Industria transporturilor de marfă a scăzut în medie cu 7,3% anual între 2008 şi 2012, 62% din piaţă (1.720 de companii) înregistrând, totuşi, o creştere medie anuală cu 5,8% în perioada analizată, arată un comunicat al portalului Manageranticriza.ro, remis astăzi redacţiei.
După scăderea accentuată din 2009 comparativ cu 2008 (44%), industria transporturilor de marfă şi-a reluat creşterea, însă cifra de afaceri de anul trecut rămâne sub nivelul din 2008. Principalii factori ce au influenţat evoluţia sectorului au fost: calitatea infrastructurii feroviare şi rutiere, nivelul taxelor, preţul carburanţilor şi lipsa investiţiilor în domeniu.
Cercetarea a vizat cele patru segmente componente ale pieţei: transport rutier (inclusiv servicii poştale şi de curierat), transport maritim şi fluvial, transport feroviar şi transport aerian.
În cazul celor 1.720 de întreprinderi, cifra de afaceri per angajat a înregistrat, între 2008 şi 2012, fluctuaţii între -17% şi 23%. Per ansamblul perioadei, a crescut într-un ritm mediu anual de 5,4%. Anul trecut, cea mai ridicată valoare a indicatorului a fost înregistrată în transportul aerian de mărfuri (104 mii de euro), totuşi cu 12% faţă de 2011.
Marja de profit net pentru grupul de companii analizate a variat, anul trecut, între -11,1% (transport feroviar de marfă) şi 46,9% (transport aerian de marfă), valoarea agregată a indicatorului fiind de -0,3%.
Gradul mediu de îndatorare al eşantionului a crescut de la 68,3% (2008) la 80,6% (2012), maximul perioadei analizate. În perioada de referinţă, cea mai semnificativă majorare a gradului de îndatorare a fost înregistrată de companiile ce desfăşoară activităţi de transport feroviar de mărfuri, de la 64,3% (2008) la 101,6% (2012).