Peste jumătate din populaţie, 51,1%, utilizează servicii bancare, potrivit unui studiu de monitorizare a reputaţiei băncilor făcut de TNS CSOP.
Penetrarea serviciilor bancare este mai mare în mediul urban, doar 40,7% din respondenţii din mediul rural declarând că sunt clienţi ai băncilor.
Două treimi din populaţia între 25 şi 39 de ani foloseşte servicii bancare, acestea fiind mai puţin populare în rândul celor de peste 61 de ani (răspândire de 26,6%).
Surprinzător este că, deşi nu dispun de venituri proprii, tinerii de sub 25 de ani folosesc instrumentele bancare într-o proporţie considerabilă (49,7%), mai relevă raportul.
Legătura între utilizarea serviciilor bancare şi venitul utilizatorului este direct proporţională, potrivit aceluiaşi raport.
Serviciile bancare sunt utilizate de 29,5% dintre cei cu venit de sub 1000 de lei şi de 79,7% dintre cei cu venituri de peste 3000 lei.
Acelaşi raport există şi între gradul de utilizare al serviciilor bancare şi nivelul de educaţie. 57,6% dintre respondenţii cu un nivel de educaţie mediu întrebuinţează instrumentele bancare, lucru care se întâmplă în doar 30,8% din cazuri în categoria celor al căror nivel de educaţie este generală.
• O treime din utilizatorii serviciilor bancare sunt clienţii mai multor instituţii
Circa 36% dintre clienţii băncilor au apelat în ultimele luni la două sau mai multe instituţii, se arată în studiul TNS CSOP. Cea mai mare duplicare o înregistrează ING Bank, 53% din clienţii săi apelând la serviciile altor bănci.
La polul opus se situează CEC Bank, unde numai 27% dintre clienţi se află în această situaţie.
• Clienţii cu venituri mici şi cei din sud-estul ţării nu văd băncile cu ochi buni
Potrivit aceluiaşi raport, există diferenţe regionale în modul în care clienţii privesc relaţia cu bnncile. Astfel, locuitorii din vestul şi nord-vestul ţării au tendinţa de a fi mai pozitivi în relaţia cu instituţiile de credit, la polul opus situându-se cei din Sud-Est.
Percepţia asupra băncilor este influenţată şi de venitul populaţiei, cei cu venituri mici privind în mod negativ băncile.
• ING Bank, cel mai bine privită bancă de către proprii clienţi
ING Bank deţine cea mai bună poziţie din punctul de vedere al reputaţiei în ochii propriilor clienţi. Pe poziţia secundă se situează Banca Transilvania, urmată de CEC Bank. Banca cu cea mai proastă reputaţie în rândul propriilor clienţi este Bancpost.
Nivelul de ataşament faţă de instituţiile de credit este în general scăzut, doar 40% dintre respondeţii sondajului fiind ataşaţi de banca pe care o utilizează.
Datele pentru studiul TNS CSOP au fost adunate în patru etape, în lunile ianuarie, februarie, aprilie şi iunie 2009. Eşantionul folosit a fost de 1.100 respondenţi pentru fiecare etapă. Marja de eroare este de plus sau minus 3%, la un nivel de încredere de 95%. Respondenţii au fost aleşi aleatoriu.