Preţurile rovinietei pentru camioanele de transport marfă ar urma să explodeze în următorii trei ani şi să atingă în 2026 de cinci ori valoarea anuală din prezent (1210 euro), dacă proiectul prezentat ieri de Ministerul Transporturilor prin care se doreşte transpunerea în plan naţional a unei directive europene în domeniul transportului rutier va trece de Guvern şi Parlament.
Iniţiativa legislativă va stabili ca plata rovinietei pentru camioanele de transport marfă să se facă după principiul "poluatorul plăteşte" şi în funcţie de distanţa parcursă şi nu de o anumită perioadă. Reprezentanţii Ministerului Transporturilor au mai propus ca rovinieta la autoturisme şi autovehicule uşoare să fie plătită în funcţie de norma de poluare. Schimbările legislative sunt un jalon prins în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, pe vremea când ministru de resort era Cătălin Drulă, actualul preşedinte al USR. Legislaţia trebuie modificată în cursul acestui an şi implementată efectiv până în anul 2026.
Potrivit scenariului din studiul de impact, dacă acum un transportator plăteşte pentru fiecare camion un preţ de 1210 euro, din 2026 el ar urma să achite 9 euro/100 kilometri cu titlu de taxă de drum pentru autostradă şi pentru drumurile naţionale. În ceea ce priveşte autoturismele, rovinieta va creşte de la 28 euro pe an pentru maşina de clasă poluare Euro 6 la 38 euro pe an în 2026.
Propunerile au fost prezentate reprezentanţilor confederaţiilor patronale din domeniul transportului rutier, care însă le resping, pe considerentul că taxele sunt prea mari pentru România, în condiţiile în care în acest moment nu avem nici măcar 1000 kilometri de autostradă. Ei au afirmat că, din calculul pe 100 kilometri, reiese că, dacă acum achită anual o rovinietă de 1210 euro/camion, în 2026 ar urma să achite 7050 euro/camion la un parcurs anual de 100.000 kilometri, din care 50% pe autostrăzi, iar în 2035 vor fi nevoiţi să scoată din buzunar pentru rovinietă şi pentru poluare aproximativ 16.275 euro/camion, date confirmate de studiul de impact realizat la solicitarea Ministerului Transporturilor.
"În primul rând, aceste tarife se vor reflecta în preţurile achitate de consumatorii finali, care vor cumpăra de la raft produse mai scumpe. În al doilea rând, nu avem de unde să plătim aceste sume pentru fiecare camion. Le-am transmis reprezentanţilor Ministerului Transporturilor să se ducă la Bruxelles şi să renegocieze acest jalon din PNRR, mai ales că pe noi nu ne-a consultat nimeni când a fost introdus în planul respectiv un asfel de jalon. Mai mult, nu avem capacitatea financiară necesară stabilită în studiul respectiv. Noi înţelegem că experţii care au întocmit studiul sunt profesionişti, dar nu pot să compare situaţia din Austria şi Italia cu aceea din România. Ei nu au luat în calcul că noi avem camioane care merg în tranzit, prin alte state, iar rovinieta respectivă ar trebui plătită numai pentru reţeaua de transport rutier din România. Ce facem apoi? Când trecem în alte state, plătim altă rovinietă? La cât vor ajunge astfel costurile finale pe fiecare camion, costuri care, repet, se vor regăsi în preţurile achitate la rafturile magazinelor de consumatorii finali?", ne-a declarat Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).
Proiectul de act normativ privind transpunerea directivei europene se află în consultare publică, iar cei interesaţi pot trimite propuneri şi amendamente în următoarele două săptămâni. După aceea, proiectul de act normativ ar urma să fie aprobat de Guvern şi trimis în Parlament spre dezbatere şi adoptare.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.03.2023, 01:29)
sabotaj organizat de "progresisti", in fapt bolsevici mascati
2. ussr
(mesaj trimis de Dan în data de 03.03.2023, 09:24)
pai multumiti-i tov ghinea de la cc al ussr
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.03.2023, 09:29)
o tara ca afara, incepem cu preturile :)
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.03.2023, 09:29)
Toti merg cu dublul sarcinii si au facut drumurile praf.Este o masura logica.
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.03.2023, 15:56)
Asta e adevarul. Dar nu recunoaste nimeni!
4.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.03.2023, 15:56)
Plus tahografe manarite!
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.03.2023, 12:03)
Chestia asta cu transport rutier de marfa este cea mai mare prostie...distruge drumurile, evaziune la greu, poluare, accidente. In mod normal transportul trebuie sa se faca pe cale ferata intre Hub-uri de distributie/colectare iar "last mile" deci destinatii finale pe distante mici 50-100 km c,u camioane de mica capacitate si in felul acesta se putea face noaptea cand nu bloca traficul rutier "conventional"
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.03.2023, 15:57)
Mare dreptate ai!
5.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.03.2023, 18:18)
sau cu avioane cargo... dar nu cu motoare termice :)
5.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.2)
(mesaj trimis de Anonim în data de 03.03.2023, 22:02)
Cu motoare electrice alimentate cu energie de la luna
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.03.2023, 12:33)
Bolsevismul European e mai prost si autosuicidar spre deopsebire de cel sovietic. Macar aia isi asigurau sistemul .Astea pe langa ca viseaza cai verzi pe pereti il fac sa se autodizolve . Sevede prostia si satanismul asa zis "democratic" de la o posta . Gunoiul occidental in dezmembrare se vede din cosmos. Minciunile propaganei il fac si pe dracu invidios la imaginatie. Fabulos.
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.03.2023, 12:40)
si spunea cineva ca nu ca mai creste pretul la ancare si utilitati?
da da...
e doar inceputul!
s c cret
8. fără titlu
(mesaj trimis de Florin în data de 03.03.2023, 20:42)
Toți cei care urâți de moarte camioanele și șoferii de camioane nu aveți idee cu ce se mănâncă acest domeniu.
Foarte rar se transporta marfa care sa depaseasca limita legală și la fel de rar se sabotează tahografele. Dar vouă vă plac discuțiile inutile in loc să faceți ceva productiv că să vă îmbunătăți-ti viață și viitorul copiilor voștri. Așa că acum va aștept cu valul de jigniri scrise foarte corect dar fara nici o valoare.