Proiectul legislativ care priveşte conversia creditelor contractate în valută, iniţiat de deputatul PSD Ana Birchall şi reluat recent ca subiect în şedinţele Comisiei de Buget din Camera Deputaţilor, a fost amendat cu programul înfiinţat de Ministerul Finanţelor Publice (MFP), ieri, având loc noi discuţii între deputaţi pe această temă.
Iniţiativa MFP prevede conversia în lei sau euro a creditelor contractate în valutele care s-au depreciat cu peste 50% faţă de moneda naţională, de la momentul acordării împrumuturilor şi până în prezent şi vizează, printre altele, aplicarea unui discount la sold şi garantarea de către stat, în proporţie de 50%, a sumelor rămase de plată.
După întâlnirea de acum câteva luni pe care a avut-o cu reprezentanţii clienţilor, ministrul finanţelor Eugen Teodorovici susţine că un discount de 25% la creditele în franci elveţieni (CHF) ar fi fezabil pentru bănci.
Cu toate acestea, proiectul transmis parlamentarilor prevede o reducere de 15% la sold, după cum a anunţat Andreea Cristoforidis, unul dintre iniţiatorii Grupului Clienţilor cu Credite în franci elveţieni (CHF).
Domnia sa a menţionat: "Din păcate şi spre marea lor ruşine (n.r. a reprezentanţilor MFP), nu au ţinut cont de nicio observaţie făcută de noi. Din fericire, preşedintele Comisiei, domnul Viorel Ştefan, îşi păstrează (deocamdată) promisiunile facute: a cerut amendamente tuturor părţilor implicate, în mod special nouă, urgentează tot procesul (la sugestia doamnei Birchall); a cerut observaţiile părţilor în următoarele două zile (până joi), astfel încât legea să poată fi discutată săptămână viitoare, într-o formă propusă de Comisie (să vedem care). Aşa cum spuneam, doamna Birchall a atras atenţia că problema e urgentă şi ar trebui ca, cel mai târziu, joi să se primească amendamentele. (...) Ministerul Finanţelor a propus tot discountul jenant de 15%. Aşa cum spuneam în trecut, orice discount sub 25%-30% (...) nu repară niciun prejudiciu. De asemenea, se pare că proiectul va apărea tot sub formă de Program, nu de lege obligatorie.
Noi trimitem modificările noastre până joi. Marţi, în funcţie de forma de lege propusă şi de ce discount conţine, vom fi nevoiţi (eventual) să demarăm acţiuni care să ne transmită mesajul".
La rândul lor, reprezentanţii Asociaţiei Parakletos face trimitere la articolul din proiect care prevede că procesul de conversie va fi efectuat la cursul de schimb aplicabil în ziua în care se va realiza conversia, dacă în contractul de credit nu se specifică altfel, subliniind că această clauză nu va veni în ajutorul consumatorilor.
"Un alt aspect deosebit de periculos al acestui proiect legislativ este cel (...) care prevede ca modificările propuse să se aplice şi contractelor de credit aflate în derulare", mai spun reprezentanţii Parakletos, pe pagina de socializare a Asociaţiei, completând: "Dacă aceste amendamente vor fi aprobate, ele vor avea efecte asupra tuturor consumatorilor care au contractat credite în valută, nu doar cei împrumutaţi în aşa-numitele monede exotice, deoarece ar paraliza orice acţiune de îngheţare a cursului de schimb, indiferent de modalitate".
Ana Birchall a precizat, însă, în mai multe ocazii, că, în cazul creditelor acordate în franci elveţieni, ca răspuns la solicitările debitorilor "ale căror rate au fost dublate peste noapte din cauza cursului de schimb", anul acesta a introdus amendamentul pentru efectuarea conversiei prin aplicarea unui curs mediu determinat ca medie aritmetică a cursurilor medii lunare din luna acordării creditului până la momentul conversiei.
Amintim că proiectul deputatului PSD a fost iniţiat încă de anul trecut şi a fost avizat deja de Senat.
1. O prostie comunista
(mesaj trimis de Durau în data de 07.10.2015, 09:03)
Ai o datorie, trebuie sa o dai inapoi.
Ai luat o spa cu imprumut, dai inapoi sapa nu 85% din sapa.
