Ministerul Transporturilor a informat oficial Primăria Capitalei că va emite avizul de principiu pentru construirea pasarelei pietonale din zona podului de cale ferată din Parcul Herăstrău încă din 2015. Administraţia Lacuri, Parcuri şi Agrement Bucureşti nu a transmis nici până în acest moment documentaţia tehnică necesară emiterii documentului de către Minister, conform unui comunicat de presă trimis de instituţie.
Podul de cale ferată din zona Parcului Herăstrău, aflat în administrarea CFR SA, asigură doar infrastructura necesară traficului feroviar, fiind prevăzut cu trotuar şi scări tehnologice numai pentru accesul şi deplasarea personalului feroviar autorizat. În prezent, singura variantă de traversare a Parcului Herăstrău în siguranţă este aleea pietonală special amenajată pe sub podul feroviar. Tot pe sub podul feroviar există o altă zonă de acces (împrejmuită cu gard şi închisă de proprietar - ALPAB), care ar putea permite accesul pietonal, însă nu este administrată de MT sau CFR.
Pentru evitarea accidentelor în zona podului feroviar, reprezentanţii CFR au avertizat pietonii care traversează lacul prin zone interzise asupra pericolelor la care se expun. Până la ora actuală, documentaţia tehnică pentru construirea pasarelei pietonale nu a fost transmisă de Primărie către CFR, astfel încât să poată fi emis avizul necesar.
În vederea solicitării Administraţiei Lacuri, Parcuri şi Agrement Bucureşti de a construi în zonă o pasarelă pietonală, reprezentanţii companiei feroviare şi-au exprimat în scris încă din 2015 susţinerea proiectului de utilitate şi siguranţă publică prin emiterea avizului de principiu cu condiţia să fie transmisă documentaţia tehnică, întocmită de un proiectant de specialitate autorizat de Autoritatea Feroviară Română şi verificată de verificatori atestaţi pentru acest tip de construcţie. CFR SA a transmis condiţiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească pentru amplasarea pasarelei.
Primarul General, Gabriela Firea, a transmis o scrisoare ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, în care solicită urgentarea emiterii avizelor necesare pentru ca PMB să poată construi cât mai rapid în vecintatea podului care aparţine CFR, un pod pietonal care să traverseze lacul Herastrau şi care să fie sigur pentru pietoni şi biciclişti, conform unui comunicat de presă trimis Redacţiei de Primăria Municipiului Bucureşti.
Primarul General, Gabriela Firea a afirmat: "Primăria Municipiului Bucureşti, prin Administraţia Lacuri, Parcuri şi Agrement Bucuresti (ALPAB) a prevăzut în buget, încă din anul 2015, fondurile necesare pentru întocmirea unui studiu de fezabilitate în vederea construirii unei pasarele pietonale peste lacul Herăstrău în această zonă. Tot în anul 2015, prin mai multe adrese, ALPAB a solicitat Ministerului Transporturilor avizul de principiu privind amplasarea unei pasarele pietonale şi distanţa minimă la care se poate apropia cu aceasta de podul de cale ferată. Atât în 2015, cât şi în anul 2016, Ministerul Transporturilor a refuzat propunerea Municipalităţii, argumentând că soluţia propusă nu se încadrează în regulile privind amplasarea şi autorizarea construcţiilor în zona de protecţie a căii ferate".
Gabriela Firea a adăugat: "Concomitent, PMB a alocat ALPAB şi în acest an fondurile pentru realizarea studiului de fezabilitate, 'pod pietonal traversare lac Herăstrău - zona cale ferată'. Subliniez ca la începutul acestui an, Municipalitatea a tras un semnal de alarmă asupra pericolelor la care sunt expuşi cetăţenii din cauza lipsei unei soluţii alternative pentru traversarea lacului Herăstrău. În consecinţă, vă rog să ne transmiteţi cât mai urgent care sunt condiţiile impuse de regulile de vecinătate cu podul CF pentru realizarea acestuia, având în vedere şi condiţiile impuse de păstrarea nealterată a monumentului istoric Parcul Herăstrău".
Primăria susţine că s-a subliniat necesitatea respectării restricţiilor din zona de protecţie şi siguranţă a magistralei 800 Bucureşti-Constanţa. Faptul ar fi determinat realizarea pasarelei la o distanţă foarte mare care ar fi majorat costurile. Totodată, amplasarea este imposibilă deoarece Parcul Herăstrău este monument istoric şi este nevoie de o inserţie minimă pentru a reduce elementele de susţinere ale pasarelei.
ALPAB a obţinut toate avizele pentru amplasarea provizorie a unui pod plutitor în vecinătatea podului de cale ferată, care să preia funcţiunea de pod pietonal şi care ar putea fi realizat în aproximativ 30 de zile. Soluţia a fost propusă în condiţiile în care derularea etapelor necesită o perioadă îndelungată de realizare, potrivit Primăriei.
Reacţia autorităţilor au apărut după ce un bărbat a murit duminică după ce a fost călcat de tren pe podul de cale ferată din Parcul Herăstrău, au declarat reprezentanţii ISU Bucuresti pentru HotNews.ro. Se pare că motivul pentru care tânărul nu a auzit trenul este faptul că acesta avea căştile în ureche, potrivit agenţiei de ştiri.