• Produsele ilegale din Ucraina şi Moldova, în scădere
Contrabanda cu ţigarete s-a menţinut relativ constantă, în primele cinci luni ale anului în curs, potrivit ultimului studiu realizat de "Novel Research". Acesta arată că, în luna mai, comerţul ilicit cu ţigarete se situează la 13,3%, faţă de 13,4% - în martie şi 13% - în ianuarie. Apar, însă, modificări semnificative în ceea ce priveşte provenienţa produselor de contrabandă (conform timbrului aplicat pe pachet) şi structura pieţei negre la nivel regional.
Marian Marcu, directorul companiei "Novel Research", a declarat: "Serbia este acum principala sursă pentru comerţul ilicit cu ţigarete, ajungând la o pondere de 29,1% din totalul produselor traficate ilegal, în creştere cu 8,3 puncte procentuale comparativ cu luna martie. De menţionat că, potrivit timbrului aplicat pe pachet, ponderea produselor provenite din Moldova este în continuă scădere". Din Ucraina intră 24,7% din produsele de contrabandă, Duty Free-urile reprezentând o proporţie de 17,5% din ţigaretele vândute ilegal. Rusia este o ţară din care intră mai puţine produse ilicite. Dacă, în martie, proporţia ţigaretelor contrafăcute sau introduse pe cale ilegală în România era de 0%, raportul "Novel Research" pe luna mai semnalează astfel de cazuri, nivelul produselor de contrabandă din tutun provenite din Rusia urcând la 0,6%.
Pe regiuni, se înregistrează creşteri semnificative în Sud-Vest (6 puncte procentuale, până la 14%) şi Nord-Est (6,1 puncte procentuale, până la 28,3%). Nivelul cel mai ridicat al comerţului ilicit rămâne în Vest, unde, în mai faţă de martie, se înregistrează o creştere de 4,7 punc-te procentuale, până la 35,7%. În acelaşi timp, sunt remarcate scăderi demne de menţionat, faţă de luna martie 2012, în Bucureşti (-5,7 puncte procentuale, până la 8,1%), Nord-Vest (-5,7 puncte procentuale, până la 15,1%) şi Sud-Est (-6,5 puncte procentuale, până la 3,8%).
Campania electorală pentru alegerile locale ar putea fi unul dintre elementele ce ar fi putut influenţa priorităţile şi concentrarea autorităţilor cu competenţe în domeniul combaterii comerţului ilicit, este de părere Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications, JTI România şi Moldova: "Sperăm că reducerea contrabandei cu ţigarete să rămână o prioritate, iar eforturile concertate ale autorităţilor să continue, indiferent de schimbările politice. Pentru că o ştire cu adevărat bună pentru toată lumea ar fi scăderea contrabandei şi, implicit, creşterea veniturilor la buget".
Adrian Popa, Director Corporate & Regulatory Affairs, BAT România, consideră că reducerea contrabandei, în doi ani, de la peste 36% la circa 13%, este un lucru remarcabil: "Cu toate acestea, trebuie precizat că, în mai 2011, piaţa neagră se situa la 11,8%, iar în mai 2012, la 13,3%. Aşa cum am menţionat în mai multe rânduri, 13,3% înseamnă pierderi la bugetul de stat din taxe neîncasate de circa 400 milioane euro. În această perioadă de incertitudini în plan european şi ţinând cont că ne aflăm în recesiune, sumele recuperate din traficul ilegal cu ţigarete reprezintă o sursă importantă pentru bugetul statului".
În aceste sector, este nevoie de menţinerea stabilităţii legislative şi predictibilităţii fiscale, alături de o politică coerentă în domeniu, pentru a menţine tendinţa de reducere continuă a comerţului ilicit cu produse din tutun, spune Sorana Mantho, Director Corporate Affairs, Philip Morris Romania şi Bulgaria. În opinia sa, îmbunătăţirea cadrului legislativ şi asigurarea resurselor necesare susţinerii şi implementării acestuia trebuie să rămână o prioritate pentru autorităţi: "Considerăm că, prin obiective clare, susţinute de planuri de acţiune specifice şi concrete, autorităţile pot să contribuie decisiv la eliminarea acestui fenomen şi la creşterea veniturilor la bugetul de stat".
Reprezentanţii industriei de profil au subliniat, ieri, în cadrul întâlnirii cu noua conducere a Autorităţii Vamale, că, pentru reducerea comerţului ilicit cu ţigarete, este nevoie în continuare de îmbunătăţirea cadrului legislativ unitar, care să reglementeze mai clar infracţiunile de contrabandă şi evaziunea fiscală. În acest sens, aplicarea criteriului cantitativ pentru calificarea infracţiunii de evaziune fiscală/contrabandă, atât pe teritoriul vamal naţional, cât şi în punctele de trecere a frontierei, ar fi de natură să simplifice procedurile.
În acelaşi timp, este nevoie de clarificarea situaţiei şi a infracţiunilor în punctele de trecere a frontierei cu Ungaria şi Bulgaria, unde nu mai există puncte de control vamal, precum şi de instituirea unor mecanis-me clare de verificare.
Sursele citate au subliniat importanţa atribuirii unor competenţe clare poliţiei locale şi jandarmeriei, pentru sancţionarea vânzării produselor de contrabandă în pieţe, târ-guri sau pe stradă, precum şi confiscarea mijlocului de transport folosit pentru activităţi ilicite, şi, de asemenea, reluarea scanării tuturor mijloacelor de transport care tranzitează puncte de trecere a frontierei.
Producătorii de ţigarete au recomandat ca sumele primite de statul român, ca urmare a acordurilor semnate de marii producători de tutun cu Comisia Europeană, să fie alocate explicit pentru combaterea traficului ilicit, dotarea cu echipamente speciale, mentenanţa echipamentelor existente.
Industria tutunului este unul dintre cei mai mari contribuabili la bugetul de stat al României, anul trecut cele trei companii menţionate mai sus contribuind la bugetul general consolidat cu circa 2,75 miliarde euro, reprezentând accize şi TVA.