Statul va aloca fonduri de la buget pentru finanţarea activităţii de mentenanţă a infrastructurii feroviare. Hotărârea a fost adoptată, ieri, de Guvern, printr-o Ordonanţă de Urgenţă, potrivit unui comunicat transmis de Ministerul Transporturilor (MT).
Această subvenţie socială se va constitui ca o completare a veniturilor proprii ale companiei feroviare, obţinute din taxa de utilizare a infrastructurii şi va fi utilizată pentru suportarea contravalorii întreţinerii şi menţinerii funcţionalităţii infrastructurii feroviare, se arată în nota de fundamentare a proiectului de ordonanţă.
În prezent, veniturile din taxa de utilizare a infrastructurii acoperă circa 34,72% din cheltuielile pentru întreţinerea şi menţinerea funcţionalităţii infrastructurii. Un alt argument foarte important în susţinerea acestei modificări este, potrivit comunicatului de presă, că, în urma punerii în funcţiune a tronsoanelor de cale ferată modernizate de pe Coridorul IV paneuropean, viteza de circulaţie a crescut, iar parametrii tehnici impun o verificare şi o întreţinere mult mai exigentă: "În lipsa fondurilor necesare, Compania Naţională de Căi Ferate < CFR > nu va putea întreţine, la parametrii stabiliţi prin construcţie, aceste tronsoane, ceea ce va duce la pierderea garanţiei lucrărilor şi, pe cale de consecinţă, la adoptarea de măsuri restrictive în scopul asigurării siguranţei circulaţiei".
Sumele necesare pentru întreţinerea, reparaţia şi exploatarea infrastructurii publice care trebuie asigurate anual de la bugetul de stat se ridică la aproximativ 1,4 miliarde lei. Pentru anul 2011, necesarul minim care trebuie asigurat de la bugetul de stat în completarea veniturilor proprii prognozate de CNCF "CFR", pentru asigurarea funcţionării infrastructurii feroviare publice la parametri similari anului 2010, este de 400 de milioane de lei.
O altă decizia a Executivului este începerea procedurii de închidere a unor părţi din infrastructura publică feroviară, aflată în administrarea MT şi concesiunea Companiei Naţionale de Căi Ferate, sumele rezultate în urma casării urmând să fie utilizate de CFR tot pentru întreţinerea reţelei. Decizia a fost luată în şedinţa de ieri, prin hotărâre de guvern, potrivit unor surse oficiale citate de Mediafax.
În urma negocierilor cu Fondul Monetar Internaţional, Guvernul s-a angajat să închidă 20% din liniile de cale ferată aflate în administrarea CFR, reprezentând aproximativ 4.000 de kilometri, dacă nu găseşte un investitor care să realizeze întreţinerea acestora şi care va fi selecţionat în urma unor licitaţii.
Ca urmare a negocierilor cu FMI, MT a elaborat o hotărâre de guvern pentru închiderea a 1.474 kilometri de infrastructură feroviară excedentară şi care, din considerente tehnice şi comerciale, nu mai justifică menţinerea în funcţiune.
Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a semnat ieri, la Luxemburg, împreună cu şase omologi din UE, un memorandum pentru înfiinţarea Coridorului feroviar 7 de transport marfă, care, în România s-ar putea suprapune peste Coridorul 4 trans-european. Traseul exact va fi stabilit până în anul 2013. Planurile de implementare şi de investiţii pentru operaţionalizarea coridorului feroviar de marfă numărul 7 vor fi stabilite de un consiliu de conducere care va fi format din reprezentanţii celor şapte state semnatare ale memorandumului.
"Semnarea acestui memorandum este un angajament ferm din partea României pentru sprijinirea şi dezvoltarea transportului feroviar de marfă. Alături de partenerii noştri din Europa Centrală şi de Est vom insista ca acest Coridor să fie inclus în viitoarea Reţea Centrală desenată în cadrul noii politici TEN-T a Uniunii Europene. Harta noului Coridor urmează să fie finalizată până în 2013, conform prevederilor Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului, dar cel mai probabil în România ea se va suprapune peste coridorul 4 trans-european de cale ferată", a declarat Anca Boagiu, ministrul Transporturilor.
•
• Guvernul a avizat majorarea preţurilor de călătorie cu trenul şi cu metroul peste inflaţie
Guvernul a modificat normele de stabilire a preţurilor de călătorie cu trenul şi cu metroul prin introducerea unor prevederi care vor permite regiilor de transport să majoreze tarifele cu mai mult decât rata inflaţiei, conform înţelegerii cu FMI, au declarat surse oficiale, citate de Mediafax. Decizia a fost luată în şedinţa de ieri a Executivului, au arătat sursele.
În ultimii ani, tarifele Metrorex şi CFR au fost majorate, de regulă, prin raportare la nivelul inflaţiei.
Ministerul Transporturilor a iniţiat un proiect de ordonanţă de urgenţă care prevede că tarifele de călătorie cu trenul şi cu metroul vor fi majorate prin ordin al ministrului de resort, dar fără a fi legate de evoluţia inflaţiei, pentru a evita blocajul financiar al Metrorex şi CFR Călători.
Ordonanţa relevă că bugetul pe acest an al CFR Călători a fost fundamentat pe o majorare a tarifelor de călătorie cu aproximativ 10%, dar începând cu luna februarie, în timp ce pentru Metrorex este invocat doar faptul că preţul unei călătorii cu metroul reprezintă aproximativ 30% din preţul minim al unei călătorii similare în ţările europene.