În condiţiile legii aflate în vigoare şi aplicabile la momentul actual, şoferii primarilor pot semna documente de achiziţie publică, atrage atenţia Laura Ştefan, expert anti-corupţie în cadrul organizaţiei Expert Forum. Domnia sa a declarat ieri, în cadrul unei conferinţe: "Eu nu votez funcţionari publici, eu votez primari. Dacă tot sunt analfabeţi şi nu ştiu ce semnează, nu înţeleg ce mai caută în acea funcţie. Primarii se află în Constituţia României şi au ajuns să nu mai aibă nicio răspundere. Este foarte dubios şi suspect, totodată, că nu a existat niciun fel de reacţie sau obiecţie privitoare la acest lucru, atâta timp cât în România se contestă absolu orice, indiferent de natura problemei".
Cu cât Europa este mai vulnerabilă şi mai divizată, cu atât este mai dificil să intervină contra derapajelor de la regulile democratice şi ale statului de drept în state membre cu instituţii slabe şi corupţie la nivel înalt, spre "marea uşurare" a decidenţilor care au probleme cu legea, notează studiul prezentat de Expert Forum la evenimentul respectiv.
"Acest lucru este cu atât mai îngrijorător, cu cât şi în anul 2014 politicienii români continuă lupta contra instituţiilor statului de drept şi pentru scăparea de responsabilitate penală, pe furiş sau pe faţă", precizează documentul.
Raportul prezentat de Laura Ştefan explică: "Parlamentul a trecut < pe furiş > o Lege (20/2014) care modifică Legea administraţiei locale permiţând primarilor şi şefilor de consilii judeţene să-şi delege atribuţiile conferite de lege acarilor Păun din subordine. Adoptarea şi promulgarea legii au fost făcute într-un secret atât de bine păstrat, încât a fost descoperită abia după publicarea în Monitorul Oficial. CU siguranţă, era nevoie de o lege pentru a rezolva o problemă pe care nici nu ştiam că o avem: susţinătorii argumentează că legea protejează aleşii să intre la puşcărie semnând ca primari lucruri pe care nu le înţeleg, în timp ce istoria reală ne arată că niciodată vreun ales nu a intrat la puşcărie pentru aşa ceva, ci pentru infracţiuni săvârşite în deplină cunoştinţă de cauză. Oricât ne-am strădui să găsim o explicaţie legitimă pentru această lege, concluzia este una clară: cu un DNA (Direcţia Naţională Anticorupţie) şi un ANI (Agenţia Naţională de Integritate) funcţionând la turaţie maximă, este disperare mare în teritoriu ca liderii locali să scape de ANI şi de răspunderea penală, făcând-o cât mai difuză şi, preferabil, scoţând-o din jurisdicţia DNA, mai ales în an electoral. O asemenea lege este total nedemocratică, întrucât cetăţenii îşi votează primarul sau şeful de consiliu judeţean pornind de la ipoteza că acesta are anumite atribuţii legale, le va folosi în timpul mandatului şi va fi pe deplin răspunzător pentru ele în faţa celor care l-au votat".
Laura Ştefan a mai spus: "Pe legea de azi, şoferul semnează documente de achiziţie publică. Marile tunuri sunt acolo unde primarii vor să delege absolut tot. Luaţi exemplul lui Radu Mazăre. Cred că primarii trebuie să îşi ia oameni foarte buni lângă ei, de la consilieri la experţi. Dacă păstrăm în administraţia publică numai rude şi prieteni, atunci ne merităm soarta". Totodată, domnia sa a făcut referire şi la Noul Cod Penal: "Vechiul cod penal pedepsea mult mai dur infractorii încă de la prima infracţiune. Noul cod oferă pedepse foarte blânde în cazul primei infracţiuni, acestea devenind foarte severe de la a doua infracţiune comisă".
Sorin Ioniţă, oficial în cadrul Expert Forum, a completat: "Trebuie să echilibrăm ce se poate delega şi ce nu. Se putea delega şi pe legea veche. Mult mai îngrijorător este faptul că există zero discuţii pe această temă".