Reporter: Cum a decurs anul 2016 în turism?
Lucia Morariu: Rezultatele confirmă aşteptările ca 2016 să fie un an bun pentru turismul românesc, cu creşteri substanţiale în turismul intern. Investiţiile realizate în ultimii doi-trei ani în structurile de cazare, în centrele de divertisment, tratament şi cură balneară sau în centrele de tip spa au atras un număr mare de turişti. Mai mult decât atât, unităţile hoteliere au făcut investiţii importante în dotări specifice organizării de conferinţe, ceea ce a dus la o creştere a interesului companiilor pentru organizarea de evenimente de tip corporate.
Reporter: Anul trecut, Turcia s-a aflat în topul destinaţiilor preferate de turişti. Cum s-a modificat acest lucru în 2016? Care a fost principala destinaţie a anului?
Lucia Morariu: Turcia a înregistrat anul acesta o scădere, pe fondul tensiunilor politice. Cu toate acestea, turiştii noştri ne-au încurajat să reluăm vânzările, pentru că îşi doreau tipul acesta de vacanţă, la all inclusive, cu foarte multe facilităţi pentru copii. Principala destinaţie a anului a fost Grecia, mai ales datorită proximităţii, dar şi culturii foarte apropiate de România. În ceea ce priveşte anul 2017, estimăm că Spania va creşte cel mai mult pe piaţa românească, aceasta fiind o destinaţie cu foarte multe opţiuni pentru turişti, inclusiv servicii all-inclusive.
Reporter: Care a fost procentul turiştilor care au ales destinaţiile externe şi ce procent a preferat destinaţiile interne?
Lucia Morariu: Din totalul turiştilor care au călătorit cu scop de vacanţă, pe care i-am avut în 2016, circa 70% au optat pentru vacanţe în România şi 30% au optat pentru vacanţe în străinătate.
Reporter: S-a simţit o creştere faţă de anul trecut pe destinaţiile interne? Au contribuit voucherele de vacanţă la creşterea numărului de turişti care au optat pentru astfel de vacanţe?
Lucia Morariu: România a fost vedeta sezonului 2016, cu creşteri de 44% faţă de anul 2015.
Un aport semnificativ l-au avut voucherele de vacanţă, chiar dacă nu sunt încă implementate în totalitate. Compania EXIMTUR a înregistrat vânzări de circa un milion de euro în acest an contra vouchere de vacanţă.
Reporter: Care au fost destinaţiile interne preferate de turişti?
Lucia Morariu: Atât Litoralul, cât şi Delta Dunării, dar şi staţiunile balneare româneşti sau regiuni de excelenţă precum Bucovina au fost foarte cerute în acest an de clienţii noştri. Statisticile noaste arată că litoralul a crescut cu o treime faţă de 2015, staţiunile montane cu peste 40%, cele balneare cu peste 60%, în timp ce Delta Dunării a crescut cu 110%.
Reporter: Cum vedeţi evoluţia turismului în ţara noastră?
Lucia Morariu: Turismul din România este pe un trend ascendant, în plină dezvoltare. Însă trebuie investit constant în infrastructura turistică, mai ales în staţiunile balneare, unde cererea este mare pentru refacere, tratament, prevenţie sau pentru zona spa de relaxare. Nu este de ajuns să ai doar resursă naturală, mare, munte, izvoare naturale, dacă nu ai şi componenta de infrastructură turistică şi mai ales resursa umană instruită care să asigure calitatea şi desfăşurarea corespunzătoare a serviciilor turistice. Turismul este ca un joc de domino, fiecare piesă este importantă pentru a susţine întregul, şi niciuna nu poate completa lipsa celeilalte.
La fel de important este ca infrastructura rutieră să fie dezvoltată. Degeaba ai hoteluri frumoase, în care s-au investit milioane de euro, şi turişti dornici să îşi petreacă vacanţele în România, dacă drumul până la destinaţie durează prea mult.
Reporter: Cum s-au resimţit evenimentele nefericite cu care s-au confruntat anumite destinaţii, în cadrul companiei?
