Pierderea dimensionată şi proiectată în bugetul TAROM pentru 2016 este de 6,8 milioane de lei şi aş îndrăzni să spun că putem nu numai să ne încadrăm în ea, ci chiar să producem o surpriză şi să trecem pe profit la sfârşitul acestui an, a declarat, ieri, directorul general interimar TAROM, Gabriel Stoe.
Acesta a subliniat că această pierdere înseamnă 1,5 milioane de euro, sumă care, la nivelul unei companii aeriene, este aproape nesemnificativă: "Pierderea dimensionată şi proiectată în bugetul companiei pentru acest an este de 6,8 milioane lei. Dacă stăm puţin să o analizăm, ea înseamnă undeva la 1,5 milioane de euro, ceea ce, la nivelul unei companii aeriene, este aproape nesemnificativ. Putem vedea cazuri similare ale companiilor aeriene din Europa, pierderile acestora - şi să înţelegem că această pierdere este una considerată mică. Aş îndrăzni să spun că putem nu numai să ne încadrăm în ea, ci chiar să producem o surpriză şi să realizăm trecerea companiei pe profit la sfârşitul acestui an. Depinde de mai mulţi factori - preţul petrolului, evoluţia cursului valutar - sunt lucruri pe care oricât ne-am dori noi, conducerea executivă, să le controlăm, o putem face doar într-o oarecare măsură. 1,5 milioane de euro pierdere la o cifră de afaceri de 300 de milioane de euro este un indicator foarte bun. Dorinţa noastră este nu numai să ne încadrăm în bugetul aprobat, ci chiar să producem o surpriză plăcută".
În ceea ce priveşte pierderile companiei înregistrate anul trecut, şeful TAROM a precizat că acestea s-au ridicat la 27 de milioane de lei, subliniind, însă, că nu s-au înregistrat datorii şi există disponibilităţi băneşti: "Pierderile provin din diferenţa dintre venituri şi cheltuieli. Cheltuielile nu sunt toate de natură materială - dacă ne referim la amortizare sau la diferenţele de curs. Noi producem evaluarea valutelor la finalul anului şi înregistrăm aceste cheltuieli scriptice. Ele, însă, ne conduc la aceste pierderi".
Pentru acest an, compania şi-a propus să crească gradul mediu de încărcare a aeronavelor la aproape 75%, rutele stabilite pentru sezoanele de vară şi de iarnă fiind de natură să conducă la îndeplinirea acestui deziderat.
Gabriel Stoe a menţionat: "Rutele pe care le-am definit pentru sezonul de vară şi pentru sezonul de iarnă sunt de natură să ducă la creşterea gradului de încărcare a aeronavelor. Avioane suplimentare nu avem pentru a avea o creştere a numărului de pasageri ca urmare a creşterii capacităţii flotei TAROM, astfel că această creştere, mică, care este definită, ar trebui datorată numai creşterii factorului de încărcare a zborurilor. Factorul mediu de încărcare a aeronavelor în 2015 a fost undeva la 68% şi încercăm să înregistrăm o creştere de 6,7-6,8% în acest an, în concordanţă cu creşterea numărului de pasageri".
În altă ordine de idei, acesta a adăugat că programul de iarnă al zborurilor TAROM nu a fost definitivat şi încă se lucrează.
Guvernul a adoptat, pe 22 iunie, bugetul de venituri şi cheltuieli pentru 2016 al TAROM, care a fost întocmit pe baza planului de administrare şi a planului de management, documente al căror obiectiv este creşterea performanţelor economice în condiţiile întăririi disciplinei financiare. Potrivit unui comunicat al Guvernului, planul de administrare a fost aprobat de AGA în decembrie 2012, iar planul de management a fost aprobat de Consiliul de Administraţie în martie 2013.
"Veniturile totale pentru acest an sunt estimate la 1.527,808 milioane lei, în creştere cu 8,91% faţă de preliminatul anului precedent. Această creştere este determinată de majorarea veniturilor din exploatare cu 12,58%. Veniturile obţinute din transport pasageri şi cargo pe curse regulate sunt estimate la 1.307,018 milioane lei", se spune în comunicatul citat de Agerpres.
Guvernul precizează că, în 2016, TAROM are în vedere deschiderea a două noi curse/destinaţii către Hamburg şi Alicante, creşterea numărului de ore de zbor cu 6,17% şi a numărului de pasageri cu 6,08%, comparativ cu programul operat în 2015.
Totodată, în bugetul de venituri şi cheltuieli pentru 2016 se estimează o sumă totală a cheltuielilor de 1.534,619 milioane de lei, din care cheltuielile destinate activităţii de exploatare sunt de 1.447,686 milioane de lei, estimările fiind realizate având în vedere parcul de aeronave aflat în exploatarea companiei, volumul prestaţiei rezultat din programul de operare propus, precum şi necesităţile desfăşurării activităţii companiei.
Conform sursei citate, TAROM a prezentat Guvernului principalele măsuri şi iniţiative strategice avute în vedere pentru 2016, între care se numără înlocuirea în operare a aeronavelor A310 şi optimizarea flotei narrow-body, scoaterea din exploatare comercială şi valorificarea aeronavelor A310, dar şi evaluarea înlocuirii aeronavelor ATR 42/72 cu aeronave JET de capacitate apropiată cu ATR.
• AirFi - un nou serviciu pentru pasagerii Tarom
Compania naţională Tarom a lansat, ieri, un nou serviciu pentru pasageri - AirFi, prin care aceştia vor avea acces la o platformă online unde pot face cumpărături, pot viziona filme, pot asculta muzică sau pot citi o serie de reviste. Potrivit directorului general al Tarom, Gabriel Stoe, AirFi a fost implementat în urma unui studiu la care au participat clienţii companiei, reieşind că cel mai dorit serviciu a fost conexiunea la internet. Totodată, pasagerii pot comunica şi printr-un serviciu chat pe durata zborului, prin selectarea numelui pasagerului şi a locului ocupat în avion.
Gabriel Stoe a declarat: "Nevoia de informaţie, mobilitate şi conectivitate permanentă ne-a determinat să lansăm un serviciu prin care pasagerii au posibilitatea de a afla cele mai noi informaţii, să vadă filmul favorit sau să afle informaţii despre călătorie, zbor şi destinaţia finală".
Conectarea la sistemul AirFi se face direct din browserul dispozitivului, fie că este vorba despre telefon, tabletă sau laptop. De asemenea, directorul general a precizat că nu este necesară instalarea unei aplicaţii, iar pasagerii vor avea acces doar la platforma dispozitivului, nu şi la internet.
Dispozitivul, cu o autonomie de 14 ore, este oferit în parteneriat cu firma de servicii Dnata Catering, parte a grupului Emirates, şi va fi disponibil de la jumătatea lunii august, în primă fază pentru cursele de Barcelona, Madrid şi Dubai, după care va fi extins la toate aeronavele din flota Tarom. Gabriel Stoe a continuat: "Serviciul nu va impune costuri suplimentare care să fie transferate pasagerilor, platforma cu jocuri, filme, chat, ştiri şi cumpărături online, fiind funcţională doar în timpul zborului, nu la aterizare sau la decolare. Toate tranzacţiile realizate în timpul zborului se vor executa la aterizarea pe Aeroportul Internaţional Henri Coandă, când dispozitivul îşi va face update-urile".
Tarom a fost înfiinţată în 1954 şi îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor, fiind membră a Alianţei SkyTeam din 25 iunie 2010. Compania operează peste 50 de destinaţii proprii şi destinaţii deservite de partenerii code share.
1. vorbe
(mesaj trimis de ilie în data de 01.07.2016, 13:00)
Sunt povesti frumoase a unui director de companie . Pierderile sunt pierderi si se acopera fie din fondul de amortizare fie din credite. In ambele cazuri compania nu ramane cu bani pentru dezvoltare. Nu sunt specialist in aviatie dar este evident ca o companie mica care foloseste 4 tipuri de avioane nu are sanse de supravietuire decat daca suge de la buget, nu mai vorbesc de personalul stufos.