Noua pistă a Aeroportului Internaţional Iaşi a fost inaugurată ieri, în prezenţa reprezentanţilor autorităţilor locale şi centrale. La eveniment a fost prezent, printre alţii, şi ministrul Transporturilor, Ioan Rus, care a anunţat că în perioada următoare Guvernul va aloca suma de 77 de milioane de lei pentru modernizarea Aeroportului ieşean. Noua pistă a Aeroportului a fost inaugurată odată cu aterizarea, la ora 11.30, a cursei TAROM de la Roma.
Lungimea totală a noii piste, realizată după ultimele tehnologii pe plan mondial, este de 2.400 de metri, în această săptămână fiind dată în folosinţă o primă porţiune, în lungime de 1.800 de metri. Lucrările la noua pistă a Aeroportului ieşean au debutat pe 7 august 2013, termenul de finalizare a acestora, conform contractului, fiind luna iulie 2015. Până în prezent, constructorul a reuşit să finalizeze, în avans faţă de termenul stabilit iniţial în contract, 2.150 de metri din lungimea pistei, însă potrivit normelor Autorităţii Aeronautice Române (AAR), pentru a putea fi declarată funcţională, noua cale de rulare a avioanelor trebuie să se încadreze în anumite limite de siguranţă, motiv pentru care s-a decis ca, în prima fază, lungimea minimă a acesteia să fie stabilită la 1.800 de metri, urmând ca diferenţa de 300 de metri să fie finalizată până cel mai târziu în luna noiembrie a acestui an. Cristian Adomniţei, preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi, a declarat: "Vechea pistă va rămâne ca şi cale de rulare, iar pista nouă va deservi întreaga zonă de Nord-Est a României, dar şi Republica Moldova şi Ucraina. Noua pistă, realizată după o tehnologie de ultimă oră pe plan mondial, a trecut toate testele de rezistenţă şi de calitate, fiind cu 40% mai rezistentă decât am cerut noi prin caietul de sarcini, lucru care înseamnă că la Iaşi vor putea ateriza, de acum înainte, toate tipurile de aeronave care operează astăzi în România, dar şi aparate de tip Boeing 747 Turbo Jet. Prin acest proiect vom aduce la Iaşi noi investiţii şi, implicit, noi locuri de muncă. Toţi banii pe care i-am cheltuit până acum pentru construcţia pistei se vor returna foarte rapid din bugetul Comisiei Europene, Consiliul Judeţean Iaşi câştigând un proiect cu finanţare nerambursabilă în valoare totală de 56,7 milioane de euro".
La rândul său, preşedintele Consiliului de Administraţie al Aeroportului Internaţional Iaşi, Marius Bodea, a făcut o scurtă trecere în revistă a proiectului început anul trecut. "A fost volum imens de lucrări, în condiţii severe şi într-un timp foarte scurt. S-au excavat trei milioane de metri cubi de pământ şi au fost mutaţi într-un alt loc doar pentru a asigura planeitatea pistei. Am înaintat pe un teren minat, cu capturi de muniţie de război neexplodată, care a bătut orice record din ţară la acest capitol. În plus, toate lucrările s-au desfăşurat sub trafic aerian continuu", a declarat Marius Bodea.
Proiectul privind realizarea noii piste a Aeroportului Internaţional Iaşi are o valoare totală de 56,7 milioane euro, acesta incluzând proiectarea şi execuţia lucrărilor pentru realizarea suprafeţelor de mişcare aferente unei piste noi, cu lungimea de 2.400 metri (contract aflat în derulare), extinderea suplimentară a platformei de parcare a aeronavelor, precum şi construcţia unui nou terminal de pasageri, cu o capacitate de trei ori mai mare decât cea existentă în prezent. În luna februrarie a acestui an, proiectul a fost declarat eligibil de către Autoritatea de Management a Programului Operaţional Sectorial - Transport (AM POS-T), aplicaţia fiind trimisă spre aprobare, la Bruxelles, la sfârşitul lunii mai. La mai puţin de 24 de ore după ce documentaţia a fost transmisă de AM POS-T la Bruxelles, Comisia Europeană (CE) a comunicat admisibilitatea cererii de finanţare depuse pentru dezvoltarea şi modernizarea Aeroportului Internaţional Iaşi. Câştigătoare a licitaţiei privind proiectarea şi execuţia lucrărilor de construcţie a noii piste de la Aeroportul Internaţional Iaşi a fost desemnată asocierea de firme Max Boegl România, SC Vega' 93 SRL şi SC UTI Grup SA, care a depus o ofertă în valoare de 139.128.551 lei, fără TVA (circa 31 de milioane de euro). Potrivit caietului de sarcini, termenul de execuţie a lucrărilor de proiectare şi de realizare a noii piste de la Aeroport a fost de 25 de luni de la semnarea contractului cu firma câştigătoare a licitaţiei. Contractul prevedea proiectarea şi execuţia lucrărilor în vederea realizării suprafeţelor de mişcare aeroportuare aferente unei piste noi cu lungimea de 2.400 de metri. Concret, lucrările au inclus proiectarea şi realizarea pistei de decolare - aterizare, calea de rulare, extinderea platformei şi a drumului perimetral, montarea instalaţiei de balizaj, precum şi realizarea canalizării pentru scurgerea apelor pluviale. Prima etapă a proiectului a avut în vedere construcţia noii piste, în lungime de 2.400 de metri, din asfalt, de tip flexibilă, similară celei de la Aeroportul din Frankfurt (Germania), realizarea unei parcări destinate avioanelor, montarea unui sistem modern de balizaj, precum şi realizarea unei canalizări noi şi a unui drum perimetral, care să corespundă cerinţelor actuale ale Uniunii Europene. Fondurile necesare pentru realizarea acestor obiective au fost asigurate, în cea mai mare parte, de la bugetul CJ Iaşi, urmând ca, ulterior, acestea să fie recuperate de la Uniunea Europeană.
Cea de-a doua etapă a proiectului presupune construcţia, respectiv dezvoltarea, a două căi de degajare rapidă ("Bravo" şi "Charlie"), a unei platforme de îmbarcare/debarcare a pasagerilor, precum şi a instalaţiilor aferente acestora (balizaj, sisteme de iluminare etc.), cu o valoare estimată de 39,92 milioane de euro (cu TVA inclusă), fondurile necesare pentru implementarea acesteia urmând să fie asigurate integral de la Uniunea Europeană.