Sa se duca in America sa-si faca populismul comunist, si sa mai discutam atunci.
Sau nu mai e buna America in cazul asta ?
1.1. tot ce nu ne convine e prostie comunista (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Francofonul în data de 07.10.2015, 09:19)
... ca tot vorbesti de America... acolo, daca nu mai poti plati creditul, predai garantia si nu mai ai nici o problema. La noi, in inima democratiei, daca nu mai poti plati iti executa astia toate bunurile (la jumatate de pret) te mai si urmaresc pana la pensie
1.2. sa mori tu...? (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de cristian dan în data de 07.10.2015, 09:53)
De acord cu tine. Ai o datorie, o dai inapoi. Dar ce facem cand in contractul care stipuleaza datoria tu - ca un camatar, ca un hot si ca un magar - ai fost prins cu ilegalitati? Cum e cazul de zilele trecute, cu Bancpost. De ce sa ma obligi tu, un ticalos, sa-ti platesc mai mult decat ar fi legal??? Ca asa vrei tu, CAMATAR DE BANCHER CE ESTI? Uite ca instantele decid ca NU SUNT OBLIGAT SA-TI DAU INAPOI CAT VREI TU. In cazul meu concret, casa de avocatura a stabilit ca Banca are sa-mi dea inapoi cam 30% din soldul actual al creditului. Deci cum e cu datoria????? Cine cui e dator?
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de MIHAI în data de 07.10.2015, 10:01)
Are dreptate Durau Cand FACEM O PROSTIE trebuie sa ne ajute STATUL, care pe langa voi ,suntem si noi (meteahna din communism)Atunci cand te imprumuti cu dobanda sa ai in vedere ca e necesar sa muncesti mai mult si sa castigi mai mult ca sa traiesti la fel(Esti in stare? T OTI VREM SA TRAIM CA IN BASME. Nu-ti poti pacali soarta..
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 07.10.2015, 10:24)
asa este Mihai!
dupa logica ta si a lui guran de ce trebuie sa platim noi pentru cei care au multi copii? nu te obliga nimeni sa ai copii!
de ce trebuie sa platim pentru someri?
de ce trebuie sa platim pentru sanatate?
cred ca te-a luat gura pe dinainte!
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de 3treid în data de 07.10.2015, 10:41)
Mihai, statul nu ne ajuta pe noi. Statul ajuta tot bancile, garantarea nu e pentru noi, garantarea e pentru banci. In alta ordine de idei, cu ce suntem noi mai vinovati daca in perioada 2006-08 nu a scos acest incapabil de guvern mai repede prima casa?
1.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.4)
(mesaj trimis de MIHAI în data de 07.10.2015, 10:49)
UNA-I UNA ,ALTA-I ALTA.Eu am facut credit in lei,n-am fost la fel de"istet"ca cei ce au facut credite in franci elvetieni(sau alte valute) N-am auzit plangandu-se cei cu credite in lei Chiar de am mai comentat ni s- a spus :Ai semnat, AI SEMNAT De ce n-ai citit ce ai semnat.
1.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de 3treid în data de 07.10.2015, 11:02)
Mihai, statul nu ne ajuta pe noi. Statul ajuta tot bancile, garantarea nu e pentru noi, garantarea e pentru banci. In alta ordine de idei, cu ce suntem noi mai vinovati daca in perioada 2006-08 nu a scos acest incapabil de guvern mai repede prima casa?
1.8. istetule... (răspuns la opinia nr. 1.6)
(mesaj trimis de 3treid în data de 07.10.2015, 11:08)
auzi istetule !!! doar datorita noua, ROBORUL tau e atat de jos. Stati sa termine astia cu rahaturile de conversii, sa vezi ce o sa-ti creasca roborul. Impreuna trebuie sa facem front comun. Astia si-au atins scopul: romanul contra roman. Nu mai conteaza ca dau astia miliarde moca Rep. Moldova, Nu mai conteaza ca nu se pot recuera miliarde de euro de catre Anaf, nu mai conteaza ca-si voteaza astia pensii si salarii nesimtite, nu mai conteaza ca statul garanteaza tot in acel procent si perosanele c prima casa. Ni suntem aratati cu degetul Mihai, cu parere de rau, pe cei ca tine se bazeaza Guran: sunteti usor de manipulat.
