Compania finlandeză "Nokia" Oyj a fost retrogradată de agenţia de evaluare financiară Fitch, ajungând în categoria "junk", nerecomandată investiţiilor, ca urmare a declinului cotei de piaţă a producătorului de telefoane mobile. Perspectiva asociată ratingului este negativă.
"Fitch" a redus calificativul pentru creditele pe termen lung ale "Nokia" de la "BB+" la "BBB-" şi a avertizat că ar putea urma noi revizuiri în scădere, dacă situaţia afacerilor companiei nu se va îmbunătăţi în a doua jumătate a anului curent şi în 2013.
"Având în vedere posibilele dificultăţi pe care le are de depăşit grupul, agenţia nu este convinsă că Nokia poate atinge acest obiectiv pe parcursul a 18 luni", potrivit Fitch. Agenţia consideră că "Nokia" demonstrează "o lipsă generală de vizibilitate".
Directorul financiar al "Nokia", Timo Ihamuotila, a declarat că producătorul de telefoane mobile va continua să se concentreze asupra reducerii costurilor, a îmbunătăţirii fluxului de numerar şi menţinerii unei poziţii fiscale solide.
Amintim că, în luna martie, agenţia de evaluare Standard & Poor's a redus calificativul datoriei pe termen lung a "Nokia", considerând că marjele operaţionale ale companiei ar putea fi afectate în continuare, anul acesta.
Ratingul "Nokia" a fost redus de la "BBB" la "BBB-", acesta fiind doar cu o treaptă peste categoria "junk". Perspectiva asociată calificativului este "negativă", astfel că este posibilă o nouă retrogradare în următorii doi ani.
Recent, "Nokia" a raportat pierderi de 929 milioane euro pentru primul trimestru din acest an, faţă de un profit net de 344 milioane euro în aceeaşi perioadă din 2011, ca urmare a declinului vânzărilor, dar şi din cauza costurilor de restructurare.
Compania a înregistrat o pierdere operaţională de 1,34 miliarde euro, faţă de un profit de 439 milioane de euro în trimestrul întâi din 2011. Analiştii anticipau o pierdere de numai 312,6 milioane de euro.
Vânzările "Nokia" au scăzut cu 30% în perioada de raportare, la 7,4 miliarde euro. Volumul vânzărilor companiei s-a redus la 83 de milioane de unităţi, de la 108 milioane în primele trei luni din 2011.