Sindicaliştii din cadrul companiilor feroviare de stat susţin că amnistia fiscală aprobată de guvernul Dăncilă, săptămâna trecută, nu va fi aplicată societăţilor care îşi desfăşoară activitatea pe calea ferată.
În urma adoptării amnistiei fiscale, Eugen Teodorovici, ministrul Finanţelor Publice a spus că, de ştergerea penalităţilor şi dobânzilor calculate la debitele către bugetul de stat poate beneficia oricine, persoană fizică sau juridică, de stat sau privată.
Reprezentanţii Ministerului Transportului susţin că trebuie să vadă mai întâi cum se va aplica noul act normativ şi abia apoi vor stabili dacă, sub incidenţa acestuia, intră şi companiile feroviare de stat.
În schimb, liderii sindicatelor feroviare sunt circumspecţi privind noile măsuri adoptate de guvernul Dăncilă şi susţin că nu se va aplica amnistia fiscală nici la CFR Marfă şi nici la CFR SA, gestionarul infrastructurii feroviare din România.
Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă (FML) a declarat: "Ordonanţa amnistiei nu ajută cu nimic CFR Marfă, deoarece datoriile, de 60 milioane lei, către bugetul statului sunt în procedură de reeşalonare".
El a spus că debitul principal al CFR Marfă, de un miliard lei, către CFR SA, reprezintă o datorie între două companii şi nu se încadrează în prevederile ordonanţei, deoarece nu este o restanţă către bugetul de stat. Liderul sindical susţine că nici CFR SA nu va beneficia de amnistia fiscală.
Iulian Măntescu a precizat: "Atât CFR SA, cât şi CFR Călători beneficiază în fiecare an de alocări de la bugetul statului. CFR Călători primeşte compensaţie pentru transport, iar CFR SA primeşte bani pentru mentenanţă şi plata salariilor, anul acesta în valoare de 1,26 miliarde de lei. Dacă nu-şi achită la timp obligaţiile către bugetul statului, cele două companii nu mai primesc tranşele din alocările respective".
În privinţa CFR Marfă, compania se află în continuare sub supravegherea atentă a Comisiei Europene. Oficialii de la Bruxelles au lansat în urmă cu aproape doi ani o investigaţie pentru a determina dacă stingerea de către statul român, în 2013, a datoriilor CFR Marfă i-a conferit acesteia un avantaj neloial, cu încălcarea normelor UE privind ajutoarele de stat.
Există suspiciuni că, dacă amnistia fiscală aprobată de Guvern s-ar aplica companiei feroviare, ar putea fi considerată ajutor de stat de către oficialii europeni.
Deşi în ordonanţă este prevăzută şi conversia datoriilor către bugetul de stat în acţiuni, se pare că CFR Marfă nu va putea să apeleze nici la această măsură, deoarece Comisia Europeană acceptă conversia o singură dată, iar compania feroviară a mai beneficiat în trecut de un astfel de demers.