1.9. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de impovaru chf în data de 07.10.2015, 11:38)
ai dreptate am luat sapa inapoi o dau ,dar nu trebuie sa dau si grebla
1.10. Sa mori tu frate? (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 07.10.2015, 15:27)
Stii ca Dumnezeu pedepseste minciuna si sufletele mustind de ura? Dane, esti pe calea diavolului! Opreste-te din minciuna, MANIPULAREA prostilor (asta faci zilnic) si din improscarea cu venin. Nu-l mai injura pe Guran ca nu-i ajungi nici la genunchi cu tot ca grafica ta saracacioasa.
Multumeste Domnului ca esti sanatos si tu si familua si lasa-te de injurii si minciuni! Lacomia ti-a luat mintile. O sa-i rog pe frati sa se roage pentru tine.
1.11. Ce prost esti (răspuns la opinia nr. 1.8)
(mesaj trimis de kolo în data de 07.10.2015, 15:31)
Deci tu chiar crezi ca ai vreo legatura cu "roborul" mic sau mare? Ar trebui sa ti se ia dreptul de vot si dreptul de a creste copii. Esti aproape analfabet.
1.12. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.10.2015, 14:53)
Mihai , Mihai , Mihai, Statul trebuie sa plateasca cand pune in fruntea institutiilor care trebuie sa protejeze cetateanul , oameni nuli, la fel cand pune la conducerea BNR oameni care lasa produse toxice pe piata.Eu in calitate de consumator am platit institutiile statului ca sa fiu protejata. BNR, ANPc pe babii mei isi sai salarii groase. Atunci astept si nu doar astept impun si dc tb impus cu forta vom impune cu forta ca aceste institutii sa se asigure ca , camatarii legalizati din afara nu vin si ma jefuiesc pe fata. Nu trebuie sa fac dreptul ca sa cer asta de la institutiile statului.
1.13. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.12)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.10.2015, 14:57)
Iar 15% nu este plata, este magarie pe fata aruncata in ochi clientilor, politicul sa nu creada ca o astfel de magarie o sa ne faca sa iesim in strada la vot.Vom sanctiona dur lipsa de reactie adecvata a clasei politice.Reactia adecvata este :1.BNR tras la raspundere de ce s-a ajuns aici.
2. Inghetare cursuri pt contractele de credit
3.Avia apoi sa mai discutam dc avem oameni de baza pentru functii de conducere
2. Nu bani de la stat, ci protecție!
(mesaj trimis de Iuliana în data de 07.10.2015, 10:59)
Cine a permis băncilor sa iasă in piață cu produse toxice?
De ce se protejează băncile in continuare, in defavoarea clienților?
De ce nu erau programe pentru sprijinirea tinerilor in achiziționarea unei case?
Ok. Am greșit ca am luat credit in valuta. De ce sunteți răi si ne judecati? Vouă ce rău v-am făcut?
2.1. Prostia e toxica (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de kolo în data de 07.10.2015, 15:34)
Doamna "consumator". Data viitoare cand mai semnati documente sau contracte nu mai consumati.
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 07.10.2015, 16:08)
bai rahatule veziti de treaba ta iar te bagi in seama lasa oameni in pace cu problemele lor
2.3. Asa sa te auda Dumnezeu, frate! (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de kolo în data de 07.10.2015, 19:25)
Rahat le zici parintilor si copiilor tai speculant lacom de valuta.
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.10.2015, 09:47)
bai disperat al bancilor care esti va intrat morcovu in fund de cand vezi ca se castiga procese contra bancilor si nu mai stiti cum sa va manifestati si luati lumea asta pagubita la misto ca altceva nu stiti .viata e o roata si niciodata nu stii cand o sa ajungi pe ea asa ca nu te mai da atat de destept ca nu se stie in viata domnu kolo
2.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.10.2015, 09:52)
vezi ca in viata toate sunt cu randu ai grija azi eu maine tu asa ca vezi ca dumnezeu nu doarme lasa oameni in pace cu problemele lor
3. fără titlu
(mesaj trimis de cehasfel în data de 07.10.2015, 11:22)
am credit in chf dar nu as accepta conversia nici macar cu 25%. La tribunal cu ei. Instanta sa decida si bancile sa plateasca. Nu mai incaierati romanii cu tot felul de garantii pt banci . Cei care nu au credite sau au luat in alte valute nu au inteles ideea si n-o sa inteleaga vreodata.
