Horoi: "Ne afectează menţinerea cotei de 24% a TVA şi evaziunea din piaţă"

BIANCA DOBRESCU
Ziarul BURSA #Companii #Agro-alimentar / 19 august 2014

Horoi: "Ne afectează menţinerea cotei de 24% a TVA şi evaziunea din piaţă"

(Interviu cu Grigore Horoi, preşedintele grupului AGRICOLA)

Grupul Agricola este unul dintre cei mai mari producători de carne de pui din ţara noastră, iar în septembrie va împlini 22 de ani de la înfiinţare. Agricola a înregistrat în 2013 o cifră totală de afaceri de 590,468 milioane de lei (aproximativ 133 milioane de euro). Companiile care alcătuiesc grupul Agricola sunt Salbac (gospodăria de salamuri crud-uscate), Europrod (gospodăriea de ready-meal şi semipreparate), Avicola Lumina (gospodăria cu 18 hale de găini ouătoare) şi Agricola Internaţional (gospodăria în care se produce carnea de pui).

Reporter: Ce rezultate financiare a obţinut Agricola în primele şase luni ale acestui an?

Grigore Horoi: La nivelul grupului de firme Agricola, în primele şase luni din 2014 am avut o cifră de afaceri de 296,687 milioane de lei, cu 4% mai mult faţă de cifra de afaceri înregistrată în perioada similară a anului trecut (284,612 milioane de lei).

Agricola Internaţional SA, cea mai importantă companie a Grupului, unde se derulează 60% din business şi care integrează lanţul de producţie al cărnii de pasăre şi operatorul logistic, a înregistrat în primele 6 luni o creştere a cifrei de afaceri de 8%, ajungând în prezent la circa 172,544 milioane de lei (faţă de 159,649 milioane de lei în 2013).

Profitul la 6 luni este de aproximativ 8,2 milioane de lei.

Creşterea vânzărilor de carne de pasăre cu 1400 de tone faţă de perioada similară a anului trecut (un plus de 8% în volum) reflectă obiectivele companiei pentru acest an.

Preţul mediu al cărnii de pasăre Agricola în primele şase luni ale anului este uşor mai scăzut decât anul trecut, urmând trendul naţional raportat de România la Uniunea Europeană, în contextul în care nivelul preţului mediu în ţările UE este staţionar.

Vânzările cumulate la categoria preparatelor din carne realizate de compania Salbac, companie din cadrul Grupulului, au crescut, valoric, în primele 6 luni ale acestui an, cu 11 % faţă de aceeaşi perioadă din 2013, în condiţiile unor cantităţi totale constante. Defalcat pe grupe de produs, în vreme ce vânzările de preparate şi mezelurile fiert-afumate se înscriu în trendul pieţei, adică scad în valoare cu 10%, vânzările de salamuri crud-uscate continuă ascensiunea semnificativă din ultimii ani şi înregistrează o creştere valorică de 20% (+ 16 % creştere în volume).

La categoria semipreparate şi produse de tip ready-meal, obţinute la fabrica Europrod, în primul semestru s-a înregistrat o creştere a vânzărilor de 15%, pe fondul creşterii volumelor comercializate pe pieţele externe, în special în Danemarca şi Franţa.

Avicola Lumina Constanţa a comercializat în primele şase luni ale anului aproape 27 milioane de de ouă pentru consum, respectiv cu 19% mai multe decât anul trecut, reuşind şi o creştere a preţului mediu de 5% fară de perioada de referinţă, în contextul în care, anul trecut, preţul ouălor pe piaţa internă s-a situat sub preţul de producţie.

Reporter: Ce investiţii preconizaţi în următoarele şase luni?

Grigore Horoi: Am făcut investiţii în dezvoltarea şi modernizarea capacităţilor de creştere a puilor, a capacităţilor pentru găini ouă consum, am investit în managementul calităţii, în siguranţă alimentară, în consolidarea valorilor brandului AGRICOLA şi, semnificativ, în dezvoltarea resurselor umane.

Anul acesta, de exemplu, investiţiile în linia integrată de producţie a cărnii de pasăre (Agricola Internaţional) ating aproape 1,4 milioane euro, majoritatea acestora fiind destinate achiziţionării unor utilaje moderne de pregătire şi ambalare a cărnii de pasăre care, practic, dublează capacităţile existente pănă acum.

