Marii fabricanţi din industria aviatică au profitat de expoziţia de la Bucureşti să se confrunte faţă în faţă, ţinând cont că piaţa românească le poate aduce profituri consistente şi este foarte permisivă, chiar şi când este vorba de aparate nu tocmai noi şi pe care alte ţări nu şi le doresc în flotă.
Americanii de la Lockheed Martin, care produc avioanele F-16, par că au toate şansele pentru câştigarea contractului de 1,3 miliarde dolari pentru dotarea armatei române, mai ales datorită influenţei de care dispun în cadrul NATO.
Bob DuLaney, fost pilot F-16 şi actual director de dezvoltare internaţională în cadrul Lockheed Martin, ne-a explicat că alegerea avioanelor F-16 este un pas natural pentru Guvernul ţării noastre, ţinând cont de avantajele pe care le presupune această alegere.
"Având în vedere că România este în NATO, care are preponderent avioane F-16, este natural ca ţara să facă această alegere, pentru că, în caz de atac, ţările care vor sări în ajutorul ei vor avea tot avioane F-16", spune DuLaney, subliniind că tacticile, strategiile, know-how-ul, vor fi transferate de către piloţii americani piloţilor noştri.
"Aliaţii sunt cei mai importanţi în caz de război", consideră DuLaney, care a lăsat astfel de înţeles că România nu se poate apăra singură în cazul unui atac major, chiar dacă are avioane de ultimă generaţie.
Aeronavele F-16 sunt de generaţia a patra, mult mai uşor de folosit şi mai puternice faţă de vechile MIG-uri, care erau de generaţia a treia. De asemenea, înţelegerea dintre guvernul român şi cel american prevede ca în viitor ţara noastră să achiziţioneze avioane F-35, care sunt de ultimă generaţie, respectiv a V-a.
De cealaltă parte, Alenia Aeronautica, unul dintre fabricanţii avioanelor Eurofighter, principalul competitor al Lockheed Martin, susţine că ţara noastră ar fi intrat într-un proiect european militar şi economic de anvergură, dacă ar fi optat pentru avioanele Typhoon.
"Alenia este dezamăgită de decizia României, care nu se implică într-unul din cele mai mari proiecte militare şi economice din Europa, care va duce la crearea a 150.000 de locuri de muncă şi în care sunt implicate state europene, precum Germania, Marea Britanie, Italia şi Spania", a declarat directorul general adjunct al companiei, Giuseppe Giordo.
Acesta a precizat că proiectul Eurofighter era cam la acelaşi nivel de preţ cu cel oferit de americani pentru avionul de luptă F16, cu excepţia faptului că avioanele Typhoon erau noi.
"Ţinând cont de aceste condiţii, oferta Eurofighter este mai ieftină decât cea a Statelor Unite. România va plăti 1,3 miliarde dolari pentru avioane care, în zece ani, vor fi înlocuite cu altele noi. Noile avioane F-16 Block 50 sau 52 costă, la ora actuală, nu mai puţin de 100 milioane de dolari fiecare. F-16 nu este deloc ieftin, costă mai mult decât Eurofighter, un avion superior în termeni de performanţe şi capacităţi. Mai mult, oferta Eurofighter ar fi oferit şi un offset substanţial industriei române", spun reprezentanţii Eurofighter.
Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a aprobat, pe 23 martie, propunerea Ministerului Apărării Naţionale de achiziţionare a 24 de avioane F16 în uz. Decizia finală aparţine, însă, Parlamentului, care va lua în dezbatere acest aspect.
• Alenia este în discuţii cu toţi jucătorii de profit din ţară pentru eventuale investiţii
Alenia Aeronautica, firma care a livrat deja primele două aeronave militare de transport C-27J Spartan, spune că este pregătită să investească, în cadrul acordului încheiat cu statul român, în companii de profil din România, a mai declarat, pentru ziarul Bursa, Giuseppe Giordo.
"În baza acordului de off-set, care prevede investiţii în România în cadrul contractului, suntem interesaţi de partea de mentenanţă, logistică şi inginerie şi, la ora actuală, vorbim cu toate companiile. Nu este greu să faci o listă, mai ales că nu sunt multe societăţi cu acest profil în România", a explicat Giordo.
Alenia Aeronautica (Italia) a livrat două dintre cele şapte aeronave de transport militar C-27J Spartan, urmând să livreze în curând şi al treilea aparat din contractul cu o valoare de 216 milioane de euro.
"Un al treilea avion este pregătit de livrare iar principalul obiectiv este începerea pregătirii piloţilor", a spus Giordo, potrivit căruia contractul încheiat cu autorităţile române vizează furnizarea a şapte aeronave contra sumei de 216 milioane de euro cu o ofertă de offset de 80% din valoarea tranzacţiei.
• Cine mai participă la Romaero
Pe lângă greii de la Lockheed Martin sau cei de la Alenia Aeronautica, în hala de la Romaero, printre expozanţi, se mai găseşte şi Eurocopter, care prezintă patru dintre cele mai importante modele din elicopterele sale: EC 725, NH 90, Tiger şi EC 635.
Tot la Black Sea Defense & Aerospace mai sunt expuse avioanele IAR 99 Şoim, elicopterele Puma 330 Socat, precum şi un avion Hercules C130.
Un avion MiG 21 Lancer aflat în dotarea Aviaţiei militare române a zburat timp de câteva minute executând o serie de mişcări spectaculoase care au atras atenţia participanţilor la expoziţie. După zborul acestuia a urmat o demonstraţie a unei aeronave C-27J Spartan de la Alenia.
Expoziţia nu a prilejuit însă doar un spectacol aerian, printre cele 180 de firme din 17 state prezente numărându-se şi importanţi producători de echipamente militare terestre. Astfel, o premieră a constituit-o prezenţa Otokar, principalul furnizor de vehicule tactice blindate al armatei Turciei.
Este de asemenea prezent la expoziţie grupul polonez Brumar, specializat în producţia de muniţie, radare, rachete şi armuri. La BSDA 2010 participă şi Kongsberg Defense and Aerospace, principalul producător norvegian de torpile, Aeromaritime SystemBau, furnizor de tehnologie de comunicaţie, producătorul austriac de pistoale Glock şi compania Terma A/S din Danemarca.
O altă premieră în ceea ce priveşte participarea la BSDA este Daewoo-Mangalia Heavy Industries, care a construit în ultimii 12 ani peste 130 de vase şi a reparat 300 de vase, potrivit organizatorilor expoziţiei.
Dintre companiile româneşti prezente la expoziţie fac parte Romarm, Elprof, IOR, UTI, Aerostar, Avioane Craiova, Romcarbon şi Romaero.
Consorţiul Eurofighter şi grupul suedez Saab au hotărât să nu participe la BSDA, ca urmare a deciziei CSAT de a recomanda achiziţionarea de avioane F-16 la mâna a doua.
1. ce afacere buna!
(mesaj trimis de Vlad R. în data de 15.04.2010, 10:03)
Se pare ca alegerea avioanelor pt. inzestrarea armatei noastre nu tine de motive logice, practice, economice sau financiare, ci mai degraba politice, caz in care deasemenea alegerea nu prea avantajeaza, daca preferi vechiuturile americanilor fata de avioane superioare Eurofighter noi!!
2. monica noastra
(mesaj trimis de titiana în data de 15.04.2010, 14:44)
ce conteaza tipul avionului, daca este nou s-au vechi. conteaza ca noi avem oameni care vor sa le faca americanilor ce a facut monica lui clinton. altceva nu conteaza. dai dracu pe romani, noua sa ne fie bine=formula bas-inoasa