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.10.2015, 11:24)
vad unele comentarii care nu isi au rostu acesti oameni nu vor nimic de la stat vor numai sa li se faca dreptate sa li se dea inapoi bani care iau luat prin clauzele abuzive adica ia inselat banca nu vor mila
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.10.2015, 11:39)
de ce instantele au inceput sa dea solutii favorabile celor cu chf si au eliminat aceste clauze abuzive.pentru ca nu au avut acel produs niciodata in casierie si au dat lei la cursul chf .asta e inselaciune si instantele vad ca au inteles .nu vrem nimic de pomana vrem sa ni se faca dreptate nu vrem nici un ban de la stat
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.10.2015, 12:03)
vad atatea mesaje ironice si ma intreb de ce lumea este asa de rea vreau sa va spun ca am luat un credit in 2007 ca sa deschid o fabricuta si sa dau de lucru la 10 persoane .cei de la banca au spus ca nu ma incadrez la creditul in lei si au spus ca ma incadrez la chf dar tot lei mi-au dat .aveam rata de1200chf pe luna adica 2400ron acum rata este de 1700chf adica7000 de ron .am redus din personal am trimis oameni in somaj care la randu lor au credite credeti ca imi pare bine ce am facut nu dar statul roman nu se implica sa faca ceva cu acesti excroci bancari care au nenorocit atatea familii direct si indirect pentru ca acei oameni pe care iam trimis i somaj bagau bani in consum voi nu vedeti ca aceste banci au sugrumat un popor intreg si vom vedea de unde se vor mai da pensii daca sistemul va functiona asa .nu vrem mila de la stat vrem sa ne dea inapoi ce au luat abuziv vrem dreptate
6.1. banci=HOTI (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de nik în data de 07.10.2015, 12:15)
instantele sunt cele care ne vor face dreptate nu vrem mila nimanui asta nu inteleg acesti alesi ai nostri care vor pensii mai mari si o sa vedem de unde o sa le ia daca in aceasta tara nu mai munceste nimeni .poate le da bancile cand ies la pensie ca dau legi numai pentru ele
7. ROMANI DEZBINATI
(mesaj trimis de CRISTIAN în data de 07.10.2015, 12:30)
NU VAD DECAT ROMANI DEZBINATI CITIND POSTARILE DVS. ATI AUZIT DE SINTAGMA UNIREA FACE PUTEREA??????????? CAND VOM DEVENI SI NOI UN POPOR SI NU O POPULATIE?????????????ALELUIA
7.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 07.10.2015, 12:32)
corect
8. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.10.2015, 12:31)
merita guvernanti astia o bataie sora cu moartea vai mama lor daca iese romanu in strada sa vezi atunci ce pensii o sa le dam. romani fac foamea si ei le arde de pensii ca de aceea sunt acolo pentru ei nu pentru popor ei chiar nu isi dau seama ce se poate intampla daca acesti oameni care sunt camatariti de banci vor iesi in strada in numar mare
9. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.10.2015, 12:42)
fac ceva pe proiectele lor ce nu inteleg acesti deputati nu vrem nimic de la ei decat sa ne sprijineasca in aceasta lupta cu bancile si sa spuna judecatorilor sa judece corect ca de acea sunt acolo sa ne indreptateasca daca am fost inselati nu sa ne ajute cu bani poporului .vrem dreptate ce nu se intelege mai clar de atat
10. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.10.2015, 13:28)
suntem o tara plina de talhari in frunte cu alesi nostri care nu fac nimic pentru cei care iau votat.ei in frunte cu isarescu au bagat aceste produse pe piata si acum incearca sa o dreaga din bani publici.nu cred ca aceste banci au facut asta de capu lor in spatele lor se afla acesti alesi care ii acopera altfel se rezolva de mult problemele acestor oameni care au fos pur si simplu talhariti de aceste banci .