Conjunctura economică a redus cu 90,3% profiturile firmelor din industria băuturilor din România, în perioada 2008-2013, pe fondul scăderii cifrei de afaceri cu 50% şi a numărului de angajaţi cu 60,1%, arată studiul referitor la Industria băuturilor din România, realizat de echipa de consultanţă care administrează platforma online manageranticriza.ro.
Analiza, realizată în rândul a 123 de companii active în industria băuturilor, a evidenţiat faptul că cifra de afaceri totală a scăzut, în perioada 2008-2013, într-un ritm mediu anual de 2,6%, în condiţiile în care numărul salariaţilor a scăzut cu 14,5%. Tendinţa cifrei de afaceri, în perioada 2012-2013, la nivelul celor 123 de companii, este confirmată de calculele realizate pentru întreg domeniul de activitate - numărul total al companiilor care au declarat că desfăşoară acest tip de activitate.
Cercetarea privind industria băuturilor s-a realizat pe patru segmente de activitate: băuturi răcoritoare şi apă minerală, bere, băuturi spirtoase şi vin. În 2013 ponderea fiecărui segment în totalul pieţei - conform datelor ONRC - a fost următoarea: 48%, 40%, 5%, respectiv 7%.
În perioada 2008-2013, marja medie de profit net a eşantionului de companii analizat a fost de 1,2%. Dintre cele patru segmente analizate, cea mai mare valoare a acestui indicator a fost înregistrată de segmentul de producţie şi comercializare vin (2,2%), iar cea mai scăzută de segmentul de producţie de bere (-0,9%). În ceea ce priveşte numărul de salariaţi, acesta a înregistrat fluctuaţii anuale cuprinse între -6,7% (2009 vs. 2008) şi +1,6% (2011 vs. 2010), pe ansamblul perioadei ritmul mediu anual de creştere fiind de -3,1%.
Marja medie de profit net pentru principalele segmente analizate a înregistrat în 2013 următoarele valori: băuturi răcoritoare şi apă minerală (0,5%), bere (-2,7%), băuturi spirtoase (2,7%) şi vin (3,2%).
La nivelul industriei, viteză medie de încasare a creanţelor a oscilat între 87 zile (2008) şi 105 zile (2009), valoarea medie calculată pentru perioada 2008-2013 fiind de 99 zile. La nivelul eşantionului de companii analizate, viteza de rotaţie a stocurilor a crescut în perioada 2008-2012 cu 37,7%, valoarea înregistrată în 2013 fiind de 54 zile, segmentul de băuturi răcoritoare şi apă minerală având cea mai bună valoare în 2013 (40 zile).
În 2013, la nivelul întregului domeniu, 33,7% dintre firmele care au declarat că desfăşoară această activitate au înregistrat profit, firmele cu cifra de afaceri între 0-100 mii euro fiind majoritare în total companii (41,5%).
În perioada 2008-2013 numărul de proceduri de insolvenţă deschise de către companiile din industria băuturilor s-a majorat într-un ritm mediu anual de circa 53%, ajungând în 2013 la 66 companii nou intrate în insolvenţă. Dintre acestea, aproximativ 46% au fost companii ce au depus bilanţ, numărul acestora crescând de la 0 companii în 2008 la 30 companii în 2013, în timp ce numărul de companii intrate în insolvenţă fără bilanţ depus s-a majorat cu o rată medie anuală de 35%, ajungând în 2013 la 36 de firme.
Ponderea companiilor intrate în insolvenţă în totalul companiilor din sector a variat în intervalul 2008-2013, între 1,2% (2008) şi 6,9% (2013), valoarea medie a perioadei fiind de 5,1%.