La Salbac vorbim de o investiţie de 1,7 milioane de euro, destinată majorării cu 25% a capacităţii de fabricare a salamurilor crud-uscate.

La Europrod, compania unde obţinem produse ready-meal, investim în acest an aproape un sfert de milion de euro pe utilaje pentru ambalat în atmosferă controlată şi mici lucrări de infrastructură.

Şi la Avicola Lumina din Constanţa vom investi 250 mii euro pentru echiparea unei noi hale pentru creşterea găinilor la sol şi câteva utilaje specifice fabricii de nutreţuri combinate.

Reporter: Ce vânzări estimaţi că veţi înregistra la sfârşitul acestui an?

Grigore Horoi: Suntem hotărâţi să ne continuăm trendul ascendent din ultimii ani. Avem în continuare obiective de creştere. Pentru anul în curs ne-am fixat o creştere cu 5% a vânzărilor de carne de pasăre, de 10% la mezeluri şi de 7% la semipreparate şi produse ready-meal. Ne îndreptăm atenţia către creşterea profitabilităţii, în special prin selecţia riguroasă a portofoliului de produse şi rentabilizarea raftului şi investim în continuare în diferenţiere: lansăm pe piaţă produse noi, care vor consolida valoarea brandului AGRICOLA.

Reporter: Cum caracterizaţi piaţa de carne din România?

Grigore Horoi: Piaţa cărnii de pasăre este staţionară, în ultima vreme, însă la nivel european se mizează pe o creştere a acesteia în următorii ani.

Din datele noastre putem consemna că primează ambălarile superioare (tăviţă ATM, ATM cu greutate fixa, tăviţa cu folie strech) în detrimentul pungii (ambalaj predominant pentru carcasă). Acest lucru se datorează în mare măsură campaniilor de promovare in store pentru produsele tranşate refrigerate în detrimentul carcasei (nu au fost campanii agresive pe acest soritment faţă de 2012, de exemplu).

În topul celor mai promotionate produse în anul 2013 şi în prima parte a acestui an, în revistele de retail, conduc decisiv produsele cu valoare adaugată (piept de pui dezosat, pulpe dezosate, ciocanele) urmate de carcasă.

Una din principalele concluzii este cea legată de faptul că, în continuare, carnea refrigerată câştigă spaţiu în frigiderul cumpărătorilor. În comerţul modern, carnea refrigerată reprezintă 82% din totalul vânzărilor de carne, iar piesele tranşate cresc în preferinţele consumatorilor. Astăzi avem în faţă un cumpărător mult mai sofisticat şi atent în deciziile privind cheltuirea bugetului. Orientarea către achiziţia de piese tranşate refrigerate a fost direct influenţată de momentul consumului, viteza preparării, cantitatea achiziţionată/pachet şi de raportul cantitate/ preţ.

Reporter: Care sunt aspectele care ar trebui îmbunătăţite la nivel de piaţă în România?

Grigore Horoi: În prima parte a anului, resursele absolut necesare activităţii noastre (cereale, de exemplu) au putut fi achiziţionate la preţuri echilibrate, însă raportul între preţul resurselor şi preţul pieţei la carnea de pasăre rămâne una dintre problemele sensibile ale aviculturii din România, care poate impacta major rezultatele acestei industrii. În continuare ne afectează menţinerea cotei de 24% a TVA la produsele din carne şi evaziunea din piaţă.

Reporter: Care sunt produsele companiei dumneavoastră cu cele mai bune vânzări?

Grigore Horoi: După cum am arătat anterior, creşteri ale vânzărilor am înregistrat la toate categoriile de produse AGRICOLA: carne de pui, salamuri crud-uscate, produse ready-meal si ouă.

Aş reaminti de Puiul Fericit, relansat în această primăvară într-o nouă formulă - certificate de DQS Germania, din care vindem aproape 50 de tone lunar.

Această nouă formulă, unică în România, validată prin sistemul internaţional de certificare GC-MARK, presupune că puii trebuie să fie crescuţi minim 56 de zile, că sunt hrăniţi cu cereale şi că trăiesc în ferme mici, cu densitate redusă, specifică unui astfel de produs. Puiul este validat pentru creştere lentă, astfel încât atât dezvoltarea acestuia cât şi alimentaţia contribuie la crearea unui produs ce aduce aminte consumatorilor de gustul puiului rustic.

