O companie de medicamente, Purdue Pharmaceuticals, a vândut timp de decenii opioide, sub numele de Pain Killers, făcând profituri de zeci de miliarde de dolari.
În perioada 1999-2021, opioidele au ucis 645.000 de americani, conform datelor CDC înregistrate la nivelul lui august 2023. Numărul celor care au suferit traume, comorbidităţi şi dependenţe este cu mult mai mare. Este de ordinul milioanelor.
Opioidele comercializate de Purdue (cu acordul prealabil al Food and Drug Administration şi cu sprijinul interesat al medicilor curanţi care le prescriau făcând bani din comisioane şi sponsorizări) erau menite, aparent, să calmeze suferinţele. În realitate, efectul este similar drogurilor, iar dependenţa chiar mai gravă.
După multiple acţiuni în justiţie în care a fost obligată să achite daune de zeci de miliarde, Purdue şi-a declarat falimentul în statul Texas, unde a benficiat deja de o ştergere de datorie de peste 10 miliarde de dolari. Alte consecinţe, patrimoniale sau penale, nu s-au întâmplat. S-a considerat că acest faliment este scuzabil şi onest ...
Precizez, intermediar, că în România instanţele aplică un raţionament cinic şi contrar legii atunci când resping acţiunile în daune formulate de pacienţi sau de moştenitorii lor contra producătorilor şi comercianţilor de medicamente. Judecătorii furnizori de "dreptate" consideră că de vreme ce autorităţile în domeniu au autorizat prealabil medicamentul, onorabilul producător sau comerciant nu are nicio răspundere pentru daunele cauzate de medicament. Nenorocirea unui număr oarecare de oameni obişnuiţi este un simplu accident. Dacă o majoritate a avut iluzia că a beneficiat de medicament e ochei, căci beneficiile sunt mai mari decât pierderile, case closed. Cu toate acestea, CJUE a decis contrariul în cauza M. contra Sanofi Pasteur din 2017, iar instanţele americane au o cu totul altă concepţie, precum vedeţi.
Recent s-a publicat o ştire, neremarcată de presa din România, din care rezultă ceva uluitor: Publicis, o companie mutinaţională de marketing de sorginte franceză, a căzut la înţelegere cu procurorul statului New York, fiind de acord să achite o amendă de 350 de milioane de dolari şi o contribuţie de 19 milioane de dolari către municipalitatea New York - ului (sumă care va fi orientată pentru tratamentul şi reabilitarea dependenţilor de opioide). Aşa au înţeles contractanţii să acopere contribuţia Publicis la cauzarea acelor milioane de decese, dependenţe şi co-morbidităţi mai sus enunţate, contabilizate în perioada 1999-2021.
Care a fost acuzaţia?
Publicis a fost principalul promotor al opioidelor, mesajul de marketing fiind atât de convingător încât a determinat milioane de oameni să apeleze la pastilele "ucigaşe ale durerii", pastile care, de fapt, erau ucigaşe ale pacienţilor. Erau, de altfel, şi pastile ucigaşe ale oamenilor sănătoşi convinşi prin reclamă falsă că sunt bolnavi şi că au nevoie de opioide.
Publicis a fost plătit de Purdue cu sute de milioane de dolari pentru a promova strategii false şi mincinoase ("to push false and deceptive strategies") de vânzare a pastilelor ucigaşe. Evident, nu numai că nu a avut nicio reţinere morală - Publicis a deschis frecvent şampania corporatistă pentru rezultate financiare uluitoare.
Ce mi-a atras chiar mai mult atenţia la aceste ştiri de peste ocean au fost două informaţii strecurate subliminal de jurnalişti:
(i) alături de Publicis, în lanţul criminal apare McKinsey; poate că nu ştiţi, dar McKinsey este compania de consultanţă care, practic, a preluat de la guvernul francez politicile publice în domeniul sanitar şi financiar din plandemie (n.r. termen utilizat de autor pentru pandemie); în plus, corporaţia americană a fost entitatea care a scris, pur şi simplu, aşa-zisa strategie de luptă contra plandemiei în nu mai puţin de 64 de ţări ale lumii, inclusiv în Uniunea Europeană; fiţi siguri că va veni un timp în care lumea va vrea să se răzbune pe aceşti nemernici pentru toate suferinţele şi decesele şi abdicările de la democraţie cauzate de plandemie; pe mulţi o să îi poprească, în calitate de ţapi ispăşitori, dar păpuşarii vor scăpa prin proceduri salvatoare de faliment, aşa cum au făcut acţionarii Purdue;
(ii) Publicis este una dintre primele entităţi care şi-au asumat sarcina "nobilă" de a lupta contra dezinformării şi a teoreticienilor conspiraţiei; în 2018 Publicis devenea entitate fondatoare a NewsGuard, o alianţă de fact checking, care a dus la moda "verificatorilor de adevăr", unde adevărul este informaţia oficială, controlată de state şi de stăpânii lor neo-feudali; tot NewsGuard a impus moda interzicerii opiniilor dizidente şi a informaţiilor factuale şi ştiinţifice care contrazic ştiinţa canonică, precum şi moda whistleblowersilor care raportează conţinutul contrar "valorilor" şi standardelor comunităţii online; iată în cine are încredere lumea actuală
Am putea zice că entităţi ca Publicis & McKinsey sunt hoţi de adevăr? Am putea zice că sunt şi ucigaşi de sănătate şi libertate? Am putea, dar nu ne aude nimeni.
1. Da
(mesaj trimis de Oarecare în data de 19.02.2024, 04:27)
Adevărul umblă cu capul spart, iar firme precum cele două promovează pansamentul.
Interesant editorial despre ucigașii din umbră.
Totul pentru ban, totul pentru "victorie".
2. Eu
(mesaj trimis de Un om în data de 19.02.2024, 10:45)
Mulțumim
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.02.2024, 13:22)
Excelent scris!