Meta, compania-mamă a Facebook, a desfiinţat două reţele de conturi neconectate între ele, din China şi Rusia, care încercau să influenţeze naraţiunile politice din SUA şi Europa, transmite CNBC, conform News.ro.
Platforma caută şi elimină în mod regulat conturile despre care consideră că i-au încălcat politica împotriva comportamentului coordonat neautentic.
O astfel de activitate a devenit un punct de foc în SUA după alegerile prezidenţiale din 2016, când agenţiile de informaţii au descoperit că grupurile ruse au folosit platformele de social media pentru a promova naraţiuni divizionare în SUA.
Campania de influenţă din Rusia a vizat în principal Germania, precum şi Franţa, Italia, Ucraina şi Regatul Unit.
Începând din luna mai, o reţea de peste 60 de site-uri web care uzurpa identitatea unor organizaţii de ştiri legitime din Europa a postat articole originale criticând Ucraina şi argumentând împotriva sancţiunilor occidentale împotriva Rusiei, potrivit Meta.
Grupul promova articolele şi meme-urile originale şi videoclipurile YouTube pe platforme, inclusiv Facebook, Instagram, Telegram, Twitter şi Change.org, a adăugat acesta.
Meta a numit operaţiunea "cea mai mare şi mai complexă operaţiune de origine rusă pe care am întrerupt-o de la începutul războiului din Ucraina. A prezentat o combinaţie neobişnuită de sofisticare şi forţă brută. Site-urile web falsificate şi utilizarea multor limbi au cerut investiţii atât tehnice, cât şi lingvistice. Amplificarea pe reţelele sociale, pe de altă parte, s-a bazat în primul rând pe reclame brute şi conturi false", a spus Meta.
Meta a mai arătat că grupul a creat noi site-uri web chiar dacă i-a blocat domeniile originale pe parcursul investigaţiei. Paginile operau în mai multe limbi diferite, iar postările lor au fost ocazional amplificate de paginile de Facebook ale ambasadei Ruse din Europa şi Asia.
Cu toate acestea, Meta a spus că majoritatea conturilor au fost detectate şi eliminate de sistemul său automatizat chiar înainte de a începe investigaţia.
Separat, Meta a spus că a eliminat "o reţea mică" creată în China, care viza SUA, Republica Cehă şi un public vorbitor de limbă chineză şi franceză din alte locuri.
Campania "a inclus patru eforturi în mare măsură separate şi de scurtă durată, fiecare concentrată pe un anumit public, în momente diferite între toamna lui 2021 şi mijlocul lui septembrie 2022", a spus Meta.
În SUA, operaţiunea din China "a vizat oameni de ambele părţi ale spectrului politic", a spus Meta, şi a fost prima reţea chineză concentrată pe politica internă a SUA pe care a perturbat-o înaintea alegerilor intermediare din 2022.
În trecut, a spus compania, campaniile de influenţă chineză pe care le-a întrerupt se concentrau de obicei pe criticarea Statelor Unite către publicul din alte ţări.
Campania din Republica Cehă a impulsionat naraţiunile antiguvernamentale, a spus Meta, vizând sprijinul statului pentru Ucraina.
Meta a spus că fiecare campanie a inclus aproximativ o jumătate de duzină de conturi şi a postat "în timpul orelor de lucru în China" şi că puţini oameni au reacţionat efectiv la postări.