Obligaţiunile corporative emise de Agroland Business Systems (AGR25), societatea care operează lanţul de magazine agricole Agroland, intră la tranzacţionare începând de astăzi prin Sistemul Multilateral de Tranzacţionare (SMT) al Bursei de Valori Bucureşti (BVB), la trei luni după închiderea cu succes a ofertei, se arată într-un comunicat al operatorului pieţei noastre de capital.
Agroland este de altfel prima reţea de magazine agricole care face pasul pe piaţa de capital din România. Societatea a derulat în perioada 3 - 5 martie un plasament privat de obligaţiuni prin care a atras 8,08 milioane lei. Obligaţiunile au o maturitate de 5 ani (10 martie 2025) şi o dobândă fixă de 9% pe an, plătibilă semestrial.
Radu Hanga, preşedintele Consiliului de Administraţie al BVB, a precizat: "Agricultura este unul dintre cele mai importante sectoare ale economiei româneşti, fapt dovedit şi de construcţia PIB-ului pe 2019, în care agricultura a reprezentat 4,1% din PIB-ul României, adică 10 miliarde euro. Ne bucurăm să vedem companii precum Agroland că vin pe piaţa de capital pentru a atrage finanţarea necesară pentru dezvoltare şi adaptarea la noile cerinţe ale pieţei. Runda de finanţare derulată cu succes de Agroland, chiar la începutul lunii martie, când pe pieţele de capital începeau să se simtă primele semne de tensiune, dovedeşte că investitorii sunt dispuşi să investească întotdeauna când identifică o oportunitate. Aceasta dovedeşte, totodată, că Bursa de Valori Bucureşti este un pilon esenţial pentru accesarea capitalului necesar dezvoltării companiilor şi, implicit, a economiei locale".
Agroland va utiliza capitalul atras pentru finanţarea dezvoltării magazinelor de format nou, modernizate, cu suprafeţe de 400 mp. Acest nou tip de magazine are ca scop satisfacerea atât a nevoilor clienţilor tradiţionali, cât şi a unui nou segment de clienţi, cu venituri peste medie şi având hobby-uri precum grădinăritul, creşterea animalelor de companie sau de expoziţie/fermă, potrivit comunicatului.
Horia Cardoş, fondatorul şi administratorul Agroland, a precizat: "Doresc să mulţumesc investitorilor pentru încredere şi să îi asigur că au luat o decizie inspirată investind în Agroland. În aceste vremuri instabile, modelul de business al Agroland prosperă. Veţi vedea deja în raportările pentru primele 6 luni din 2020 rezultate excelente, pe care sperăm să le replicăm şi în următoarele semestere".
În cadrul plasamentului privat derulat de Agroland au fost emise 80.803 obligaţiuni, care au fost cumpărate de 88 de investitori, dintre care 87 de investitori de retail şi un investitor institutional. Dintre cei 87 de investitori de retail, 86 sunt persoane fizice şi un investitor este persoană juridică română.
Plasamentul privat şi admiterea la tranzacţionare a obligaţiunilor au fost asistate de Tradeville, în calitate de Consultant Autorizat.
Ovidiu-George Dumitrescu, director general adjunct şi coordonator al diviziei de finanţări corporative a Tradeville, a afirmat: "Listarea obligaţiunilor Agroland demonstrează încă o dată că şi în România bursa este o soluţie pentru finanţarea economiei naţionale. Şi nu doar pentru companiile de nişă (ex. IT sau finanţe), ci pentru orice tip de firmă care are cel puţin aceste 3 lucruri: un istoric pozitiv, o organizare bună şi o viziune de dezvoltare solidă. În acest sens, suntem mândri că Tradeville este parte dintr-un număr tot mai mare de astfel de proiecte şi ne bucură să vedem un interes în creştere pentru finanţarea la bursă. Sper ca optimismul să fie factorul dominant în continuare şi să avem ocazia să aducem faţă în faţă cu investitorii potriviţi cât mai multe companii de succes".
Reţeaua de magazine agricole acoperă segmentele "Ferma", "Pet Care" şi "Gardening", iar de curând a intrat şi pe segmentul de fitofarmacii. Totodată, Agroland este cel mai mare furnizor din domeniu de pui de o zi. Vânzările de furaje şi pui au cele mai mari ponderi în vânzările Agroland, de 34,08% şi, respectiv, de 23,49%, potrivit datelor pentru anul 2019. În acelaşi timp, compania câştigă teren de la an la an segmentul de "Pet Care", care în anul 2019 a ajuns la 12,36% din venituri. În această etapă, Agroland evoluează de la magazine tradiţionale, cu suprafeţe cuprinse între 50-100 mp, către magazine specifice retailului modern cu suprafeţe de 400 - 500 mp.
Înfiinţată în anul 2009, societatea operează în prezent o reţea extinsă de magazine la nivel naţional, acoperind 28 de judeţe din Romania. La finalul lunii februarie, Agroland deţinea 247 de magazine, dintre care 57 operate direct şi 190 de magazine aparţinând francizaţilor. Societatea este prezentă şi în segmentul de comerţ on-line, unde sunt estimate vânzări de 400.000 de euro în acest an.
Agroland estimează că în cele 28 de judeţe în care este prezentă, pentru oraşele mici şi zonele rurale, deţine o cotă de piaţă de aproximativ 30%.
Agroland Business Systems a încheiat anul 2019 cu o cifră de afaceri de 133,6 milioane lei, un profit operaţional de aproape 3,8 milioane lei şi un profit net de 2,4 milioane lei. Societatea estimează că cifra de afaceri va consemna un ritm ascendent în următorii cinci ani, astfel că, în 2025, anul în care obligaţiunile vor ajunge la scadenţă, cifra de afaceri va fi de 222,6 milioane lei.
Horia Cardoş, fondatorul şi administratorul unic al companiei, deţine 90% din societate, în timp ce un alt pachet de 10% este deţinut de Ştefan Martin.