Comisia Europeană a aprobat, ieri, noi norme în materie de ajutoare de stat prin care anumite măsuri de sprijin public pentru porturi şi aeroporturi, domeniul cultural şi regiunile ultraperiferice sunt exceptate de la examinarea prealabilă a Comisiei, informează un comunicat de presă al executivului comunitar, potrivit Agerpres.
Prin această simplificare, executivul comunitar vrea să faciliteze investiţiile publice pentru crearea de locuri de muncă şi creştere economică, fără a afecta concurenţa.
"Normele UE privind ajutoarele de stat sunt aceleaşi pentru toate statele membre. Modificările de astăzi le vor permite economisirea de timp şi efort atunci când fac investiţii în porturi şi aeroporturi, în domeniul culturii şi în regiunile ultraperiferice ale UE", a declarat comisarul european responsabil cu politica în domeniul concurenţei, Margrethe Vestager.
Regulamentul general de exceptare pe categorii din 2014 le permitea statelor membre să pună în aplicare o gamă largă de măsuri de ajutor de stat fără aprobarea prealabilă a Comisiei, deoarece probabilitatea ca acestea să denatureze concurenţa era foarte scăzută. În urma a două consultări publice, Comisia a extins domeniul de aplicare al acestui regulament la porturi şi aeroporturi.
În ceea ce priveşte aeroporturile, statele membre pot acum să facă investiţii publice în aeroporturile regionale care deservesc până la trei milioane de pasageri anual, în condiţii de deplină securitate juridică şi fără un control prealabil din partea Comisiei. Acest lucru va facilita investiţiile publice în peste 420 de aeroporturi din UE (pe care se desfăşoară aproximativ 13% din traficul aerian).
De asemenea, regulamentul le permite autorităţilor publice să acopere costurile de exploatare ale aeroporturilor mici care deservesc până la 200.000 de pasageri anual. Aceste aeroporturi mici reprezintă aproape jumătate din toate aeroporturile din UE, dar acoperă numai 0,75% din traficul aerian. Dacă acestea pot avea o contribuţie importantă la conectivitatea unei regiuni, este puţin probabil ca ele să denatureze concurenţa pe piaţa unică a UE.
În ceea ce priveşte porturile, statele membre pot realiza în prezent investiţii publice de până la 150 de milioane euro în porturile maritime şi de până la 50 de milioane euro în porturile interioare în condiţii de deplină securitate juridică şi fără un control prealabil din partea Comisiei. Regulamentul le permite autorităţilor publice să acopere costurile lucrărilor de dragare în porturi şi pe căile navigabile de acces.
În plus, regulamentul include o serie de noi simplificări în alte domenii. Mai precis, Comisia va analiza ajutoarele pentru proiecte de cultură (când este într-adevăr vorba de ajutoare, ceea ce de multe ori nu este cazul) şi ajutoarele pentru complexe sportive multifuncţionale doar în cazurile de mai mare anvergură care implică valori mai ridicate.
Totodată, autorităţile publice pot acum să compenseze mai uşor societăţile comerciale pentru costurile suplimentare cu care se confruntă în cazul în care îşi desfăşoară activitatea în regiunile ultraperiferice ale UE, ţinând seama de dificultăţile specifice cu care se confruntă aceste societăţi, precum izolarea şi dependenţa de un număr redus de produse comercializate.