Ministerul Educaţiei lansează în consultare publică Strategia Naţională de Educaţie Parentală "Părinţi educaţi, copii fericiţi", care are ca scopul de a îmbunătăţi cunoştinţele, abilităţile, practicile de îngrijire şi educare a copilului în conformitate cu recomandările psihopedagogiei moderne, informează news.ro.
"Prin dobândirea acestor competenţe, părinţii vor fi mai informaţi şi mai siguri în rolul lor, mai capabili să le ofere copiilor sprijinul şi îndrumarea de care au nevoie pentru succes în şcoală şi în viaţă", consideră ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu.
"Ministerul Educaţiei lansează în consultare publică Strategia Naţională «Părinţi educaţi, copii fericiţi». Rolul fundamental în educarea copiilor îl are familia în sens larg, ca microunivers al societăţii. Sistemul de învăţământ este dator să sprijine şi, la nevoie, să orienteze familia în acest rol, într-un mod profesionist şi în spiritul cooperării şi al încrederii, astfel încât obiectivele parcursului şcolar obligatoriu să fie atinse în interesul superior al copilului şi în contextul nevoilor speciale ale acestuia. Unul din rolurile importante ale şcolii, în acest context, este să organizeze activităţi pentru întreaga familie, atât în scopul dezvoltării competenţelor părinţilor în domeniul organizării vieţii de familie, cât şi în scopul încurajării părinţilor de a reveni, unde este cazul, la învăţarea pe tot parcursul vieţii", se arată într-un comunicat de presă semnat de ministrul Sorin Cîmpeanu.
Conform surse citate, slaba informare a părinţilor din mediile dezavantajate privind creşterea şi îngrijirea copiilor are drept consecinţă neglijarea copilului în toate formele ei de manifestare (fizică, educaţională, emoţională şi de sănătate mintală, precum şi lipsa de supraveghere adecvată), factori care, alături de mortalitatea infantilă, sărăcie si malnutriţie, afectează un număr semnificativ de copii şi familiile acestora.
"Fenomenul părinţilor plecaţi la muncă în străinătate, numărul crescut al sarcinilor în rândul adolescentelor, căsătoriile timpurii în comunităţile sărace, marginalizate, numărul crescut al copiilor abuzaţi, neglijaţi sau exploataţi reprezintă probleme grave care afectează mulţi copii şi tineri. Succesul şcolar şi în viaţă al copiilor şi tinerilor se construieşte nu doar pe activitatea de predare-învăţare-evaluare de la clasă, ci are ca fundament stimularea stării de bine de acasă şi de la şcoală, atitudinea familiei şi comunităţii faţă de învăţare, precum şi importanţa pe care familia o acordă educaţiei. Ciclurile multigeneraţionale de eşec educaţional, atât de frecvente în unele medii dezavantajate din România, sporesc inechitatea şi reduc şansele de succes ale copiilor. Aceste cicluri de eşec pot fi întrerupte doar prin implicarea părinţilor, a familiilor în actul educaţional, în crearea unei atitudini pozitive faţă de învăţare şi faţă de valoarea adăugată pe care educaţia o poate avea în viaţa tuturor", mai scrie în comunicat.
Astfel, se arată că, în vederea asigurării egalităţii de şanse a tuturor copiilor, Ministerul Educaţiei este dator să creeze un cadru de pregătire, consiliere şi educare a părinţilor şi a viitorilor părinţi, astfel încât persoanele vulnerabile, copii, tineri şi părinţi, să fie protejate, consiliate şi ajutate.
"Strategia Naţională «Părinţi educaţi, copii fericiţi» vine să creeze acest cadru pentru dezvoltarea competenţelor parentale, cu scopul de a îmbunătăţi cunoştinţele, abilităţile, practicile de îngrijire şi educare a copilului în conformitate cu recomandările psihopedagogiei moderne. Prin dobândirea acestor competenţe, părinţii vor fi mai informaţi şi mai siguri în rolul lor, mai capabili să le ofere copiilor sprijinul şi îndrumarea de care au nevoie pentru succes în şcoală şi în viaţă", subliniază sursa citată.