Al treilea trimestru a fost, până acum, cel mai bun trimestru al lui 2013 pentru piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată atât în ceea ce priveşte valoarea totală înregistrată, de 410 milioane de euro cât şi rata de creştere, de aproape 6% faţă de acelaşi trimestru al lui 2012, se arată într-un comunicat al GfK România.
"Excluzând piaţa de imprimante şi multifuncţionale şi piaţa de electronice - sectoare ce au înregistrat stagnări şi piaţa foto - care a continuat pe un trend negativ, toate sectoarele monitorizate de GfK TEMAX au marcat rate de creşteri pozitive în trimestrul al treilea 2013 în ceea ce priveşte valoarea", potrivit sursei citate.
Cu o rată de creştere de aproape 12% şi o valoare totală de 115 milioane de euro, sectorul Telecom a rămas cel mai mare sector de pe piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată. În perioada ianuarie - septembrie 2013, rata de creştere a fost de peste 15% (302 milioane de euro) faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Se observă însă o încetinire a acestui trend determinată în special de eroziunea preţului mediu al smartphone-urilor, precizează GfK. În cadrul acestui segment, s-a înregistrat în T3 o creştere a importanţei segmentelor de produse din clasele mici şi medii de preţ.
Cea mai mare creştere din acest trimestru a fost înregistrată pe piaţa de electrocasnice mici, cu mai mult de 12% peste acelaşi trimestru al anului precedent, în valoare. Atât categoria aparatelor de bucătărie dar şi cea a produselor de îngrijire personală au arătat rate de creşteri de două cifre, performanţe bune înregistrând aparatele pentru prepararea mâncării şi storcătoarele, pe de o parte, şi aparatele de îndepărtat părul de cealaltă parte. Categoria cu cea mai bună performanţă din cadrul electrocasnicelor mici a rămas cea a aparatelor de preparat băuturi, dominată de filtrele de cafea şi de expresoare, piaţă care, impulsionată de preferinţa consumatorilor pentru expresoare cu capsule şi pentru cele fullautomate, a ajuns la o rată de creştere de 39% în T3 2013 faţă de T3 2012, în valoare.
Potrivit sursei citate, sectorul electrocasnicelor mari confirmă evoluţia bună din trimestrul precedent cu un al doilea trimestru de creştere, aproximativ 8% peste T3 2012. Piaţa maşinilor de spălat a depăşit aşteptările cu o creştere de 14% în T3 2013 faţă de T3 2012, evidenţiindu-se clar o tendinţă către maşinile cu încărcare frontală cu o capacitate în kilograme mai mare (6 kg+) şi eficienţă energetică ridicată. În acelaşi timp, T3 s-a dovedit a fi mai dificil pentru piaţa frigiderelor care a înregistrat stagnare din punct de vedere al valorii şi volume mai mici, dar cu vânzări mai mari pentru produsele cu tehnologia "frost free" incorporată. Alături de cuptoarele cu microunde, care au revenit la creştere, toate categoriile de pe piaţa electrocasnicelor mari, mai puţin cea a aragazurilor, sunt acum pe un trend ascendent în ceea ce priveşte valoarea şi au contribuit la dezvoltarea pozitivă a sectorului în ansamblu.
În T3 2013 piaţa IT îşi continuă trendul pozitiv, înregistrând o creştere de peste 2% în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului precedent, se mai arată în comunicat. Uşoara creştere a sectorului a fost generată de segmentul tabletelor media şi al tastaturilor, care reuşesc să îşi păstreze evoluţia pozitivă şi în acest trimestru. În cadrul tabletelor media se observă că produsele cu preţ atractiv, ce nu înglobează foarte multe caracteristici tehnice, cresc în importanţă. De asemenea, tastaturile wireless ce pot fi conectate la o tabletă sau la un smart TV aduc segmentului de tastaturi creşteri de două cifre. Celelalte categorii de periferice, mouse-uri şi camerele web, întregistrează uşoare reveniri.