Reporter: Editura Litera aniversează 25 de ani de la înfiinţare. Care a fost parcursul editurii în acest sfert de secol?
Marin Vidraşcu: Litera a fost înfiinţată la Chişinău, cu jumătate de an înainte de revoluţia română. Tatăl meu, Anatol Vidraşcu, a întâmpinat greutăţi foarte mari până în momentul în care a reuşit să obţină aprobările de înregistrare a unei edituri, într-un regim totalitar. De atunci şi până acum, Litera a crescut de la 3 la 154 de angajaţi şi se află în topul editurilor din România, cu peste 4.300 de titluri publicate şi cu un tiraj total de circa 48 de milioane de exemplare, suficiente cât să umple o dată şi jumătate cea mai mare bibliotecă din lume - Biblioteca Congresului SUA.
Reporter: Ce aşteptări aveaţi în urmă cu 25 de ani de la această editură?
Marin Vidraşcu: Tatăl meu şi-a dorit foarte mult ca Litera să ajungă printre primele locuri, iar în momentul în care şi eu, şi fratele meu, Dan Vidraşcu, am început să conducem editura din Bucureşti, am ştiut că toată pasiunea noastră va duce Litera pe primele locuri. Am reuşit acest lucru prin perseverenţă şi dorinţa sinceră să ajungem departe, printr-o foarte bună înţelegere a pieţei şi a cititorilor şi o echipă valoroasă şi dedicată. Menţinerea succesului este provocarea cea mai mare, iar Litera reuşeşte de patru ani să rămână pe locul fruntaş.
Reporter: Care au fost cele mai vândute titluri în 2014?
Marin Vidraşcu: Cele mai bine vândute titluri ale anului trecut aparţin autoarei Alice Munro: "Ură, dragoste, prietenie, căsătorie", "Fugara" şi "Dragă viaţă", vândute în 25.000 exemplare, în total.
Seria "Crossfire", de Sylvia Day, care cuprinde volumele "Atracţia", "Revelaţia", "Împlinirea", se află, de asemenea, în topul vânzărilor, cu 15.000 de exemplare. "Răzbunarea Geografiei", de Richard Kaplan, este o carte vândută în 8.000 de exemplare.
Reporter: Ce cifră de afaceri a realizat editura Litera, anul trecut?
Marin Vidraşcu: Peste 10 milioane de euro.
Reporter: Ce noutăţi pregătiţi cititorilor pentru 2015?
Marin Vidraşcu: Vom continua sărbătoarea acestui sfert de secol de cărţi, prin campanii de încurajare a cititului, oferte speciale şi titluri noi, de cea mai bună calitate. "Noaptea cărţilor deschise" sau "E coadă la carte" reprezintă doar o parte dintre campaniile consacrate Litera, cu peste 10.000 de participanţi, pe care le vom organiza şi în acest an.
Pe plan editorial, vom continua colecţia "Clasici moderni", seriile "Agatha Christie", "Bucătari celebri" şi "National Geographic". Printre titlurile noi ale anului 2015 se vor număra o carte câştigătoare a premiului "Pulitzer 2014", o alta care a câştigat premiul "Man Booker 2014" şi un nou titlu de Robert D. Kaplan, autorul bestsellerului "Răzbunarea Geografiei".
Reporter: Care este evoluţia pieţei de carte şi ce perspective are acest domeniu?
Marin Vidraşcu: Diferenţele pe piaţa cărţii decurg din diferenţele de mentalitate ale diverselor tipuri de populaţie. Putem lua exemplele Germaniei şi Italiei, unde, deşi numărul locuitorilor este aproximativ egal, discutăm de o piaţă de 7 miliarde euro, respectiv 1 miliard de euro. Este bine ştiut că germanii primesc o educaţie foarte bună, fiind învăţaţi de mici că, pentru a avea reuşite, trebuie să acorde o atenţie deosebită instruirii şi cititului.
Până când în România populaţia nu va înţelege că cititul nu este doar un hobby, ci educaţie, nu putem spera la o creştere a pieţei de carte. Paşii pe care îi putem face în acest sens sunt creşterea apetitului pentru lectură şi diversificarea amplă a canalelor de distribuţie. Litera are deschise, în momentul de faţă, 24 de minilibrării sau bookstop-uri, în cele mai importante centre comerciale din Bucureşti şi din ţară şi o librărie pe Bd. Magheru din Capitală.
Mediul on-line a devenit un canal de vânzare foarte important şi va creşte, în 2015. În ceea ce priveşte piaţa de e-book, aceasta este încă la început şi depunem eforturi pentru dezvoltarea acestui segment. În prezent, Litera are peste 450 de e-bookuri disponibile spre vânzare, pe diverse platforme naţionale şi internaţionale.
Reporter: Mulţumesc!
1. AFERIM BRE!
(mesaj trimis de UN BASTINOS în data de 12.01.2015, 13:18)
SUPERBA FORMULAREA:Până când în România populaţia nu va înţelege că cititul nu este doar un hobby, ci educaţie, nu putem spera la o creştere a pieţei de carte.
2. litera comerciala
(mesaj trimis de un cetatean în data de 16.01.2015, 13:28)
Cititul nu este doar un hobby ci educatie....afirma editura comerciala care vinde Silvia Day si in general numai carti de duzina....
Nu ar fi bine sa nu mai dati interviu si sa spuneti cu nerusinare cum ati ajuns aici? platind toata echipa voastra la negru si inseland statul?