Reporter: Care sunt provocările pe care le întâmpinaţi ca antreprenor în ţara noastră? Cât de greu este să faci, astăzi, afaceri de succes?
Nicoleta Munteanu: În cei zece ani de când promovez şi susţin spiritul antreprenorial, am avut ocazia să mă întâlnesc cu foarte mulţi tineri dornici să demareze propria lor afacere. În aceeaşi măsură am interacţionat cu mulţi tineri care consideră că antreprenoriatul nu este cea mai bună alternativă de carieră. Unul dintre principalele motive pentru care tinerii se tem să urmeze calea antreprenoriatului este reprezentat de lipsa capitalului, cu toate că astăzi sunt multe programe de finaţare. Un alt impediment major în calea dezvoltării antreprenoriatului îl reprezintă taxele şi impozitele ridicate. Educaţia antreprenorială este, de asemenea, un alt factor important pentru dezvoltarea antreprenoriatului în ţara noastră. În sesiunile mele de mentorat am constatat faptul că cei mai mulţi tineri antreprenori nu au urmat programe de educaţie antreprenorială în cadrul şcolilor sau universităţilor, iar cei care au urmat astfel de programe nu se simt suficient de bine pregătiţi deoarece profesorii, neavând abilităţi practice în antreprenoriat, nu sunt în măsură să ofere soluţii concrete la problemele lor. Această situaţie arată, din păcate, calitatea şi eficienţa scăzută a educaţiei antreprenoriale. Cu toate acestea, astăzi nu mai este atât de greu să porneşti o afacere. În trei zile îţi poţi înfiinţa compania, opţiunile de finanţare sunt mult mai flexibile şi variate, iar dacă eşti la început de drum poţi să lucrezi împreună cu alţi antreprenori în acelaşi spaţiu şi aici mă refer la acele spaţii de co-working - business hub-uri şi mai mult decât atât, ai acces mult mai rapid la investitori, la mentori şi la clienţi.
Reporter: Cum vedeţi mediul de afaceri din ţara noastră, comparativ cu alte state?
Nicoleta Munteanu: Mediul de afaceri din ţara noastră are nevoie de investiţii susţinute, de un cadru fiscal şi juridic stabil, predictibil şi sustenabil pe termen lung, precum şi de măsuri urgente care să încurajeze antreprenoriatul românesc prin debirocratizare, creşterea transparenţei şi îmbunătăţirea accesului la finanţare pentru IMM-uri. Comparativ cu alte state, România este, din păcate, în urmă la multe capitole dar, dacă ar fi să ne raportăm la capitolul viteză - internet, spre exemplu, suntem pe locul 5 în lume şi respectiv locul 2 în Europa. În ceea ce priveşte antreprenoriatul feminin, în anul 2019 peste 675.000 de femei conduc afaceri în diferite domenii de activitate. Cu toate acestea, femeile reprezintă doar 25% dintre patronii din România, potrivit unui studiul realizat de compania de consultanţă Frames. Chiar şi în aceste condiţii perspectivele sunt încurajatoare şi am curajul să afirm că în viitor antreprenoriatul feminin va juca un rol important în dimanica mediului de afaceri autohton.
Reporter: Care sunt perspectivele de dezvoltare ale ţării noastre în ceea ce priveşte mediul economic?
Nicoleta Munteanu: Cu toţii am observat că s-au făcut progrese în ceea ce priveşte armonizarea legislaţiei în vederea susţinerii mediului de afaceri din ţara noastră şi aici mă refer la îmbunătăţirea legislaţiei privitoare la achiziţiile publice care ar trebui să conducă la o deblocare a marilor proiecte de investiţii, seria facilităţilor fiscale sub forma ajutoarelor de stat care vor impulsiona investiţiile în anumite sectoare şi regiuni ale ţării noastre, facilităţile acordate firmelor care desfăşoară activităţi în domeniul cercetării-dezvoltării precum şi facilităţile fiscale oferite firmelor care activează în domeniul IT. Toate acestea au contribuit şi contribuie în continuarea la dinamizarea mediului de afaceri. Totuşi, consider că statul ar trebui să se asigure că legile pe care le-a dat sunt corect aplicate şi să dea dovadă de consecvenţă între ceea ce promite şi ceea ce face. Să nu uităm că nevoile investitorilor sunt aceleaşi: vor stabilitate, predictibilitate şi un tratament egal în relaţia cu administraţia şi instituţiile statului.
Reporter: Care sunt măsurile economice pe care le susţineţi şi care consideraţi că ar avea ca efect creşterea economică a ţării noastre?
Nicoleta Munteanu: Sunt o adeptă a dezvoltării durabile, a proiectelor pe termen lung, ireversibile care să permită o creştere economică sănătoasă şi o revalidare a potenţialului nostru naţional în ceea ce priveşte competiţia internaţională. Ingredientul minune pentru a ajunge la o asemenea performanţă îl reprezintă investiţiile. În opinia mea, întreg ciclul de dezvoltare economică se învârte în jurul acestei măsuri. Nu mă refer neapărat la investiţiile directe pe care le face sau ar trebui să le facă guvernul, mă gândesc aici în primul rând la infrastructură. Nici la faptul că ar trebui să încurajăm în mod direct aducerea unor investitori strategici în România. Acestea sunt lucruri foarte importante şi cu siguranţă au un efect mare asupra eficienţei sistemului economic. Mă gândesc la racordarea rapidă cu tehnologia informaţiei, digitalizarea şi hub-urile de nişă specifice revoluţiei digitale. România are o şansă în ceea ce priveşte dezvoltarea pe termen lung dacă se focalizează pe sectoare de activitate de nişă, exploatând tradiţiile şi calitatea forţei de muncă existentă astăzi în ţară. Nu în ultimul rând existenţa unor măsuri fiscale coerente care să promoveze mai degrabă investiţia decât consumul, ar putea fi răspunsul la această întrebare.
