În articolul precedent am enumerat câteva dintre avantajele achiziţionării unei unităţi francizate deja create şi funcţionale. Bineînţeles, ca în orice situaţie, există şi un revers al medaliei, respectiv dezavantaje ale achiziţionării unei astfel de afaceri.
Dacă în articolul precedent am spus că unul dintre avantaje ar fi acela că afacerea are deja creată o bază de clienţi fideli, faptul că unitatea are un nou proprietar îi poate determina pe aceşti clienţi să apeleze la serviciile sau produsele unui concurent al afacerii dvs.
Faptul că afacerea are un nou proprietar poate genera şi probleme cu angajaţii, probleme care, în final să se reflecte asupra nivelului vânzărilor. Nu este o regulă generală ca personalul angajat să demisioneze când afacerea are un nou proprietar, deşi au existat şi astfel de cazuri, dar, oricum, este foarte probabil să apară probleme de acomodare din cauza inerţiei sau chiar a resentimentelor angajaţilor faţă de schimbare. Toţi resimţim o oarecare teamă faţă de necunoscut, deci este normal să apară astfel de reacţii, deoarece oamenii nu ştiu, iniţial, la ce să se aştepte. De asemenea, există riscul ca, odată cu preluarea afacerii, să preluaţi şi datorii ale vechiului proprietar faţă de angajaţi (salarii restante sau concedii neplătite etc).
Există riscul ca afacerea să nu aibă o reputaţie prea bună, iar costurile necesare pentru construirea şi consolidarea unei imagini pozitive în rândul publicului să fie prea mari sau această reputaţie să nu poată fi schimbată, indiferent de acţiunile întreprinse în acest sens. Pe de altă parte, însă, un întreprinzător isteţ poate transforma în avantaj această imagine negativă, deoarece poate achiziţiona afacerea la un preţ mai scăzut, pentru ca apoi să imprime o imagine pozitivă şi să sporească vânzările şi cifra de afaceri.
Un alt risc este acela ca mijloacele de producţie şi echipamentele să fie vechi, uzate moral sau defecte, iar costurile pentru reparaţii sau retehnologizare să fie prea mari, chiar dacă preţul de achiziţie al afacerii pare a fi convenabil. De asemenea, există şi cazuri în care afacerea poate să aibă un patrimoniu intelectual netransferabil, din varii motive.
Locaţia poate reprezenta un dezavantaj, de asemenea. Poate că, la începutul activităţii unităţii respective, locaţia era excelentă, dar cu timpul s-au produs schimbări care au avut un impact negativ asupra afacerilor, fie prin construcţiile realizate în vecinătatea locaţiei, fie prin scăderea nivelului general al zonei unde este amplasată locaţia etc. Sau, deşi acum locaţia pare a fi foarte potrivită pe nivelul la care se desfăşoară afacerile în prezent, pe măsură ce se dezvoltă însă afacerea, spaţiul să devină inadecvat, iar costurile îmbunătăţirilor, reamenajărilor sau lucrărilor de extindere să fie prea mari. De asemenea, dacă locaţia este închiriată, proprietarul poate avea pretenţia încheierii unui contract nou cu noul proprietar al unităţii. Acesta poate reprezenta şi un avantaj, dar şi un dezavantaj. Poate că fostul francizat negociase un contract extrem de avantajos pentru el şi pentru afacere, însă dvs., ca nou proprietar, s-ar putea să nu mai beneficiaţi de astfel de prevederi contractuale. Pe de altă parte, poate că fostul francizat nu era în relaţii prea bune cu proprietarul imobilului/terenului unde activează unitatea, iar aceasta să aibă un impact negativ asupra afacerii dvs.
Si, ca un ultim risc din această listă, există probabilitatea ca preţul cerut să fie mult mai mare decât valorează cu adevărat afacerea, deşi suma pretinsă să pară a fi foarte convenabilă.
Din păcate, întotdeauna pot exista surprize şi nu le puteţi descoperi decât după ce aţi efectuat tranzacţia. De asemenea, chiar dacă nu există defecte pe care vânzătorul doreşte să le ascundă, întotdeauna vor exista factori necunoscuţi pentru dvs., noi concurenţi care pot apărea, fluctuaţii ale economiei, ş.a.m.d., dar pe care nu îi puteţi controla. Însă, înainte de realizarea tranzacţiei, trebuie să vă "faceţi temele", deoarece o evaluare atentă a riscurilor şi a oportunităţilor şi o informare completă şi corectă asupra afacerii respective vă vor ajuta să luaţi cea mai bună decizie.
Prima întrebare pe care ar trebui să şi-o pună cineva care doreşte să achiziţioneze o unitate francizată deja existentă este: de ce respectivul francizat vinde acea unitate? Există două tipuri de unităţi francizate oferite spre vânzare: unităţi care au succes şi care înregistrează profituri şi unităţi care nu au succes şi care înregistrează pierderi sau abia reuşesc să supravieţuiască.
imooffice@gmail.com
www.fbb.ro