Lucia Morariu: Contextul internaţional este foarte important pentru turism, pentru că pe primul loc se află siguranţa turiştilor. Este normal ca o zonă turistică unde există conflicte sau tensiuni politice să înregistreze o scădere a numărului de turişti. De aceea, încercăm să le oferim turiştilor noştri alternative de vacanţe sigure, în care să aibă la dispoziţie toate facilităţile pe care şi le doresc.
Reporter: Se simte vreo schimbare în comportamentul turiştilor români ca urmare a situaţiei internaţionale?
Lucia Morariu: Comportamentul turiştilor români este unul mai precaut, iar această schimbare este una firească în contextul situaţiei internaţionale. Turiştii se documentează mai mult în ceea ce priveşte riscul pe care îl presupune o călătorie într-o destinaţie şi încearcă să îşi ia mai multe măsuri de precauţie.
Reporter: Care credeţi că vor fi cele mai căutate destinaţii în 2017, către ce se îndreaptă turiştii în noul context internaţional?
Lucia Morariu: Printre destinaţiile care înregistrează creşteri, atât prin prisma vânzărilor din sezonul 2016, cât şi a tendinţelor pentru 2017 se numără Grecia (10%), Bulgaria (10%), Spania (30%), Italia (10%), Croaţia (5%), Slovenia (50%) pentru destinaţiile de sejur la mare şi Italia, Spania, Franţa, Germania, Marea Britanie pentru destinaţiile de city break.
Croazierele şi pachetele turistice care includ croaziere au o mare trecere printre turiştii români, unele linii de croazieră au înţeles acest mesaj, dar şi potenţialul pieţei turistice din România, astfel încât oferă tarife foarte bune pentru diferite rute. EXIMTUR a înregistrat, în anul 2016, o creştere de vânzări pentru croaziere de 30%, faţă de anul 2015.
Circuitele cu autocarul sau avionul sunt în continuare preferate de un număr mare de turişti, motivaţia de a îmbina relaxarea activă cu componenta culturală a convins cu 10% mai mulţi turişti să aleagă acest tip de pachete turistice în anul 2016. Destinaţiile din Europa au fost cele mai solicitate, circuitele culturale către Italia, Franţa, Spania, Benelux au fost cel mai bine vândute.
Printre destinaţiile exotice şi îndepărtate care sunt preferate de turiştii români se regăsesc Emiratele Arabe Unite (Dubai), cu o creştere de 25%, Insulele Maldive, cu o creştere de 38%, Statele Unite ale Americii, cu o creştere de 40%, Republica Dominicană, cu o creştere de 10%, Mauritius, cu o creştere de 10%.
La nivelul EXIMTUR vom insista să promovăm şi destinaţiile apropiate de România, accesibile şi cu maşina, având în vedere actualul context internaţional. Printre aceste destinaţii se numără Slovenia, pentru circuite vara şi schi iarna, Slovacia, Ungaria pentru staţiunile balneo şi facilităţile SPA, Croaţia care încă nu a ajuns la un potenţial de vânzare maxim pe piaţa din România, Bulgaria, destinaţia aleasă an de an de români pentru litoral şi schi. Vom continua vânzarea de pachete de vacanţă în Grecia, unde foarte mulţi români preferă să plece cu maşina personală, în loc de zboruri clasice sau cele charter.
Reporter: Care a fost cifra de afaceri a companiei în 2016 şi ce aşteptări financiare aveţi pentru 2017?
Lucia Morariu: Pentru 2016 cifra de vânzări a fost de 47 milioane de euro, în creştere cu peste 10%, şi un profit de 350.000 euro. Din cifra de afaceri, 30% reprezintă vânzările din vacanţe şi 70% înseamnă business travel. Rezultatele ne bucură şi ne-au fost apreciate şi la nivel naţional, prin cele două premii obţinute la finalul anului din partea Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii, un premiu pentru performanţă în turism, şi de Camera de Comerţ a României, care ne-a premiat la Gala Naţională a Firmelor Private.
Pentru 2017 estimăm o creştere de cel puţin 5% a volumului de vânzări, atât pe seama consolidării afacerilor business travel cât şi pe seama creşterii turismului cu scop de vacanţă.
Reporter: Vă mulţumesc!