Am dezvoltat si mai multe game de produse noi tranşate din carne de curcă, raţă şi iepure. Toate aceste nişe - sunt convins - ne vor aduce distinctivitate pe piaţă şi, în acelaşi timp, creşteri semnificative ale valorii vânzărilor, ale preţului mediu, în perioada următoare.

Pe de altă parte, Salamul de Sibiu AGRICOLA îşi pătrează poziţia de lider detaşat în segment, cu o cotă media de piaţă de 50% în ultimul an, ediţiile de colecţie ale acestui produs se disting în vânzări la fiecare Sărbătoare de Crăciun sau Paşte. S-au lansat şi produse noi, cum ar fi Salamul de Curcan, Salamul Uscat, Salamul Mozaic, deci avem inovaţie şi creşteri în condiţiile în care ocupăm şi poziţia de lider valoric al pieţei de salamuri crud-uscate, cu 16,7%.

La categoria semipreparate vorbim de o uşoară revigorare a pieţei. Creştem exporturile, iar de curând am lansat gama «Bunătăţi pentru grătar» din carne de pui, cu un conţinut redus de grăsimi, care înregistrează rezultate bune.

Reporter: Luaţi în considerare majorări de preţuri la produse?

Grigore Horoi: În cazul cărnii de pasăre, piaţa este staţionară, iar estimările indică o uşoară revigorare. Tendinţa este una de achiziţie a produselor cu valoare adăugată (piese tranşate, chiar prelucrare - de exemplu pieptul feliat; ambalări superioare).

De asemenea, se manifestă o tendinţă de orientare a consumului din ce în ce mai pronunţată către salamurile crud-uscate, superioare calitativ celor procesate termic.

AGRICOLA are o politică de preţuri corelată calităţii constant superioare pe care o oferă.

Reporter: Intenţionaţi să lansaţi produse noi?

Grigore Horoi: Inovaţia este o caracteristică puternică a brandului AGRICOLA. Puiul Familist, Puiul Antistres, Puiul Fericit, Salamul de Sibiu cu Coniac sau Vin Rosu - Ediţii de Colecţie sunt doar câteva exemple de produse inovatoare, care au impactat piaţa cărnii din România.

Bineînţeles că vom aduce produse noi în piaţă. Am lansat de curând gama «Uşor de gătit», care include deocamdată sortimentele Piept de pui feliat, Rulouri din piept de pui şi Rulouri din pulpă de pui. Aceste produse cu valoare adăugată scutesc gospodina de câteva operaţii pregătitoare a cărnii, de exemplu.

În ce priveşte produsele ready-meal vom lansa până la sfârşitul anului câteva sortimente refrigerate care trebuie doar încălzite ca să fie servite la masă.

Reporter: De ce o investiţie la SALBAC? Ce vânzări estimaţi odată cu această investiţie?

Grigore Horoi: Deoarece acesta este trendul impus de piaţă şi de obiceiurile de consum: creşte preferinţa consumatorilor pentru salamurile crud-uscate, prin urmare ne focusăm activitatea pe producerea acestora. Practic, prin investiţia de la SALBAC creştem capacitatea de producţie cu 25%.

Dacă în anul 2008 - anul modernizării fabricii de crud-uscate SALBAC - au fost livrate în piaţă 257 de tone de Salam de Sibiu AGRICOLA, în 2013 s-au livrat 731 de tone, iar pentru acest an estimăm că vor ajunge la consumatorii noştri 850 de tone din acest preţios sortiment. Vorbim aşadar de o creştere a volumelor la acest produs de peste 200% în ultimii cinci ani. Creşterea vânzărilor de Salam de Sibiu AGRICOLA este, practic, motorul dezvoltării acestui business. În totalul vânzărilor de salamuri crud-uscate, Salamul de Sibiu are o pondere de 45%, iar în unele luni depăşeşte 50%.

Reporter: Care sunt ţările în care exportaţi?

Grigore Horoi: Principalii parteneri sunt Franţa, Germania, Marea Britanie, Italia, Spania şi, mai nou, Norvegia.

Exportăm în jur de 13% din ceea ce vindem, în linia anului trecut. Ne interesează în special piaţa din România, unde dorim să consolidăm poziţia brandului AGRICOLA.

Reporter: Vă mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

19 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9749
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7790
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3324
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0430
Gram de aur (XAU)Gram de aur402.9466

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb