Noile tarife impuse de Trump la importurile de petrol din Canada şi Mexic avantajează rafinăriile europene şi asiatice

A.F.
Internaţional / 3 februarie

Noile tarife impuse de Trump la importurile de petrol din Canada şi Mexic avantajează rafinăriile europene şi asiatice

Noile tarife impuse de preşedintele american Donald Trump asupra importurilor de petrol din Canada şi Mexic vor oferi rafinăriilor europene şi asiatice un avantaj competitiv faţă de rivalele lor din SUA, potrivit analiştilor şi participanţilor din industrie consultaţi de Reuters.

Trump a ordonat sâmbătă impunerea unor tarife de 25% asupra importurilor din Canada şi Mexic şi de 10% asupra bunurilor din China, măsuri care, conform oficialilor Casei Albe, sunt menite să abordeze o urgenţă naţională legată de traficul de fentanil şi imigraţia ilegală. Deşi produsele energetice canadiene vor avea doar o taxă de 10%, importurile de energie din Mexic vor fi afectate de tariful complet de 25%.

Aceste tarife aplicate celor mai mari două surse de import de ţiţei pentru SUA vor creşte costurile pentru tipurile mai grele de petrol necesare rafinăriilor americane pentru o producţie optimă, ceea ce le-ar putea reduce profitabilitatea şi chiar forţa unele unităţi să îşi diminueze producţia.

Această situaţie oferă însă o oportunitate pentru rafinăriile din alte regiuni să îşi crească producţia şi să compenseze diferenţele din piaţă. În prezent, SUA sunt un exportator de motorină şi un importator de benzină, ceea ce face ca dezechilibrele comerciale să afecteze direct consumatorii şi preţurile la pompă.

"Reducerea exporturilor americane de motorină ar susţine marjele de rafinare din Europa, în timp ce ar putea apărea mai multe oportunităţi de export în piaţa benzinei, deja puternic afectată," a declarat David Wech, economist-şef al companiei de consultanţă Vortexa. Acesta a adăugat că, "per total, măsura este benefică pentru rafinăriile europene, dar probabil nu şi pentru consumatorii europeni."

Un director dintr-o casă de brokeraj a confirmat că marjele europene ar putea creşte, întrucât Coasta de Est a SUA va fi nevoită să importe mai multă benzină. Acesta a concluzionat că "rafinăriile europene şi asiatice sunt marii câştigători ai acestor tarife."

Impactul tarifelor va forţa, cel mai probabil, producătorii de petrol afectaţi să reduca preţurile pentru a găsi cumpărători. Matias Togni, fondatorul firmei de analiză Next Barrel, a declarat că rafinăriile asiatice sunt bine poziţionate pentru a absorbi petrolul mexican şi canadian la preţ redus, ceea ce le-ar putea creşte marjele de profit.

De asemenea, rafinăriile asiatice ar putea beneficia datorită capacităţii lor de a prelucra ţiţei greu şi a ritmului ridicat de operare pe care îl menţin.

Randy Hurburun, şeful diviziei de rafinare de la Energy Aspects, a explicat că "rafinăriile asiatice sunt într-o poziţie avantajoasă datorită echipamentelor necesare pentru procesarea ţiţeiului greu şi a faptului că îşi cresc în prezent ratele de producţie."

Extinderea conductei Trans Mountain (TMX) din Canada, finalizată în mai 2023, permite acum transportul a 590.000 de barili pe zi către Coasta Pacificului a Canadei, ceea ce înseamnă că petrolul canadian ar putea ajunge mai uşor pe piaţa asiatică, compensând eventualele reduceri ale importurilor din Venezuela şi Arabia Saudită.

În plus, rafinăriile din regiunea Asia-Pacific ar putea profita de oportunităţile de arbitraj pentru combustibil către Coasta de Vest a SUA, unde costurile mai mari ale materiilor prime ar putea reduce oferta locală.

Impact asupra industriei americane şi consumatorilor

Deşi rafinăriile din Midwest-ul american vor continua probabil să cumpere ţiţei canadian chiar şi cu tarifele impuse, costurile vor fi transmise către consumatori. Stewart Glickman, analist de piaţă la CFRA Research, a avertizat că "americanii din Midwest ar putea plăti cu 20-25 de cenţi mai mult pe galon de benzină."

Importurile de ţiţei din Canada şi Mexic au reprezentat aproximativ 28% din totalul rafinat în SUA în 2023, conform datelor Energy Information Administration (EIA).

Rafinăriile din interiorul SUA, în special cele din Midwest, sunt extrem de dependente de petrolul canadian, iar capacitatea lor de a înlocui acest tip de ţiţei cu cel american WTI light este limitată din cauza diferenţelor de compoziţie.

Neil Crosby, analist la Sparta Commodities, a explicat că "rafinăriile americane nu pot înlocui uşor petrolul canadian şi mexican cu ţiţei WTI, deoarece acestea au nevoie de combustibili reziduali specifici."

Deşi unele rafinării americane au făcut îmbunătăţiri pentru a prelucra mai mult petrol uşor, acest lucru ar duce la subutilizarea unităţilor secundare, afectând atât eficienţa, cât şi rentabilitatea rafinăriilor.

"Orice perturbare a sistemului de aprovizionare cu ţiţei duce inevitabil la creşterea costurilor," a explicat John England, lider global în sectorul petrolului şi gazelor la Deloitte.

Importurile de petrol canadian în SUA au atins un nivel record în prima săptămână a lunii ianuarie, conform EIA, ceea ce indică faptul că rafinăriile americane au încercat să accelereze achiziţiile înainte de intrarea în vigoare a tarifelor. De atunci, importurile au scăzut uşor, situându-se la 3,72 milioane de barili pe zi în săptămâna 24 ianuarie, dar rămân la un nivel ridicat comparativ cu anul trecut.

Între timp, rafinăriile americane au început deja să resimtă scăderea profiturilor faţă de nivelurile record din 2022. Gigantul Chevron, de exemplu, a raportat rezultate financiare sub aşteptările Wall Street în trimestrul al patrulea, după ce marjele slabe i-au dus divizia de rafinare pe pierdere pentru prima dată din 2020.

Tarifele impuse de administraţia Trump şi creşterea costurilor materiilor prime ar putea reduce şi mai mult profitabilitatea rafinăriilor americane, făcându-le mai puţin competitive pe piaţa globală. Neil Crosby, analist la Sparta Commodities, a concluzionat că "introducerea tarifelor pe petrolul din Mexic şi Canada este extrem de complicată pentru competitivitatea industriei rafinărilor din SUA."

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

31 Ian. 2025
Euro (EUR)Euro4.9767
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7959
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2638
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9541
Gram de aur (XAU)Gram de aur430.9044

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
solarenergy-expo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb