Metodologia elaborată de către Autoritatea Naţională pentru Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) pentru a pune în aplicare plafonarea preţului la energie electrică îngrădeşte libertatea constituţională de exercitare a activităţii economice (art. 45, 53 şi 135 din Constituţia României), încalcă atât dispoziţiile legii societăţilor (nr. 31/1990) prin limitarea voinţei acestora cât şi directive europene (72/2009/CE) şi impune obligaţii care vor conduce la imposibilitatea finalizării/realizării de investiţii, ceea ce va duce la ratarea ţintei europene privind energia regenerabilă stabilită pentru 2030, potrivit consideraţiilor reprezentanţilor Hidroelectrica din timpul dezbaterilor cu privire la forma metodologiei elaborate de către ANRE.
Punctul de vedere al Hidroelectrica stipulează: "Metodologia limitează şi restrânge libertatea economică, având în vedere dispoziţiile referitoare la dreptul liberului acces la o activitate economică. (...) Orice restrângere a exerciţiului libertăţii economice trebuie făcută fără discriminare (art. 4 alin. 2 din Constituţia României), iar diferenţierea de tratament juridic care are ca efect distrugerea egalităţii de şanse în iniţierea şi exerciţiul unei anumite activităţi economice este prohibită".
În ceea ce priveşte încălcarea legii societăţilor, oficialii companiei mai susţin că politica comercială a unei societăţi ce are ca scop obţinerea de profit, indiferent de calitatea acţionarului, se stabileşte de managementul acesteia în conformitate cu prevederile legii societăţilor şi a actului constitutiv al societăţii.
Hidroelectrica arată: "Preţurile se stabilesc într-un mediu concurenţial în condiţiile pieţei, fie ea şi reglementată. Producătorii de energie electrică au dreptul să efectueze un management eficient al acesteia, astfel încât să contribuie la sporirea patrimoniului societăţii, să realizeze investiţii şi să asigure funcţionarea acesteia în condiţii optime".
Reprezentanţii companiei adaugă: "Cantităţile de energie electrică produse trebuie vândute, conform politicii comerciale şi strategiei de vânzări, în condiţii de maximă eficienţă, în concordanţă cu responsabilităţile asumate de organele de conducere, autoritatea de reglementare neavând dreptul de a impune în mod subiectiv şi discriminatoriu un preţ apropiat de preţul de producţie, considerând fără justificare faptul că o marjă de 5% de profit este «marja rezonabilă de profit», eliminând costuri din procesul de calcul, în paralel cu instituirea unor obligaţii de vânzare fermă a energiei electrice produsă".
De asemenea, societatea mai spune că modalitatea de calcul propusă pentru marja de profit considerată ca fiind «rezonabilă», respectiv maximum 5% din suma costurilor de producţie, nu doar limitează capacitatea companiei de a mai efectua investiţii, ci şi creează un mediu economic instabil, nepredictibil şi cu un impact economic negativ major.
Referitor la imposibilitatea realizării investiţiilor, fapt care va conduce la neîndeplinirea ţintei europene privind energia regenerabilă stabilită pentru anul 2030, Hidroelectrica arată: "Preţul reglementat stabilit de către ANRE nu asigură veniturile necesare care să justifice profitabilitatea investiţiilor actuale demarate de către companie, cu consecinţe în neîndeplinirea obiectivelor ce se regăsesc în Strategia energetică a României. Astfel, siguranţa sistemului energetic este pusă în pericol pe termen mediu şi lung".
Totodată, Hidroelectrica mai spune că metodologia propune în mod limitativ şi discriminatoriu ca doar unele categorii de producători de energie electrică, respectiv nuclearul, hidro şi termocentralele, să vândă energia pe bază de contracte reglementate, ceea ce conduce la o discriminare în rândul producătorilor cu tehnologii diferite de producere a energiei electrice, fapt care încalcă prevederi din legea energiei electrice şi a gazelor naturale.
"Efectul imediat al aplicării Metodologiei va fi cel al diminuării considerabile a concurenţei în piaţa energiei, ceea ce va conduce la o creştere a preţurilor de tranzacţionare a energiei electrice, în mod artificial, printr-o interpretare greşită a unor prevederi legislative, încălcând art. 23 alin. 1 din Legea nr. 123/2012 a energiei electrice şi a gazelor naturale, precum şi obiectivului naţional privind «crearea şi asigurarea funcţionării pieţelor concurenţiale de energie electrică», consacrat de art. 2 lit. c din acelaşi act normativ", se arată în sinteza publicată de către ANRE.
Totodată, în perspectiva Hidroelectrica, metodologia încalcă directiva 72/2009/CE privind normele comune pentru piaţa internă a energiei electrice: "Dacă pe de o parte OUG 114/2018, în materia energiei, impune obligaţii ce nu încalcă în principiu simetria dispoziţiilor cuprinse de Directiva 72/2009/CE, o aplicare în forma propusă a Metodologiei propuse va conduce la exact opusul situaţiei, încălcându-se nu doar prevederilor obligatorii ale Directivei 72/2009/CE, ci şi intenţiei legiuitorului de a scădea preţul energiei pentru populaţie prevăzută în OUG 114/2018".
În acest sens, în urma analizei Hidroelectrica, compania mai arată următoarele:
- este încălcat principiul nediscriminării, care conform Directivelor europene trebuie protejat «în mod special»; potrivit producătorului de energie electrică, scopul metodologiei este reglementarea activităţii a doi principali producători cu capital majoritar românesc, respectiv Hidroelectrica şi Nuclearelectrica, în prioritate Hidroelectrica, în raport de ceilalţi participanţi din piaţă (producători şi furnizori de ultima instanţă);
- este încălcat principiul proporţionalităţii intervenţiei statului/obiectivul de interes economic general, în principal, pentru că aplicarea metodologiei în formă actuală, în contradictoriu cu OUG 114/2018, nu va conduce cu preponderenţă la reducerea preţului energiei destinat populaţiei, ci va conduce la transferarea profitului către furnizorii de ultima instanţă, respectiv companii private, denumite generic multinaţionale, prin asigurarea unor preţuri de achiziţionare a energiei electrice cu mult sub preţul de piaţă; în acest sens, arată compania, Statul Român, în calitate de acţionar majoritar cu o participaţie de 80% va fi prejudiciat doar de la Hidroelectrica prin reducerea dividendelor aferente profitului cu circa o sumă cuprinsă între 700 de milioane şi 1,2 miliarde lei;
- se încalcă libertatea contractuală în materie de contracte de furnizare întreruptibilă precum şi în materie de contracte pe termen lung;
- se încalcă însăşi esenţa Directivei 72/2009/CE, respectiv asigurarea unei pieţe de energie electrică concurenţiale, sigure şi durabile din punctul de vedere al protecţiei mediului, prin discriminarea şi limitarea în modurile expuse a unui producător de energie electrică regenerabilă şi nepoluantă.