bună, pro-business", a devenit "o polemică politică".
Premierul Victor Ponta a declarat, recent, că această iniţiativă s-ar putea întoarce pe masa preşedintelui Băsescu la mijlocul lunii septembrie, după ce va fi votată de Senat şi Camera Deputaţilor.
Victor Ponta a spus că legea va trece de Parlament în două săptămâni şi că singurul impediment ar fi ca preşedintele României să o atace la Curtea Constituţională.
Şeful statului a semnat, în 27 iulie, cererea de reexaminare a actului legislativ de modificare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, care vizează diminuarea CAS.
Preşedintele Băsescu a solicitat reexaminarea legii trimisă spre promulgare "din punct de vedere al oportunităţii", după ce a anunţat că are semne de întrebare privind oportunitatea măsurii.
Traian Băsescu a precizat că nu va promulga legea de reducere a CAS până când nu va fi convins că măsura este sustenabilă economic.
Atât oamenii de afaceri, cât şi reprezentanţii delegaţiei FMI au spus, în mai multe ocazii, că nu le este clar din ce surse va fi compensat deficitul produs de reducerea CAS.
Victor Ponta a prezentat oamenilor de afaceri unele cifre referitoare la această controversată măsură fiscală. Potrivit acestora, efectele negative pe care diminuarea CAS le va produce în buget vor fi acoperite, printre altele, prin încasări suplimentare din contribuţiile sociale aferente noilor locuri de muncă ce ar urma să fie create, încasări suplimentare din TVA, ca urmare a noilor potenţiale investiţii, recuperarea datoriilor de la firme aflate în insolvenţă, reducerea evaziunii la CAS.
Guvernul a aprobat în luna iunie proiectul de lege care prevede reducerea cu 5 puncte procentuale a CAS la angajator de la 1 octombrie, acesta fiind adoptat, ulterior, de Parlament.
În eventualitatea în care Traian Băsescu va ataca proiectul legislativ la Curtea Constituţională, intrarea în vigoare a acestuia ar putea fi decalată considerabil.
1. Stanford sau STAN- FUND
(mesaj trimis de Sararu în data de 03.09.2014, 04:18)
Chiar nu-I cere nimeni acestei
"stanfordiste" creditele , cursurile luate si gradele obtinute (notele) la fiecare curs? Sunt absolventi de universitati cu renume care iau doar cursuri fara nici o legatura cu "specialitatea" sau cu renumele facultatii. Asta s-a intamplat si cu ministra USTUROI.Mai bine termina o unversitate de stat din America unde se face carte si unde nu se intra pentruca are bani sa plateaca taxele enorme dela facultatile particulare. Ministra USTUROI, dovedeste o data in plus ca este proasta ca noaptea.
1.1. Asa este ... (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Theraflu în data de 03.09.2014, 07:32)
Asa este avem ministru o absolventa mediocra si MF depasit de realitate, evaziune la greu facuta de cei mari iar ANAF se lupta cu "producatorii independenti de usturoi "
Statul Romania devine pe zi ce trece mai slab !
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de vasile în data de 03.09.2014, 16:43)
Pur si simplu iti vine sa fugi din tara aceasta. Daca citesti articolele de mai sus parca asisti la un duel intre unii care incearca sa explice unele realitati fata de conjuctura actuala si MFP care o tine una si "buna" cu niste explicatii total puierile. Asistam la un dialog de genul "surdul" cu "mutul" Pur si simplu am ajuns intr-o situatie ca tie pur si simplu frica in tara aceasta. Iti dai seama cine a ajuns sa ne conduca ???....si unde pui ca defapt,nu stiu daca exista vreo exceptie, toata trupa lui Ponta in frunte cu d-lui au ajuns intr-o postura de speriat. Va aduceti aminte cat de penibili au fost acesti indivizi cand s-au prezentat la seful Statului sa-si sustina lucrarea . Pur si simplu,ma credeti ca am ajuns sa ne fie frica ce se poate intampla in aceasta tara.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.09.2014, 14:07)
Nu a facut Stanford, ci Harvard. Mai bine facea ceva Hardcore. Cred ca avea mai mult talent...