Autorităţile au rămas în prezent în discuţii doar cu cei doi mari constructori de aeronave, Boeing şi Airbus, pentru achiziţia a două avioane care să completeze flota transportatorului naţional aerian Tarom, a declarat sâmbătă, pentru News.ro, ministrul Transporturilor, Sorin Buşe.
"Acum suntem în negocieri, dar negocierile acestea sunt complexe. Sunt doi producători potenţiali, poate să fie Boeing sau poate să fie Airbus. Noi negociem cu amândoi", a afirmat Buşe, prezent la Dispeceratul Central Metrorex pentru Ziua Porţilor Deschise.
El a precizat că există mai multe opţiuni în acest sens.
"Una este ceea ce se numeşte dry-lease (închirierea de aeronave fără echipaj, n.r.), aceasta este opţiunea cea mai uşoară, alta este un wet-lease, unde ne dau (avionul, n.r.) cu tot cu echipaj. Dar se mai poate face şi altceva. Poate fi inclus într-un contract mai mare în care noi negociem cu un producător şi alte avioane din flotă. Deci asta e în funcţie de condiţiile pe care ni le oferă", a explicat Buşe.
Ministrul spune că, dacă negocierile pentru reînnoirea flotei durează, atunci autorităţile vor opta pentru dry-lease "care ne permite să avem aeronave un an-doi, ca închirierea unei maşini".
Întrebat când va bate palma cu unul dintre producători, Buşe spune că acest aspect depinde foarte mult de negocieri.
"Trebuie să căutăm şi să obţinem cele mai avantajoase condiţii financiare pentru România. Dacă cineva ne oferă o condiţie foarte avantajoasă, atunci o exercităm. Dacă vedem că nu sunt condiţiile avantajoase, atunci o să ne permitem să mai aşteptăm două-trei luni, dar nu mai mult", a precizat ministrul Transporturilor.
Buşe declara recent, pentru agenţia citată, că Ministerul Transporturilor a avut deja discuţii cu mari producători de avioane precum Boeing şi ATR şi urmează să negocieze cu Airbus, Embraer şi Bombardier pentru a înlocui în viitor întreaga flotă a transportatorului aerian de stat Tarom, pe lângă opţiunea închirierii a două avioane ATR care să ofere o mai mare flexibilitate flotei deja existente.
Reprezentanţii Tarom au anunţat în repetate rânduri în ultimii ani că este necesară înlocuirea flotei companiei, pentru eficientizarea activităţii.
Avioanele din flota Tarom au o medie de vârstă de peste 15 ani, situaţie care măreşte semnificativ costurile de întreţinere şi operare. În prezent, după retragerea ultimului Airbus A310, Tarom operează cu 21 de avioane din trei mărci diferite - Airbus, ATR şi Boeing.
În primele nouă luni din acest an, pierderile Tarom au fost de 13 milioane lei.
Transportatorul a raportat pentru primul semestru pierderi de 28,6 milioane lei (peste 6 milioane euro), de opt ori mai mari faţă de nivelul prevăzut în bugetul de venituri si cheltuieli, din cauza anulării sau întârzierii unor curse, care au generat penalităţi neplănuite şi reducerea veniturilor, dar şi pe fondul performanţei slabe a conducerii executive din primele trei luni ale anului.
În 2010, pierderile au fost de 332,5 milioane lei la o cifră de afaceri de 918,6 milioane lei, iar compania avea 2.368 angajaţi, potrivit raportului financiar trimis la Ministerul Finanţelor.
În 2015, pierderile au fost de 27,4 milioane lei, iar numărul angajaţilor era, la finalul anului, de 1.880. Ultimul an cu profit pentru Tarom a fost 2007.
Tarom a pierdut rapid cotă de piaţă în faţa competitorilor, în special a companiilor low-cost, în ultimii ani.
Operatorul aerian low-cost Blue Air, cu 1,42 milioane de pasageri transportaţi în primul semestru, a depăşit Tarom din punctul de vedere al flotei şi al traficului în acest an, ajungând la 26 de avioane.
Tarom a transportat anul trecut 2,39 milioane de pasageri. Gradul mediu de încărcare al aeronavelor Tarom a fost anul trecut de circa 68%.
Cea mai mare companie aeriană de pe piaţa românească, după numărul de pasageri transportaţi, este Wizz Air, cu 2,42 milioane de pasageri în primele şase luni ale acestui an, în creştere cu peste 10% faţă de perioada echivalentă din 2015.