Reporter: Ce impact credeţi că vor avea măsurile din programul de guvernare al coaliţiei PSD-ALDE asupra mediului de afaceri?
Nicoleta Munteanu: Este greu de dat un răspuns privind impactul asupra mediului de afaceri datorită faptului că efectele asupra acestuia se pot vedea în timp. Ca intenţie, sprijinirea mediului de afaceri a fost considerat o prioritate a programului de guvernare. S-a vorbit de reglementare inteligentă, consultare permanentă, creşterea accesului la finanţare şi în special simplificarea procedurilor şi debirocratizare pentru micii întreprinzători. Putem analiza modul în care ceea ce s-a promis a fost implementat şi observăm că, în afară de programele Start-Up, restul a rămas oarecum pe hârtie - Agenţiile Regionale de Atragere de Invesţii şi Promovare a Exportului, susţinerea investiţiilor strategice ale antreprenorilor autohtoni, apariţia PNDA, programul naţional de dezvoltare a antreprenoriatului, sprijinirea internaţionalizării. Într-adevăr pe masa legislativului se află legea lobby-ului. În ce priveşte educaţia antreprenorială - înfiinţarea liceelor de antreprenoriat şi Programul România Profesională - lipseşte cu desăvârşire. Nu cred că guvernanţii mai au timp pentru restartarea mediului de afaceri aşa cum s-au lăudat. Impactul? Vom vedea. Cu o creştere economică bazată preponderent pe consum, antreprenoriatul nu prea îşi găseşte locul.
Reporter: Cum a evoluat sentimentul femeilor antreprenor în ultimii ani?
Nicoleta Munteanu: Din punctul meu de vedere, de la o oarecare neîncredere, la o confirmare şi la certitudinea că există loc de mai bine. Dincolo de voinţa femeii antreprenor ţin să remarc şi anumite instrumente instituţionale care în ultima perioadă au făcut un lobby puternic asigurând un cadru optim pentru dezvoltarea antreprenoriatului feminin. Mă refer aici la CONAF, singura confederaţie naţională al cărei scop îl reprezintă promovarea sistematică a antreprenoriatului feminin. Prin evenimentele de networking organizate de CONAF se facilitează interacţiunea femeilor aflate la început de drum cu antreprenori şi investitori consacraţi, se prezintă poveşti de succes şi ideile de afaceri ale participanţilor şi nu în ultimul rând se dezbat diferite teme importante pentru mediul antreprenorial. Works hop-urile organizate de CONAF au fost create pentru femeile antreprenor în scopul identificării şi dezvoltării acelor abilităţi şi competenţe specifice care nu se învaţă pe băncile şcolii. La CONAF înveţi cum poţi transforma o simplă idee într-o afacere de succes. Misiunea noastră, a doamnelor ambasador şi mentor al antreprenoriatului feminin este să promovăm spiritul antreprenorial, să oferim încredere şi să inspirăm prin exemplu personal.
Reporter: Care au fost domeniile în care doamnele şi-au deschis cele mai multe afaceri în ultimii ani?
Nicoleta Munteanu: Dacă urmărim studiile de specialitate, putem observa că femeia antreprenor din România a pătruns în toate sectoarele de activitate ale economiei, unele din ele fiind considerate specific bărbatului, mă refer aici în mod special la zona contrucţiilor. Nu aş putea să vă spun dacă există domenii în care femeile antreprenor şi-au deschis cele mai multe afaceri în ultimii ani dar pot să vă spun că în sectoarele de activitate precum serviciile, activităţile culturale şi educative, reprezintă în acest moment majoritatea.
Reporter: Care sunt perspectivele femeilor antreprenor din ţara noastră?
Nicoleta Munteanu: Cred că în momentul acesta mediul de afaceri în România este unul foarte deschis dacă îl raportăm la gen. Femeia antreprenor nu numai că a convins în acest domeniu de activitate dar consider că şi percepţia bărbaţilor, inclusiv a bărbatului antreprenor s-a schimbat în ultimii ani. Din acest punct de vedere perspectivele sunt încurajatoare, nu mă refer doar cantitativ, ci şi din punct de vedere al calităţii. Vreau să mai remarc un lucru foarte important: cu toată ascensiunea femeii antreprenor, observ cu plăcere şi bucurie că rolurile sociale majore pe care le joacă femeile în societate - soţie, mamă, gospodină, prietenă - nu s-au modificat. Femeia antreprenor reuşeşte cumva să îmbine eficient business-ul cu familia.
Reporter: Cu ce probleme se confruntă cel mai des doamnele din business şi care sunt soluţiile pentru rezolvarea acestora?
Nicoleta Munteanu: Încă mai persistă o oarecare rigiditate şi convenţionalism la nivelul societăţii româneşti legată de femeia care doreşte să facă o carieră. Observaţi că nu am spus femeia antreprenor, ci femeia care doreşte să-şi construiască o carieră. Educaţia antreprenorială viitoare va ajuta mult la schimbarea acestei mentalităţi, dovadă că în prezent asistăm la un proces ireversibil de emancipare profesională la nivel elitist al femeii în societatea românească. Evident, putem vorbi de multe cauze care generează probleme dar, fără a le minimaliza pe celelalte, consider că mentalitatea şi convingerile sociale de gen, reprezintă în momentul acesta cea mai mare problemă cu care se confruntă femeile antreprenor. Accesul la informaţie, egalitatea între bărbaţi şi femei, educaţia antreprenorială, poveştile de succes ale femeilor antreprenor sunt soluţii pe care viitorul le va certifica.
Reporter: Vă mulţumesc!