Tarifele asigurătorilor "completează imaginea distrugerii companiilor autohtone de transport mărfuri şi pasageri", consideră Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT), solicitând Guvernului şi Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) dezbateri transparente între piaţa de transport şi asigurători, pentru ajustarea tarifelor la contextul economic şi social din ţara noastră.
FORT susţine că firmele autohtone de transport "au primit încă o lovitură grea în 2014, pe fondul creşterii nejustificate şi necontrolate a tarifelor practicate de asigurători pentru poliţele de tip RCA", conform unui comunicat remis azi redacţiei. Federaţia este nemulţumită că tarifele de răspundere civilă auto practicate de asigurătorii din România sunt, în acest an, aproape duble faţă de 2013, "fără ca piaţa de transport să realizeze ceea ce se întâmplă".
De regulă, companiile de transport încheie pe 12 luni asigurări obligatorii pentru parcul deţinut, în baza unor convenţii de plată în rate lunare sau trimestriale sau chiar cu plata integrală în avans. Perioada cea mai aglomerată de reînnoire a poliţelor anuale este decembrie-ianuarie, iar anul acesta majoritatea transportatorilor a constatat că nu îşi mai poate permite asigurarea RCA din cauza faptului că în costurile operaţionale pentru transport nu pot include noile creşteri ale primelor de asigurare, se mai arată în comunicat.
"În mod normal, o astfel de creştere a valorii asigurărilor obligatorii ar împinge piaţa de transport către o majorare de tarife atât în transportul de pasageri, cât şi în cel de marfă, însă acest lucru este imposibil în România, ţara în care transportatorii practică tarife cu până la 35% mai mici la transporturile de marfă şi cel puţin cu 50% mai mici în cazul transportului de persoane comparativ cu media europeană şi asta din cauza contextului economico-social în care îşi desfăşoară activitatea", se plânge Federaţia.
FORT mai punctează că 2014 este anul cel mai dificil pentru piaţa de transport, din cauza accizei suplimentare la carburanţi, a recalculării "nefireşti" a acesteia şi a creşterii "nejustificate" a tarifelor asigurărilor, "iar Guvernul nu a făcut absolut nimic pentru a amortiza loviturile grele primite de transportatorii români".
"Totodată, trebuie ţinut cont de faptul că majoritatea daunelor au la bază probleme grave ce ţin de infrastructura rutieră din România", conchide Federaţia.