Ce începe rău, se termină rău. Iată bugetul pe 2024. Pentru a încheia greva profesorilor, în 2023, guvernul socialist a promis că anul următor le va majora salariile cu 40%. Ce s-a ales din această promisiune? Praful de pe tobă. Profesorii nu vor primi, în termeni reali, nimic.
Problema însă nu este doar aici. Ne-am obişnuit în această ţară ca politicienii să ne tragă pe sfoară. De la o vreme însă a apărut un nou gen de ofensă la adresa ideii de bună guvernare. Una destul de abilă, trebuie să recunosc.
De curând, oficialităţile au permis accesul maşinilor pe un tronson al aşa-zisei A0. În abstract, ideea nu este rea. Capitala are nevoie de o autostradă de centură. Problema este că traseul acesteia trece la foarte mare distanţă de oraş. În plus, s-a deschis doar un ciot (9 km) dintr-un ciot mai mare (19 km). Aşa că mă întreb ce sens are toată povestea.
Iată schema. Se iau nişte bani de la Buget şi se aruncă pe ceva care are doar un scop propagandistic. Valoare de utilizare? Zero. Jucăria guvernanţilor are un defect esenţial. Eu trec aproape zilnic pe la Corbeanca şi văd rampele pustii ale noii construcţii care duce dintr-un câmp în altul. Nici când va fi terminată această A0 nu va fi de mult folos şoferilor din Bucureşti.
Dacă tot au bani pentru construcţii, guvernanţii mai bine terminau autostrada A1, de la Bucureşti la Nădlac. De mai bine de zece ani sunt incapabili să facă asta. Rezultatul? Trafic de coşmar pe Valea Oltului. Nici măcar bucata de 13 km lipsă de pe tronsonul Deva-Lugoj nu este gata.
De curând, GPS-ul m-a dus undeva pe sub dealurile Prahovei. Acolo, pe câmp, am dat peste un şantier. Scria ceva despre "autostrada Ploieşti-Buzău". Iarăşi, ideea în sine nu este rea. Judecând însă după ce vedeam, acolo bătea vântul. Nu vedeam nici urmă de activitate. Am verificat. Informaţiile oficiale arată că segmentul Ploieşti-Mizil este "în execuţie" şi va fi inaugurat în iunie 2024. Nu sunt expert, dar suspectez că 2124 ar fi un termen mai rezonabil.
De la o vreme, am observat că Guvernul României s-a specializat în lansarea unor asemenea scheme. Se laudă cu proiecte şi cheltuieli care sunt strâmb gândite de la bun început. Ascultam ştirile la radio, zilele trecute. Înţeleg că s-a semnat că se va face (cândva, în viitorul îndepărtat) metrou până la aeroportul Otopeni. Dar tocmai s-a făcut linia de tren care pleacă de la Gara de Nord. Unde ajunge oricum metroul. De ce este nevoie acum de alt metrou? La un aeroport care deja este insuficient pentru traficul aerian din prezent?
Deviza zilei pare să fie "Na-ţi-o frântă, că ţi-am dres-o!". Şi cum spunea Ion Creangă: "Dintr-o pereche de boi de-a mare dragul să te uiţi la ei am rămas c-o pungă goală".
Una dintre victime a fost chiar memoria scriitorului de la Humuleşti. Bordeiul lui Ion Creangă a fost, de curând, mutilat de "renovarea" la care a fost supus, la indicaţiile unui baron local. S-a pus parchet, s-au montat termopane, s-au făcut bănci de beton. Să fiu bine înţeles. Uneori este nevoie ca asemenea case memoriale să fie, cu măsură, modernizate. La casa memorială Chopin de la ¯elazowa Wola, de lângă Varşovia, sunt şi intervenţii moderne. Dar totul este funcţional, iar spiritul locului este păstrat. La Humuleşti însă, bordeiul lui Creangă arată acum ca o magazie a unui supermarket.
Moş Gerilă de la Guvern însă este decis să facă tot felul de cadouri de acest gen în 2024. Principalul beneficiar? Băncile. Regimul Ciolacu-Johannis este decis să se împrumute la un nivel record. La fiecare 3 lei cheltuiţi, statul se va împrumuta cu încă un leu.
Nici măcar aşa cifrele Bugetului nu au logică. Guvernul mizează pe 20 de miliarde de lei colectate în plus de ANAF. De unde? Doar Dumnezeu ştie! ANAF a ratat întotdeauna ţintele de colectare, iar 2024 nu are de ce să fie diferit.
Ne întoarcem în zona transporturilor. În decembrie 2023 a fost adoptată "Strategia naţională pentru siguranţa rutieră". Un fleac de 617 milioane de euro întinşi pe şapte ani. Regimul se laudă că astfel va reduce la jumătate numărul accidentelor mortale. România are în prezent, de departe, cea mai mare rată a accidentelor mortale din Uniunea Europeană. O scădere la jumătate ne-ar duce abia în zona unde este acum Ciprul, o ţară deloc cunoscută pentru siguranţa traficului. Însă în logica actualului ministru al Transporturilor, acesta ar fi un "progres".
Cireaşa de pe tort a anului 2023 a fost, cu siguranţă, podul suspendat de la Brăila. Imediat după ce a fost deschis cu mare fanfară, a început să crape asfaltul. Apoi au început să cadă şuruburile. În octombrie au apărut infiltraţii la structura de rezistenţă de sub apa Dunării. Un director al CNAIR a recunoscut că acestea pot afecta integritatea structurală a podului.
"Avem nişte bani la Buget. Ce facem cu ei?". Cumpărăm ce găsim - acesta este răspunsul Guvernului. Şi apoi venim în piaţa publică, scoatem sacul şi împărţim. În neştire, cui nimerim. Oricum banii trebuie cheltuiţi până la sărbători.