Reformele ANAF vizează în special relaţia cu cetăţeanul din perspectiva simplificării conformării voluntare şi eficientizarea colectării veniturilor la buget, a afirmat, ieri, Mirela Călugăreanu, şefa Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), în cadrul unei conferinţe organizată de PwC România.
Mirela Călugăreanu a afirmat: "Procesul de digitalizare al Agenţiei este strâns legat, defapt oferă suportul reformelor pe care ANAF trebuie să le realizeze. Iar aceste reforme vizează două mari aspecte: în primul rând relaţia cu cetăţeanul, din perspectiva simplificării conformării, şi este normal să se întâmple aşa pentru că cei mai mulţi dintre contribuabilii noştri sunt contribuabili corecţi care vor să se conformeze - aici este rolul ANAF de a facilita procesul de conformare. Al doilea mare aspect îl reprezintă eficientizarea colectării veniturilor la buget, efectele aşteptate prin implementarea unei strategii integrate şi bine pregătite din perspectiva digitalizării desigur că vizează reducerea decalajului fiscal, mai ales în zona TVA, dar în egală măsură şi reducerea arieratelor fiscale. (...) Evident că strategia guvernamentală şi cea a mediului de afaceri pentru un sistem fiscal digitalizat trebuie să meargă mână în mână. Spre deosebire de ANAF, ştim cu toţii că mediul de afaceri este cu un pas înainte în ceea ce priveşte digitalizarea. În privinţa conformării şi a prevenirii şi combaterii evaziunii fiscale, e clar că rolul este exclusiv al ANAF şi întrebarea legitimă este cum poate ANAF să joace în mod corespunzător acest rol, nu de astăzi ci de ieri ar fi trebuit, care sunt măsurile necesare".
Şefa ANAF a arătat că reformarea Agenţiei prin digitalizare este esenţială, dar de asemenea este nevoie de o strategie şi de un management corespunzător al resurselor umane la nivelul Agenţiei în condiţiile în care mulţi angajaţi vor ieşi la pensie în următorii 3-5 ani.
"Am afirmat de curând că Agenţia are în prezent 22.000 de angajaţi, are 2.600 de de posturi vacante, dar anii care vin ne vor crea din această perspectivă o reală problemă pentru că în circa 3-5 ani peste 3.000 de angajaţi din Agenţie se vor pensiona, ceea ce ne conduce la concluzia că la un anumit moment vom ajunge la un gol de 6.000 de angajaţi. În mod evident, procesul de digitalizare ne va aduce în situaţia în care de aceste posturi vacante, menţionez şi subliniez, nu va mai fi nevoie la această dimensiune, dar totuşi, de oameni noi, de oameni tineri, de un proces de întinerire pe care trebuie să-l derulăm la nivelul Agenţiei este nevoie şi lucrul acesta trebuie să-l începem cât mai curând pentru că fiind în discuţie la un nivel ridicat de expertiză în domeniu fiscal cunoaşteţi şi dumneavoastră care este perioada medie în care îţi formezi un specialist în fiscalitate, timpul minim de formare al unui angajat în interiorul sistemului fiscal este în general de 2 ani. Deci alături de strategia de digitalizare vorbim şi de o strategie, de un plan de ocupare corespunzător al resurselor umane care să vizeze două componente: dezvoltarea competenţelor şi întinerirea Agenţiei şi atragerea de angajaţi tineri", a explicat Călugăreanu.
De asemenea, ea a spus că instituţia a încercat să valorifice toată expertiza şi consultanţa obţinute în proiectul realizat împreună cu Banca Mondială. Pornind de la acel proiect şi ţinând cont de nevoile actuale al Agenţiei s-a realizat strategia de digitalizare a ANAF pentru 2021-2024 care vizează atât partea de hard, cât şi partea de soft şi cuprinde 40 de proiecte.
"Uitându-ne în trecut, apropo de procesul de digitalizare, am început în anul 2019 o analiză extrem de sinceră în interiorul Agenţiei, ce a lipsit ANAF ca să poată duce la bun sfârşit reforma din perspectiva digitalizării. Cel mai important lucru pe care l-am constatat este faptul că a lipsit o pregătire a procesului de reformă din perspectiva digitalizării. Lucrurile nu sunt simple şi ştiţi la fel de bine ca şi mine că implementarea nu începe pur şi simplu. Ea trebuie pregătită. Trebuie să ai o foaie de parcurs clară, să ai obiectivele bine marcate, responsabilităţile dar şi beneficiile de asemenea clar definite. Şi nu în ultimul rând, să dezvolţi în interiorul organizaţiei, să extinzi acele locomotive ale reformei pentru că ele te vor ajuta să depăşeşti rezistenţa la schimbare pe care orice organizaţie, de altfel, o manifestă. Cu siguranţă că un număr restrâns de 70-80 de oameni este insuficient să dezvolte un proiect de astfel de anvergură şi să fie locomotivele acestei reforme. Dar cel mai mult a lipsit Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală expertiza în domeniul IT. Expertiza internă, mă refer de data asta. Ne-au lipsit specialiştii în zona IT şi mă refer la specialişti care să cunoască noile tehnologii şi care împreună cu direcţiile de business să poată implementa proiectele majore în domeniul digitalizării", a spus Călugăreanu.
Şefa ANAF a precizat, în context, că, odată cu eliminarea restricţiilor cu privire la recrutarea de personal de specialitate, foarte curând instituţia va avea angajaţi calificaţi în domeniul IT, statistică, specialişti în econometrie şi analiza datelor.
"Este în atenţia noastră ca în perioada imediat următoare aceste activităţi să fie întărite. Am încredere, din discuţiile purtate cu factorii guvernamentali, că vom întări printr-o recrutare internă. Desigur, nu mii de oameni, dar sunt nişte segmente deficitare. Toate misiunile de asistenţă tehnică externă pentru ANAF au pus în evidenţă lucrul acesta: e nevoie să întărim anumite segmente", a precizat Călugăreanu.
Sia Jiru, reprezentant ANAF, a mai afirmat că în anul 2021 vor continua controalele în domeniul comerţului online, iar în cazurile de risc fiscal ridicat şi de evaziune fiscală vor fi extinse operaţiunile de control inclusiv la beneficiarii direcţi ai companiilor.
"În perioada pandemiei dar şi anterior domeniul comerţului electronic a înflorit. Şi e foarte bine că s-a întâmplat aşa. Cei mai mulţi contribuabili plătesc impozite şi taxe din activităţile derulate dar din analizele pe care colegii de la Antifraudă le-au realizat, pe un număr de 2 milioane de tranzacţii, au avut indicii temeinice că avem şi cazuri de sustragere de la declararea şi plata obligaţiilor fiscale. Anul trecut, 500 de astfel de verificări s-au realizat şi riscurile au fost confirmate, de aceea colega Sia Jiru spunea că acţiunile (de control) vor continua. Deci domeniul comerţului electronic este un domeniu de interes din perspectiva ANAF", a explicat şefa ANAF Mirela Călugăreanu.
Mirela Călugăreanu a mai afirmat că în curând ANAF va publica o serie de documente programatice, esenţiale, pentru agenţie: strategia ANAF pentru 2021-2024, strategia pentru digitalizare, strategia de comunicare publică în domeniul managementului resurselor umane, un program de reducere a arieratelor fiscale, un program de prevenire şi combatere a evaziunii fiscale şi planul operaţional de recuperare a veniturilor.
Călugăreanu a spus de asemenea că numărul contribuabililor înregistraţi în Spaţiul Privat Virtual, portalul prin care se pot accesa digital serviciile puse la dispoziţie de ANAF, a crescut cu 35% anul trecut după ce s-a implementat identificarea vizuală de la distanţă a contribuabililor.
M.G.