FRANCIZA Piaţa românească de franciză a fost estimată la 900 de milioane de euro, anul trecut

Ştefan Iorgulescu
Ziarul BURSA #Companii #Franciză / 27 februarie 2006

Un număr de 34 de firme au participat săptămîna trecută la Salonul Internaţional de Franciză RoFrancize, faţă de anul trecut cînd numărul acestora a fost de 23. Evenimentul s-a adresat atît publicului larg, cît şi investitorilor, fiind un bun barometru al pieţei de francize.

Organizatorii preconizează ca, în urma derulării acestei expoziţii, să fie încheiate 70 de contracte în următoarele două luni, comparativ cu anul trecut cînd au fost încheiate, ca urmare a participării la tîrg, 40 de contracte.

Domnul Răzvan Blid, directorul general al CHR Consulting, ne-a declarat că îşi doreşte ca organizarea evenimentului în luna februarie să devină o tradiţie şi preconizează pentru anul viitor implicarea alături de firma CHR a Romexpo, a Asociaţiei Reţelelor de Franciză din România (ARFR) şi a Camerei de Comerţ şi Industrie.

H&M ar putea deschide o franciză anul acesta

Directorul general al CHR Consulting consideră că, pînă acum, majoritatea firmelor care au pătruns pe piaţa româneas-că în sistem de franciză au necesitat un capital de maxim 50.000 de euro. Domnia sa a precizat: "Pentru anii următori, este preconizată lansarea pe piaţă a unor firme de retail mari. Pînă acum, principalul impediment a fost capitalul mare cerut, de 3,5-4 milioane de euro, şi o istorie financiară < curată > a francizorului. De exemplu, firma H&M doreşte să fie prezentă pe piaţa noastră cît mai curînd, chiar din acest an. Problema este găsirea unui francizor care să corespundă standardelor firmei H&M".

Piaţa românească de profil a fost estimată, în iunie anul trecut, la 900 de milioane de euro. Tot anul trecut în ţara noastră erau 190 de mărci francizate şi peste 750 de francizaţi.

Majoritatea ofertelor de franciză prezente la Salonul din acest an (aproximativ 100 de branduri) necesită un capital cuprins între 10 şi 50 de mii de euro.

Nivelul investiţional propriu francizei

Totalul investiţiei în iniţierea unei afaceri în franciză este determinat de nivelul taxei de intrare, taxei pentru amenajarea spaţiului unde se va desfăşura afacerea, cheltuielile de instruire şi, eventual, stocul iniţial de marfă. Taxa de intrare se plăteşte la semnarea contractului şi reprezintă remunerarea know-how-ului primit, asis-tenţa la iniţierea afacerii şi aderarea la o reţea. (vezi tabelul alăturat)

În ţara noastră, la nivelul anului 2004, taxa de intrare plătită pentru aderarea la reţelele de francize cunoscute a variat de la 500 de euro (franciză de tipul serviciilor - agenţie imobiliară), pînă la sume de 250.000 de euro pentru branduri importante pe piaţa internaţională. În general, nivelul investiţiilor pentru demararea unei afaceri în franciza de tip retail este în medie de trei ori mai mare decît cel al uneia de tip servicii, afacerea de tip retail fiind tributară în mod exclusiv amplasării acesteia, vadului comercial.

Primul contract comercial încheiat în ţara noastră conţinînd elemente proprii sistemului de franciză este cel semnat de "Hertz" cu Automobil Clubul Român încă din anul 1975. După anul 1990, primele forme de contracte apropiate de contractul clasic de franciză au fost cele de distribuţie sau contractele de afiliere. Primele companii în sistem de franciză, intrate pe piaţă în perioada 1992-1993, operează în sectorul producţiei - "Coca-Cola" şi "Pepsi". Între 1994 şi 1996 a fost înregistrată o perioadă de creştere economică şi multe firme care operează la nivel internaţional au pătruns pe piaţa românească. Prima franciză clasică apărută pe piaţa noastră este "McDonald"s", care şi-a deschis o unitate în franciză în anul 1995.

Conform cercetărilor efectuate de CHR Consulting, în colaborare cu Asociaţia Reţelelor de Franciză din România (ARFR), la începutul anului 2005, numărul de mărci prezente pe piaţa autohtonă pe baza unui contract de franciză (franciză simplă, master franciză, francizor) se ridica la 171, din care 35 de origine românească. Numărul de unităţi deschise sub incidenţa unui contract de franciză sau cu elemente aparţinînd acestuia era de circa 1.100. Cele mai extinse reţele sînt din domeniul serviciilor şi al distribuţiei: "Fornetti" - 300 de unităti (27,2%), "Allois DallmayrKaffe" - 117 parteneri (9,1%), "Germanos" - 75 de unităţi (6,1%).

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

15 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9765
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7057
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3012
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9660
Gram de aur (XAU)Gram de aur388.7340

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
gustulitaliei.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb