Draftul actului legislativ privind impunerea impozitului forfetar va intra într-o primă lectură la Guvern în această săptămână, urmând ca forfetarul să se aplice practic de la 1 octombrie, a declarat, la finalul săptămânii trecute, la Braşov, ministrul pentru IMM-uri, Mediu de Afaceri şi Turism, Maria Grapini.
"Am spus şi până acum că sperăm ca de la 1 octombrie să se aplice acest act normativ care ar trebui să aducă o transparenţă mai mare pe piaţă", a spus ministrul, precizând că până atunci companiile turistice vor plăti impozitele pe care le plăteau şi până acum.
"De la 1 octombrie se va aplica acest impozit forfetar pe mai multe coduri CAEN. E un impozit pe care îl facem ca şi studiu pilot pentru a putea să facem şi curăţenie, să şi simplificăm, dar să fie şi această etică pentru că, în ultimele 6 luni, am primit foarte multe reclamaţii de la cei oneşti că există o neînregistrare a turiştilor şi multe alte lucruri care nu sunt evidenţiate fiscal", a declarat Grapini.
Ministrul a spus că suma convenită să fie plătită "este mult mai mică decât dacă s-ar plăti impozit pe profit, tocmai pentru a fi o conformare voluntară, pentru a se simplifica modalitatea de plată".
Impozitul forfetar va fi stabilit ca o sumă fixă, în funcţie de anumiţi indicatori pentru fiecare domeniu de activitate. Impozitul va viza doar unele servicii, precum pensiuni, hoteluri, restaurante, saloane de înfrumuseţare sau spălătorii auto. Contribuabilii mari, lanţurile hoteliere mari nu intră în categoria supusă impozitului forfetar.
Guvernul intenţionează să modifice prin lege modul de taxare a hotelurilor şi pensiunilor şi să introducă un impozit care va înlocui cota de 16% pe profit sau de 3% pe cifra de afaceri. Se urmăreşte astfel lărgirea bazei de impozitare prin taxarea firmelor care nu declară profit şi care, potrivit autorităţilor, fac evaziune fiscală.
Viitorul impozit pe camera de hotel ar putea fi cuprins între 42 şi 200 euro pe an pentru structurile din Bucureşti, 15-66 de euro pentru cele de pe litoral şi 19-82 euro pentru staţiunile montane, reiese din formulele de calcul transmise de Ministerul Economiei către Ministerul Finanţelor.
• Şoferii de autocare - testaţi la şase luni
Grapini a mai declarat că şoferii de autocare şi microbuze ar trebui testaţi o dată la şase luni, pentru evitarea producerii unor evenimente ca cel din Muntenegru, şi, totodată, să nu mai fie posibil ca o persoană de altă profesie să fie şofer de autocar în concediu. Ea a anunţat că a ridicat în şedinţă de Guvern problema acreditării şi certificării transportatorilor din turism şi că până în septembrie trebuie revizuită toată legislaţia legată de autorizaţii date atât mijloacelor de transport, cât şi conducătorilor auto pentru transportul persoanelor. "Personal, am dispus să nu existe posibilitatea ca o persoană de altă profesie să fie şofer de autocar în concediu, pentru că lucrează cu vieţi omeneşti. Cred foarte mult că abilităţile, viteza de reacţie sunt păstrate vii dacă faci curent această activitate. Pe de altă parte, văd necesitatea ca o dată la şase luni conducătorii auto (de autocar - n.r.) să fie verificaţi cu toate testele posibile, de la starea de sănătate, putea să facă infarct şoferul, până la testul psihologic şi îndemânare", a spus ministrul.
Ministrul a mai spus că, în cazul accidentului din Muntenegru, agenţia de turism a avut un contract extrem de corect şi bine întocmit cu transportatorul şi "acel contract prevede foarte clar că toată obligaţia şi responsabilitatea de a transporta în bune condiţii pasagerii aparţine transportatorului".
Şoferul autocarului care s-a răsturnat în Muntenegru, George Ciobanu, nu avea contract de muncă la firma care asigura transportul, nici avizele medical şi psihologic, a declarat, vineri, Adrian Kritikos, inspector la Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR).