Compania italiană Enel vrea să implementeze un nou model de business prin care ar putea vinde anumite capacităţi din sectorul energiei regenerabile, odată cu păstrarea calităţii de operator, model ce ar putea fi implementat inclusiv în România, potrivit lui Francesco Starace, directorul general al grupului Enel, citat de Agerpres.
Enel şi-a prezentat, ieri, planul strategic pentru următorii trei ani, care include introducerea modelului "Build, Sell and Operate - BSO" în domeniul energiei regenerabile, ce îi va permite reducerea costurilor de capital.
Întrebat dacă Enel are de gând să implementeze acest concept inclusiv în cazul parcurilor eoliene pe care le deţine în România, Starace a răspuns că modelul poate fi aplicat tuturor capacităţilor regenerabile.
"Întotdeauna am spus foarte clar că nu vom dezvălui ţintele noastre de investiţii, deoarece ne-ar dăuna. Planul nostru prevede ca, în fiecare interval de trei ani, 8% din active vor intra în procesul de rotaţie şi nu există niciun fel de excluderi. Deci, teoretic, am putea avea pe listă activele noastre din domeniul energiei regenerabile din România, la fel ca şi cele din alte ţări, cum sunt Spania, Italia", a susţinut Starace.
Enel deţine în România parcuri eoliene cu o capacitate de 498 MW şi panouri fotovoltaice de 36 MW.
Grupul Enel deţine, la nivel global, o capacitate de 36.000 GW de proiecte de energie regenerabilă şi vrea să adauge o capacitate suplimentară de 6.700 MW în următorii trei ani, atât active administrate, cât şi proiecte în care Grupul deţine participaţii, dar nu este operator. "Modelul BSO va permite Grupului să valorifice proiectele de energie regenerabilă mai repede, să reducă profilul de risc general şi să marcheze mai rapid crearea de valoare", au adăugat reprezentanţii companiei.
Totodată, planul strategic al companiei pentru 2017-2019 cuprinde investiţii totale la nivel global de 4,7 miliarde euro în digitalizare, din care 3,8 miliarde euro în instalaţii precum contoare inteligente, automatizarea şi controlul de la distanţă al staţiilor şi gestionarea proceselor de lucru.
Din totalul de 3,8 miliarde euro, 2 miliarde vor merge în Italia, 1,1 miliarde euro în operaţiunile Enel din America Latină, 500 de milioane de euro în activităţile din peninsula Iberică, iar 200 de milioane de euro în România.
Enel vrea să implementeze contoare inteligente pentru un număr de 1,3 milioane de consumatori de energie electrică din ţara noastră, din totalul de 2,8 milioane de clienţi, până în 2019, potrivit strategiei companiei pe următorii trei ani.
Până în prezent, compania a instalat 140.000 de contoare inteligente pentru consumatorii din zonele Muntenia Sud, Banat şi Dobrogea.
Grupul Enel activează în peste 30 de ţări de pe patru continente, are o capacitate instalată netă de circa 90 GW şi generează electricitate şi gaz printr-o reţea ce acoperă circa 1,9 milioane kilometri. Cu cei 61 de milioane de consumatori în toată lumea, Enel este prezent pe piaţa din România din anul 2005, având peste 3.100 de angajaţi şi oferind servicii unui număr de 2,8 milioane de clienţi.
Statul român, prin Societatea de Administrare a Participaţiilor în Energie (SAPE), a pierdut un proces cu ENEL care s-a desfăşurat la Curtea de Arbitraj de la Paris, pentru recuperarea unor prejudicii produse în urma privatizării Electrica Muntenia Sud de circa 1,3 miliarde de euro. Statul român a fost obligat în instanţă să plătească cheltuieli de judecată de 1,5 milioane de euro, acesta nefiind singurul dosar dintre noi şi ENEL des-chis în instanţa internaţională.