Confruntat cu solicitarea preşedintelul PSD, Liviu Dragnea, privind eliberarea funcţiei în favoarea unui alt coleg social democrat, Lucian Şova a demisionat, ieri, din funcţia de ministru al Transporturilor. Demisia lui Şova vine la capătul unui mandat controversat, plin de dispute atât cu operatorii din domeniul transporturilor, cu liderii de sindicat, cât şi cu reprezentanţii administraţiilor publice locale, unul dintre cei mai mari contestatari ai ministrului fiind chiar Gabriela Firea, primarul general al Capitalei.
Înainte însă de a părăsi fotoliul de ministru, Lucian Şova a informat presa cu privire la rapoartele întocmite de Corpul de Control cu privire la Magis-trala M 5 de metrou şi cu privire la CFR Marfă.
Deşi verificările la metrou au fost finalizate în 31 august 2018, conform datelor incluse în informarea de presă, ministrul demisionar Lucian Şova a ales să le facă publice abia ieri.
Corpul de Control al ministrului Transporturilor a efectuat verificări la Metrorex, care au vizat respectarea prevederilor legale şi contractuale în derularea contractului de proiectare şi execuţie a Magistralei 5 de metrou, Drumul Taberei-Pantelimon. Tronson 1: Drumul Taberei-Universitate. Secţiunea Râul Doamnei-Haşdeu (Opera)-Structura de rezistenţă("Proiectul"). Verificările au fost efectuate în perioada 22-31.08.2018. În urma controlului au fost constatate deficienţe în implementarea proiectului, care au condus la întârzieri în derularea contractului dar şi la suplimentarea costurilor pentru Metrorex. Inspectorii din cadrul ministerului susţin că există nereguli şi/sau posibile fraude în implementarea proiectului privind obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau fondurilor publice naţionale aferente acestora.
Raportul arată că valoarea iniţială a contractului a fost subestimată la lansarea procedurii de achiziţie, iar în derulare au intervenit majorări substanţiale ale valorii acestuia, informaţii ce reprezintă indicii de fraudă. În urma analizării modului în care a fost pregătită şi derulată licitaţia publică şi a modului de stabilire a termenilor contractuali şi implementarea contractului s-a constatat generarea de costuri suplimentare de către autoritatea contractantă în favoarea executantului în valoare de peste 188 milioane lei.
Având în vedere prevederile legale, precum şi faptul că proiectul este finanţat din fonduri ale Uniunii Europene, organele de control consideră necesară sesizarea Departamentului pentru lupta Antifraudă-DLAF, pentru cercetarea şi luarea măsurilor.
Totodată, membrii Consiliului de Administraţie al Metrorex precum şi conducerea societăţii vor analiza constatările şi concluziile raportului Corpului de Control şi vor dispune măsurile legale pentru stabilirea, cercetarea şi sancţionarea după caz a personalului responsabil pentru deficienţele constatate.
• Conducerea CFR Marfă, neinteresată de obţinerea contractului cu Complexul Energetic Oltenia
Al doilea raport prezentat ieri se referă la nereguli constatate în cadrul companiei CFR Marfă. În documentul de control întocmit de inspectorii din cadrul Corpului de Control se susţine că CFR Marfă ar fi pierdut un posibil profit în valoare de peste 19 milioane de lei, în urma unei licitaţii pentru trans-port de cărbune. Societatea CFR Marfă a participat la licitaţia organizată de Complexul Energetic Oltenia având ca obiect transportul de cărbune. Comisia de licitaţie a prezentat o singură ofertă, potrivit documentelor puse la dispoziţia organelor de control, deşi putea să reoferteze, de mai multe ori, în interesul companiei.
Inspectorii din cadrul Ministerului Transporturilor consideră că, prin nereofertare, s-au creat premisele necesare adjudecării în favoarea contracandidatului companiei de stat. De aceea, Corpul de Control a transmis documentul organelor competente să evalueze dacă această acţiune reprezintă un prejudiciu pentru CFR Marfă.
Ziarul BURSA a solicitat Ministerului Transporturilor să ne pună la dispoziţie cele două rapoarte de control menţionate în comunicatele de presă. Din păcate, documentele respective nu ne-au fost furnizate, reprezentanţii Biroului de presă din cadrul ministerului susţinând că rapoartele au fost înaintate organelor de cercetare şi, din acest motiv, nu ne pot oferi mai multe detalii.
Din cele relatate în comunicatele de presă şi din exprimarea reprezentanţilor Biroului de presă din cadrul Minis-terului Transporturilor, ar reieşi că în cadrul companiilor Metrorex şi CFR Marfă au fost constatate grave probleme manageriale cu privire la două contracte specifice, deficienţe care au cauzat pierderi materiale importante pentru ambele companii, fapt care ar atrage eventuale răspunderi materiale, disciplinare, administrative sau penale pentru persoanele implicate.
Dacă situaţia prezentată la compania CFR Marfă este reală, atunci persoanele responsabile de pierderea celor 19 milioane de lei ar trebui să fie sancţionate drastic, mai ales că ştiau că societatea trece printr-o situaţie financiară precară, deoarece în urmă cu câteva luni CFR S.A. a solicitat să fie declarat falimentul pentru compania feroviară de transport de mărfuri, din cauza unei datorii de 100 de milioane de euro.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Stef în data de 23.11.2018, 12:46)
când nu mai sunt la manete apare corectitudinea.Asta-i conducător?